//
کدخبر: ۵۳۷۶ //

شایع‌ترین تومورهای مغزی تومورهای خوش خیم هستند

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: وحشت از شنیدن نام تومور مغزی، باید در جامعه اصلاح شود چرا که شایع ترین تومورهای مغزی تومورهای خوش‌خیم هستند.

 شایع‌ترین تومورهای مغزی تومورهای خوش خیم هستند

به گزارش فرتاک نیوز، دکتر رهام سالک در حاشیه سمینار علمی دو روزه «تازه های نوروانکولوژی» افزود: سرطان‌های مغز و اعصاب جزو سرطان‌های شایع در کشور نیست و این نوع از سرطان‌ها بنا به گزارش‌های مختلف اعلام شده دررتبه‌ی ششم تا هشتم سرطان‌های شایع در کشور قرار دارند.

وی، در ادامه در خصوص علائم بروز تومورهای مغزی گفت: افراد زیادی را می‌بینیم که از سردرد شکایت می‌کنند به طور کلی سردرد در میان مردم شایع است.  برخی از سردردها ممکن است در پی ایجاد تومور مغزی بروز کند؛ به عبارتی یکی از علل غیرشایع سردرد ممکن است بروز تومور مغزی باشد.

دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شاید بتوان از تشنج و اختلالات ناگهانی اعصاب و روان به عنوان علائم بروز تومورهای مغزی نام برد اما قطعا این علائم  باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند. دکتر سالک با اشاره به اینکه روش‌های تشخیصی در خصوص سرطان‌های مغز و اعصاب پیشرفت خوبی داشته است؛ بیان کرد: MRI روش تشخیصی مناسبی است که امروزه در بسیاری از مراکز تشخیصی و درمانی در دسترس است.  

سالک تجهیزات و امکانات رادیوتراپی در کشور را مناسب دانست و گفت: در برخی از تکنیک‌ها از سایر کشورها عقب‌تر هستیم. به عنوان مثال با اینکه دستگاه‌های ما امکان استفاده از روش IMRT را به ما می دهد هنوز دانش استفاده از این روش بومی نشده؛ در حالی که در برخی از کشورهای عربی از این روش بیش از 10 سال است که استفاده می‌شود.

وی افزود: درمان اصلی در اکثر تومورهای مغزی جراحی است و این جراحی زمانی موفقیت‌آمیز است که بافت تومورال تا حد ممکن به طور کامل خارج شود؛ اما نکته اصلی اینجاست که خروج کامل این بافت علاوه بر وابستگی زیاد به تجربه و تبحر پزشک،  به تجهیزات جراحی و امکانات جراحی وابسته است و همچنین به ریسک‌پذیری در مورد صدمه به بافت‌های سالم، از اینرو هرچه قدر تشخیص تومور زودتر انجام شود و این بافت کمتر به بافت های سالم مغز نزدیک شده باشد امکان انجام یک جراحی موفق بیشتر می‌شود.

دکتر سالک ادامه داد: معتقدم در خصوص جراحی مغز و اعصاب امکانات و تجهیزات جراحی در حد تبحر و تخصص پزشکان ما نیست و در این خصوص دچار ضعف هستیم.

وی در پایان به ذکر توصیه‌های پزشکی پرداخت و گفت: مردم باید بدانند هر سردردی ، تومور مغزی نیست اما باید به طولانی شدن علائم بیماری خود توجه کنند وهیچ‌گاه دست به خوددرمانی نزنند.

 

منبع: پارس نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۳۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان