//
کدخبر: ۵۴۹۲ //

خاک خوردن داروهای حیاتی در گمرک به خاطر یک امضا

برخی وارد کنندگان دارو، از تعلل بی مورد در مسیر ترخیص و آزادسازی داروها از جانب سازمان غذا و داروی کشور، گلایه دارند.

خاک خوردن داروهای حیاتی در گمرک به خاطر یک امضا

به گزارش فرتاک نیوز، سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی بازار دارویی کشور، بر واردات دارو نیز نظارت دارد و از همین رو، واردکنندگان دارو می بایست برای ترخیص و اجازه توزیع داروهای وارداتی، از مسیر سازمان غذا و دارو عبور کنند.

به گفته یکی از وارد کنندگان دارو که از وضعیت ترخیص و پروسه صدور مجوز توزیع داروهای وارداتی به شدت گله مند است، به خبرنگار مهر، گفت: واردکنندگان دارو برای توزیع «پارت اول» دارو، می بایست مجوز سازمان غذا و دارو و همچنین تاییدیه آزمایشگاه مرجع را نسبت به تایید کیفیت داروهای وارداتی داشته باشند.

وی با عنوان این مطلب که این روال اداری نمی بایست بیشتر از دو هفته و حداکثر ۲۰ روز شود، افزود: متاسفانه بعضا شاهد هستیم که این مدت زمان به سه، چهار و حتی پنج ماه هم می رسد.

داروهای وارداتی از آن حیث اهمیت دارند که اصولا بر اساس نیاز بیماران در داخل کشور، نسبت به خرید و واردات آنها از سوی شرکت های دارویی اقدام می شود. یعنی اینکه، این قبیل داروها نمی بایست زمان زیادی در گمرک بمانند.

این وارد کننده دارو با گلایه از بوروکراسی اداری در بخش هایی از سازمان غذا و دارو همچون آزمایشگاه مرجع، گفت: متاسفانه برای گرفتن یک امضا، روزهای زیادی به سازمان غذا و دارو می روم اما پاسخی که می شنوم، این است که مسئول مربوطه جلسه دارند یا در سفر هستند و کسی جانشین ایشان نیست.

به گفته وی، داروهای وارداتی بر اساس پیش بینی و نیاز کشور صورت می گیرد و از همین رو، لازم است در اسرع وقت نسبت به ترخیص و ازادسازی آنها اقدام شود.

با عنایت به تعیین سود محدود بازرگانی از سوی سازمان غذا و دارو برای داروهای وارداتی چنین اطاله زمانی به شدت شرکت های وارداتی را تحت تاثیر قرار می دهد و از سوی دیگر در برخی موارد همین داروها به دلیل نیاز داخلی ضرورت تامین و توزیع سریع را دارند که با طی شدن این مراحل در زمان های بالا موجب وقفه در تامین نیاز بیماران عزیز می گردد.

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۴۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان