//
کدخبر: ۴۵۵۶۱۸ //

شربت سرماخوردگی کوریزان برای کودکان: راهنمای کامل دوز مصرفی براساس وزن

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع در کودکان است که می تواند با علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه و تب همراه باشد. شربت کوریزان یکی از داروهای رایج برای درمان سرماخوردگی در کودکان است.

شربت سرماخوردگی کوریزان برای کودکان: راهنمای کامل دوز مصرفی براساس وزن
به گزارش فرتاک نیوز،

شربت کوریزان یکی از داروهای سرماخوردگی مخصوص کودکان است که به طور رایج تجویز می‌شود. در این مطلب با مقدار و دوز مصرف شربت سرماخوردگی کوریزان کودکان بر اساس وزن آشنا می‌شویم.

موارد مصرف شربت کوریزان

سرماخوردگی را می‌توان شایع ترین بیماری نامید که هر ساله بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. اغلب سرماخوردگی‌ها ناشی از عفونت‌های ویروسی هستند. در اینجاست که شربت های سرماخوردگی تجویز می‌شوند. شربت سرماخوردگی کوریزان کودکان یکی از این داروهاست.

شربت سرماخوردگی کوریزان به عنوان دارویی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا تجویز می‌شود. این دارو دارای ترکیباتی است که در بهبود التهاب مجاری تنفسی و برطرف کردن علائم آن کمک می‌کند. مصرف این دارو موجب افزایش واکنش بدن در مقابل عفونت‌های ویروسی شده و عوارض این التهابات را که شامل درد و تورم و خستگی است، از بین می‌برد.

موارد مصرف این دارو برای درد و تب، گرفتگی بینی و رفع حساسیت و آبریزش بینی می‌باشد. شربت کوریزان به رفع گرفتگی بینی که در سرماخوردگی کودکان بسیار شایع است نیز مفید عمل می کند. این دارو حتی در درمان و کنترل حساسیت‌های فصلی و آبریزش بینی نیز موثر است.

دوز مصرف شربت کوریزان کودکان براساس وزن

در کنترل علائم سرماخوردگی کودکان، دوز و مقدار مصرف دارو اهمیت قابل توجهی دارد. این شربت به رفع گرفتگی بینی و علائم حساسیت کمک می‌کند و باید مطابق با دستورالعمل مصرف شود. یکی از مهمترین موارد برای تعیین دوز مناسب، وزن کودک است. به طور کلی به ازای هر کیلوگرم وزن کودک، به میزان نیم میلی لیتر دارو تجویز می‌شود. برای مثال، دوز مناسب شربت کوریزان برای درمان سرماخوردگی یک کودک 10 کیلوگرمی، معادل 5 میلی‌لیتر می‌باشد که باید هر چهار ساعت تکرار شود.

دوز مصرف شربت کوریزان کودکان بر اساس وزن

مقدار و دوز شربت سرماخوردگی کوریزان برای اطفال

با وجود اینکه شربت سرماخوردگی کوریزان به عنوان یک داروی رایج سرماخوردگی می‌باشد، اما باید در مصرف آن برای کودکان دقت لازم را به عمل آورده و طبق دستور پزشک عمل کنید.

دوز مجاز برای درمان سرماخوردگی و علائم آن در کودکان باید بر اساس وزن آنها مشخص شود. به طور کلی این مقدار بر اساس وزن برای کودکان 3 ساله به منظور کنترل تب و کاهش درد، یک قاشق چایخوری (معادل 5 میلی لیتر) برای هر 4 تا 6 ساعت و حداکثر چهار مرتبه در طول روز است. به جهت درمان آبریزش و گرفتگی بینی نیز همین میزان تجویز می‌شود.

مقدار و دوز مصرف شربت سرماخوردگی کوریزان برای نوزاد 3 ماهه

در مورد استفاده از این دارو برای نوزادان زیر شش ماه احتیط ضروری است. این مسئله به دلیل حساسیت بالای نوزادان در این شرایط است و لازم است دقت بیشتری صورت گیرد. پس پیش از هر گونه اقدام خودسرانه با پزشک مشورت کرده تا سلامت نوزاد را در خطر نیندازید.

شربت کوریزان دارای ترکیباتی است که می‌تواند برای عملکرد نوزادان سه ماهه و کمتر به شدت حساس باشد. زیرا در این سن، سیستم ایمنی و متابولیسم نوزاد هنوز روند تکامل خود را طی می کند. پس بهتر است با مشورت پزشک به دنبال راههای ایمن تر درمان باشید.

شربت سرماخوردگی کوریزان برای نوزاد چهار ماهه

درست مانند موارد گفته شده در مورد نوزاد سه ماهه، مصرف شربت کوریزان برای نوزادان چهار ماهه نیز با محدودیت همراه است. به طور کلی بهتر است به نوزادان زیر شش ماه، داروی سرماخوردگی داده نشود. تنها در صورتی اقدام به این کار کنید که پزشک متخصص آن را تجویز کرده و دوز دارو را تعیین کند.

شربت سرماخوردگی کوریزان برای نوزاد شش ماهه

مانند استفاده از شربت کوریزان درنوزاد چهار ماه و کمتر، این شربت برای نوزادان شش ماه نیز مناسب نیست. به طور کلی این دارو به ندرت برای نوزادان زیر یک سال تجویز می‌شود. والدین باید از مصرف خودسرانه این شربت برای نوزاد خود پرهیز کنند تا از هر گونه عوارض جانبی آن در امان باشند.

شربت سرماخوردگی کوریزان برای نوزاد 9 ماهه

با وجود اینکه سیستم ایمنی در نوزادان 9 کمی بالاتر از سنین پایینتر است، با این حال مصرف این داروها برای این نوزادان نیز توصیه نمی شود.

شربت سرماخوردگی کوریزان

مقدار مصرف شربت سرماخوردگی کوریزان برای کودک 6 ساله

کودکان دراین گروه سنی مجاز به مصرف 5 میلی لیتر (در حدود یک قاشق چایخوری) برای سه بار در روز هستند. این میزان برای بهبود علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی و آبریزش بینی مناسب است. با این وجود باز هم باید طبق دستور پزشک اقدام به مصرف دارو کرد، به خصوص اگر کودک داروی دیگری نیز مصرف می کند.

سخن آخر

در این مطلب به موارد مصرف شربت سرماخوردگی کوریزان کودکان اشاره کردیم و شرح دادیم که دوز مناسب بر اساس وزن و سن باید چه میزان باشد. همیشه به خاطر داشته باشید، در استفاده از داروها از جمله این شربت، ضروری است که به توصیه پزشک توجه کرده و دوز تجویز شده مصرف شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۵۶۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان