//
کدخبر: ۴۳۸۵۷۴ //

این افراد به هیچ وجه لب به فلفل نزنند

فلفل برای مشکلات گوارشی از جمله گاز روده، درد معده و اسهال استفاده می شود.

این افراد به هیچ وجه لب به فلفل نزنند
به گزارش فرتاک نیوز،

فلفل قرمز گیاهی است چند ساله، علفی، ایستاده با طول حدوداً یک متر که گلها سفید، کوچک و محوری می‌باشند. میوه‌ها سته، مخروطی، قرمز رنگ، محتوی دانه‌های سفید رنگ هستند .

محل رویش: این گیاه بومی ایران نیست و بصورت کاشته شده در ایران موجود می‌باشد .

زمان برداشت قسمت مورد استفاده: میوه قبل از رسیدن کامل در اواخر تیرماه تا اواسط مرداد ماه جمع‌آوری می‌گردد.

قسمت مورد استفاده: میوه 

کاربرد درمانی: فلفل برای مشکلات گوارشی از جمله گاز روده، درد معده و اسهال استفاده می شود.
سایر کاربردهای فلفل عبارت است از: تسکین دندان درد، دریازدگی، اعتیاد به الکل، مالاریا و تب است. همچنین برای کمک به افرادی که مشکل بلع دارند استفاده می شود.
مصرف موضعی فلفل برای درد ناشی از زونا، استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، و فیبرومیالژیا همچنین برای درد عصب (نوروپاتی) مرتبط با دیابت و انواع دردهای عصبی (نورالژی)، و کمر درد بکار برده می شود.. در کمبود جریان خون محیطی و بصورت موضعی در درمان دردهای عصبی شامل دردهای روماتیسمی و سرمازدگی بکار می‌رود (3).

آثار فارماکولوژیک مشاهده شده: کاپسیکوم یک نوروپپتید فعال است که ساخت، ذخیره، انتقال و آزاد شدن ماده P را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دارو با تخلیه ماده P و ممانعت از تجمع مجدد آن در اعصاب حسی محیطی، پوست و مفاصل را نسبت به درد غیر حساس می‌نماید. کاپسایسین موجود در گیاه سبب تحریک متابولیسم چربی از بافت ذخیره‌ای می‌گردد و همچنین دو آنزیم کبد G6PD و لیپوپروتئین لیپاز را فعال می‌کند (3). اولئورزین کاپسیکوم باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و مهار تجمع کلسترول و تری گلیسرید در کبد و آئورت جربیل تحت تغذیه غذای پرچرب شده است (4).

احتیاط مصرف: محرک غشاء مخاطی است و تنفس آن سبب واکنشهای آلرژیک می‌شود. مصرف خوراکی زیاد آن باعث آسیب کلیوی، کبدی و گوارشی می‌شود با داروهای مهار کننده MAO و کاهش دهنده‌های فشار خون، بدلیل افزایش آزادسازی کاتکول آمینها تداخل دارد و سبب افزایش متابولیسم داروها می‌گردد (3).

منع مصرف: کاپسیکوم روی نواحی ترک خورده یا ملتهب پوست، مگر تحت شرایط ویژه، و در نوزادان و اطفال زیر دو سال، مگر تحت نظر پزشک ، نباید مصرف شود.

ترکیبات شیمیایی: پروتئین، ویتامین، کومارین، فلاونوئید، اسانس، ساپونین‌های استروئیدی (Capsicidine)، رنگدانه‌های کاروتنوئیدی، کاپسایسین (ماده فنلی) (3، 5).

نحوه و میزان مصرف:

1- میوه: 120-30 میلی‌گرم سه بار در روز میل شود.

2- تنتور: 1-3/0 میلی‌لیتر، میل شود.

3- تنتور قوی گیاه: 2-06/0 میلی‌لیتر میل شود (3).

مصرف غذایی: به عنوان ادویه و چاشنی مصرف می‌شود (6).

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۵۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان