//
کدخبر: ۴۲۸۲۵۴ //

ترکیب تخیلی انسان و ماشین در دنیای واقعی

یک زن سوئدی ۵۰ ساله که در یک حادثه در کشاورزی، دستش را از دست داده بود، حالا یک پروتز پیشرفته به جای دستش می‌بیند که او را به زندگی عادی بازگردانده است.

ترکیب تخیلی انسان و ماشین در دنیای واقعی
به گزارش فرتاک نیوز،

دست بیونیک، یک پروتز دست مصنوعی است که از یک فناوری انقلابی بهره می‌برد. این پروتز دست مستقیما به استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب فرد متصل شده و در نقش یک رابط میان انسان و ماشین عمل می‌کند و به هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد تا سیگنال‌های مغز را به حرکات دقیق و ساده ترجمه کند.

 

کارین، یک زن ۵۰ ساله سوئدی است که پروتز دست بیونیک برای او استفاده شده است. او حالا حس لامسه محدودی دارد و می‌تواند هر پنج انگشت دست مصنوعی خود را با میزان موفقیت ۹۵ درصد حرکت دهد.

 

او در طول بیست سال اخیر و بعد از قطع شدن دست راستش، با یک دست زندگی می‌کرد و حالا می‌تواند با بهره‌گیری از این پروتز، ۸۰% کارهای روزمره‌اش از جمله تهیه غذا، برداشتن وسایل، باز و بسته کردن زیپ کیف و لباس‌ها و چرخاندن دستگیره در را انجام دهد.

 

به علاوه بعد از انجام جراحی برای قرار دادن پروتز دست ، درد طاقت‌فرسایی که کارین در دستش داشت و حس می‌کرد که دستش در داخل چرخ گوشت قرار گرفته، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. او در این رابطه می‌گوید:« من کنترل بهتری روی پروتز دستم دارم و مهمتر از همه، درد دستم خیلی کم شده ؛ در نتیجه به داروی کمتری نیاز دارم.»

 

محصول همکاری دانشمندان بین‌المللی

 

تیمی بین‌المللی از مهندسان که برروی این دست بیونیک کار کرده بودند، اخیرا خبر موفقیت عمل جراحی کارین را در مجله Science Robotics منتشر کردند. این محققان که از کشورهای سوئد، ایتالیا و استرالیا هستند، اعلام کردند که این اولین باری است که یک دست رباتیک با الکترودهای داخلی با قابلیت زنده ماندن طولانی مدت برای افراد دچار قطع عضو از ناحیه پائین‌تر از آرنج با موفقیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مکس اورتیز کاتالان، مهندس رباتیک و سرپرست این تحقیق در انستیتو بیونیک ملبورن استرالیا و مرکز تحقیقات بیونیک و درد در سوئد، در این باره گفته:« این واقعیت که کارین توانسته از پروتز دست خود به راحتی و به شکلی موثر در فعالیت‌های روزمره‌اش استفاده کند، نشانه امیدوار کننده‌ای است که بر توانایی‌های بالقوه تغییر زندگی با بهره‌گیری از این تکنولوژی جدید برای افرادی که دستشان را از دست داده‌اند، صحه می‌گذارد. »

 

طبق گفته محققان، سه سال پیش و زمانی که این پروتز برای کارین کار گذاشته شد، این فناوری در نوع خود بی‌نظیر بود و هیچ پروتز دست دیگری در بازار با چنین حسگرهایی وجود نداشت و تا به امروز بیشتر مدل‌های پروتز با الکترودهای حسی در خارج و درست زیر پوست ربات ساخته شده‌اند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۲۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان