//
کدخبر: ۴۶۲۲۴ //

ترمیم جای سوختگی با کمک روش های نوین در کشور

عضو انجمن متخصصان‌ پوست ایران گفت: در موا‌ردی که اسکار‌های ناشی از سوختگی آتروفیک‌ هستند می توان با روش فرکشنال‌ در محل آسیب دیده‌ یکنواختی ظاهری ایجاد کرد.

ترمیم جای سوختگی با کمک روش های نوین در کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

مجتبی قمری عضو انجمن متخصصان پوست ایران؛ اظهار کرد: در سوختگی پوست از حالت طبیعی خارج شده و اسکار در محل سوختگی باقی می‌ماند.

 

وی بیان کرد: بر اساس محل، میزان عمق و وسعت سوختگی و عارضه‌ای که در محل سوختگی ایجاد شده درمان های مخصوص صورت می‌گیرد.

 

 این عضو انجمن متخصصان پوست ایران عنوان کرد: کلوئید یا گوشت اضافی از عوارض شایع سوختگی محسوب می‌شود.این ضایعات بسیار متورم و بدشکل بوده و با اتصالات غیرطبیعی به نواحی اطرافشان محدودیت های حرکتی ایجاد می‌کنند.

 

قمری‌ افزود: فرورفتگی‌ و تغییر رنگ پوست از دیگر عوارض سوختگی‌ هستند، در موار‌دی که افراد به علت چسبندگی‌های حاصل از اسکار‌های‌ سوختگی دچار محدودیت حرکتی‌ می‌شوند، ما از روش جراحی استفاده می‌کنیم.

 

وی تأکید کرد: اگر محل سوختگی بسیار وسیع باشد پوست سالم از نواحی دیگر بدن برداشته شده و پیوند زده می‌شود اگر ناحیه سوختگی محدود بوده و محدودیت حرکتی ایجاد نکرده باشد از روش‌هایی استفاده می‌شود که ساختار غیر طبیعی ناحیه اسکار‌ را تحریک می‌کنند. در مواقعی که نواحی سوختگی پر خون هستند این احتمال وجود دارد که در آینده به بافت گوشت اضافی ( کلوئید‌ ) تبدیل شوند.

 

این عضو انجمن متخصصان‌ پوست ایران درباره لیزرهای‌ عروقی تصریح کرد: به کمک لیزرهای‌ عروقی، عروق مورد حمله قرار گرفته و پر خونی این نواحی کنترل می‌شود. از معروف‌ترین لیزرهای‌ عروقی می‌توان به PDL یا اِندیگ‌ اشاره کرد. استفاده از لیزرهای‌ عروقی به قدری ادامه پیدا می‌کند که یکنواختی بیشتری در مقایسه با پوست اطراف ایجاد شود.

 

استفاده از روش کربوکسی‌تراپی‌ در مورد اسکارهای‌ آتروفیک‌

قمری اظهار کرد: برخی اوقات اسکارها‌ آتروفیک‌ ( تحلیل رفته ) هستند در این اسکارها‌ عروق به قدری کم است که پوست آن ناحیه بی رنگ می‌شود، بنابراین از لیزرهایی‌ استفاده می‌کنیم که خون رسانی‌ به موضع تحریک شود. از دیگر روش‌های مورد استفاده در مورد اسکارهای‌ آتروفیک‌ می‌توان به میکرونیدلینگ‌ یا RF Fractional اشاره کرد. در روش میکرونیدلینگ‌ سوزن‌هایی به موضع وارد و خارج می‌شود ولی در روش RF Fractional ورود و خروج سوزن‌ها به محل همراه با امواج رادیوفرکانسی‌ است.

 

وی تأکید کرد: از روش کربوکسی‌تراپی‌ نیز می‌توان در مورد اسکارهای‌ آتروفیک‌ استفاده کرد در این روش گاز CO2 خوراکی و استریل‌ به نواحی آسیب‌ دیده تزریق شده و به صورت فیزیولوژیک‌ بدن این گاز را به اکسیژن تبدیل می‌کند بنابراین اکسیژن زیادی در آن موضع آزاد می‌شود که افزایش خونرسانی‌ را به همراه دارد.

 

این عضو انجمن متخصصان‌ پوست ایران، گفت: لیزر‌ CO2 فرکشنال‌ نسبت به لیزرهای‌ نقطه‌ای مزیت‌ دارند در لیزر‌ CO2 فرکشنال‌ تعداد نقاط زیاد شده و عمق نفوذ کنترل شده و یکسان است. تکرار لیزر CO2 فرکشنال‌ می‌تواند یکنواختی ظاهری و سطحی ایجاد کند.

 

قمری عنوان کرد: به کمک‌ روش‌های مختلف سبب افزایش خونرسانی‌ اسکارهای‌ تحلیل رفته می‌شویم و با روش لیزر‌ CO2 فرکشنال‌ در محل آسیب دیده یکنواختی ایجاد می‌کنیم. بر اساس محل و عمق ضایعه‌ میزان انرژی تنظیم شده برای لیزر‌ تغییر می‌کند. همچنین هر ضایعه‌ای را نمی‌توانیم به کمک روش لیزر‌ CO2 فرکشنال‌ درمان کنیم.

 

وی یادآور شد: افراد باید برای استفاده از لیزر‌ به منظور بهبود جای سوختگی‌ حتماً به متخصص‌ پوست و مو مراجعه و از دستگاه‌های معتبر و مورد تأیید استفاده کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۲۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان