//
کدخبر: ۴۴۳۰۹۴ //

بلایی که آلودگی هوا بر سر ریه‌هایتان می آورد

یک فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی گفت: در زمان‌های آلودگی هوا بهترین کار عدم مواجهه با هوای آلوده است.

بلایی که آلودگی هوا بر سر ریه‌هایتان می آورد
به گزارش فرتاک نیوز،

در برنامه ضربان شبکه سلامت مهدی یدالله زاده٬ فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص آثار و عواقب آلودگی هوا بر ریه‌ها به گفت و گو پرداخت.


کارشناس برنامه با بیان این مطلب که آلودگی هوا از دو بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: بعد اول: آلودگی‌های خارج از محیط خانه است که بیشتر در شهر‌های صنعتی دیده می‌شود و ناشی از تولید گاز‌های گلخانه‌ای، سوخت‌های فسیلی و حتی فوران‌های آتشفشانی است.

او در پاسخ به این سوال که بهترین کار در روز‌های آلودگی هوا چیست، گفت: در زمان‌های آلودگی هوا بهترین کار عدم مواجهه با هوای آلوده است. از منزل خارج نشویم و از مکان‌های با ترافیک بالا عبور نکنیم.

او تاکید کرد: کودکان، خانم‌های باردار و سالمندان تا حد ممکن در هوای آلوده از منزل خارج نشوند. وقتی داخل اتومبیل هستیم٬ شیشه بالا باشد و سیستم تهویه هوا به گونه‌ای باشد که هوای بیرون داخل اتومبیل نشود.

این فوق تخصص ریه افزود: ماسک زدن در روز‌های آلودگی هوا تا حدی می‌تواند وضعیت تنفسی را بهبود بخشد (ذرات بزرگ معلق را می‌گیرد و مواجهه را کمتر می‌کند). البته هر نوع ماسکی درصدی موثر است. هرچه میزان فیلتراسیون ماسک بالاتر باشد، ورود این مواد به ریه‌ها کمتر خواهد بود (ماسک N۹۵).

او تاکید کرد: این ماسک‌ها نیاز است به طور مرتب تعویض شوند.

مهدی یدالله زاده در آخر توصیه کرد: کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار و همچنین افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، بسیار آسیب پذیرند و باید تا جای ممکن در روز‌هایی که هوا آلوده است، از حضور در فضای باز خودداری کنند و در کنار آن تا حد امکان از غذا‌هایی مانند میوه‌های سبز رنگ٬ میوه‌های نارنجی و قرمز رنگ که ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند؛ بیشتر استفاده کنند.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۳۰۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان