//
کدخبر: ۲۷۳۴۰ //

آلوئه‌ورا را بیشتر بشناسیم/ آلوئه‌ورا، دوستدار قلب

یکی از مهم‌ترین خواصی که معمولا به آلوئه‌ورا نسبت داده می‌شود، کمک به سیستم گوارشی برای هضم بهتر مواد غذایی است. برخی از افراد، هضم ضعیف‌تری نسبت به سایرین دارند و برخی دیگر، با مصرف هر ماده غذایی احساس نفخ یا سنگینی می‌کنند. مصرف نوشیدنی آلوئه‌ورا بعد از صرف وعده‌های اصلی غذایی به این افراد کمک می‌کند تا هم هضم ساده‌تری از مواد غذایی داشته باشند.

آلوئه‌ورا را بیشتر بشناسیم/ آلوئه‌ورا، دوستدار قلب
به گزارش فرتاک نیوز،

آلوئه‌ورا، نوعی درختچه با ریشه کوتاه است که گاهی اوقات از آن با عنوان «گیاه شگفت‌انگیز» هم نام می‌برند. بسیاری از انواع این درختچه‌ها در آب‌وهوای گرمسیری در سرتاسر جهان از جمله شمال آفریقا رشد می‌کنند و معمولا به‌منظور مصارف کشاورزی و دارویی کشت می‌شوند. تاریخ استفاده از آلوئه‌ورا توسط انسان‌ها به پزشکی مصر باستان در قرن ۱۶ قبل از میلاد می‌رسد. در مصر باستان به آلوئه‌ورا، «گیاه جاودانگی»‌ می‌گفتند. دانشمندان معتقدند که این گیاه در طول تاریخ توسط کلئوپاترا و نفرتی‌تی در مصر باستان، اسکندر مقدونی و کریستف کلمب نیز استفاده شده است.

 

این روزها تب استفاده از آلوئه‌ورا به صورت خوراکی (نوشیدنی، مربا یا شربت) یا موضعی، بسیار گرم شده است و به همین دلیل هم در ادامه این مطلب به معرفی این گیاه پرخاصیت اختصاص داده‌ایم.

 

دارایی‌های آلوئه‌ورا را بشناسید

آلوئه‌ورا سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ویتامین‌های گروه B (B۱، B۲، B۳ و B۶)، فولیک اسید، ویتامین‌ A، ویتامین‌ C و ویتامین‌ E از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در این گیاه هستند. به علاوه، چیزی حدود ۲۰ نوع ماده معدنی هم در آلوئه‌ورا کشف شده است که کلسیم، منیزیم، روی، کروم، سلنیوم، سدیم، آهن، پتاسیم، روی و منگنز از مهم‌ترین آنها محسوب می‌‌شوند.

 

آلوئه‌ورا به هضم بهتر کمک می‌کند

یکی از مهم‌ترین خواصی که معمولا به آلوئه‌ورا نسبت داده می‌شود، کمک به سیستم گوارشی برای هضم بهتر مواد غذایی است. برخی از افراد، هضم ضعیف‌تری نسبت به سایرین دارند و برخی دیگر، با مصرف هر ماده غذایی احساس نفخ یا سنگینی می‌کنند. مصرف نوشیدنی آلوئه‌ورا بعد از صرف وعده‌های اصلی غذایی به این افراد کمک می‌کند تا هم هضم ساده‌تری از مواد غذایی داشته باشند و هم معده و روده‌شان، سریع‌تر از مواد زائد پاک شود. ملین بودن آلوئه‌ورا باعث شده که مصرف آن به افراد مبتلا به یبوست پیشنهاد شود. اگر این افراد مصرف منظم این گیاه پرخاصیت را در برنامه غذایی خود داشته باشند، از شر یبوست و مشکلات گوارشی ناشی از آن خلاص خواهند شد.

 

آلوئه‌ورا به جذب و تولید پروتئین بیشتر در بدن کمک می‌کند

پروتئین برای ساختن سلول‌های جدید در بدن لازم است و آلوئه‌ورا، چیزی حدود ۲۰ نوع آمینواسید مختلف برای کمک به ساختن پروتئین در بدن را در خود جای داده است. آمینواسیدهای موجود در آلوئه‌ورا با کمک به ساخت پروتئین، باعث بهبود چگالی استخوان‌ها، افزایش بافت‌های عضلانی و ترمیم و بهبود پوست می‌شوند.

 

چربی‌های خوب آلوئه‌ورا به کمک رگ‌ها می‌آیند

این روزها که بیشتر ما درگیر زندگی ماشینی شده‌ایم و به انواع غذاهای آماده یا فست‌فودهای چرب رو آورده‌ایم، شانس گرفتگی عروق خود با پلاک‌ها و چربی‌ها را بالا برده‌ایم و بیش از پیش خودمان را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی یا سکته‌ قلبی و سکته مغزی قرار داده‌ایم. از این رو، نقش یک رژیم غذایی سالم در زندگی تک تک ما از اهمیت بالایی برخوردار است. آلوئه‌ورا، جزو آن گروه از خوراکی‌هایی است که می‌تواند در حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی‌مان نقش به سزایی داشته باشد. این ماده غذایی حاوی اسیدهای چرب مفید و گیاهی مانند HLC است و مصرف منظم آن می‌تواند میزان تجمع چربی در عروق خونی را تاحد قابل قبولی کاهش دهد. استرول‌های گیاهی موجود در آلوئه‌ورا علاوه بر کاهش خطر گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی و مغزی، عوارض ناشی از آلرژی را هم در بدن کم می‌کنند.

 

برای سلامت قلب‌تان آلوئه‌ورا بخورید

نتیجه بسیاری از تحقیقات محققان آمریکایی و کانادایی نشان می‌دهد که قرار دادن آلوئه‌ورا به صورت نوشیدنی یا مربا (به شرط وجود تکه‌های آلوئه‌ورا در محصول نهایی) در برنامه غذایی افراد، راهی برای حفظ و ارتقا سلامت سیستم قلبی و عروقی آنها محسوب می‌شود. ترکیبات موجود در آلوئه‌ورا به حمل بهتر و با سرعت بیشتر اکسیژن در بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود که قلب هم عملکرد بهتری داشته باشد.

 

آلوئه‌ورا مناسب برای درمان عفونت‌ها

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی فصلی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، مصرف خوراکی‌هایی است که بتوانند عوامل بیماری‌زا را سرکوب کنند. آلوئه‌ورا، یکی از همین خوراکی‌ها است. ترکیبات آنتی‌باکتریال موجود در آلوئه‌ورا می‌توانند هم جلوی ابتلا به عفونت‌های داخلی را بگیرند و هم عفونت‌های خارجی. از این رو، نوشیدن آب آلوئه‌ورا، مصرف مربا یا کنسرو آن در فصول سرد سال، می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های فصلی یا عفونی را کم کند. از طرف دیگر، ما می‌توانیم از خود آلوئه‌ورا هم به عنوان پانسمانی طبیعی برای پوشاندن زخم‌ها کمک بگیریم تا از عفونی شدن آنها پیشگیری کنیم.

 

آلوئه‌ورا باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود

مصرف منظم آلوئه‌ورا می‌تواند باعث کاهش التهاب‌های بدن شود. از این رو، مصرف نوشیدنی یا سایر خوراکی‌های بر پایه آن برای بیماران مبتلا به التهاب عروق یا التهاب مفاصل، بسیار مفید است. مصرف این گیاه در بیماران مبتلا به آرتریت از سخت و دردناک شدن عروق و مفاصل آنها پیشگیری می‌کند و درد ناشی از حملات بیماری را به شدت در آنها کم خواهد کرد.

 

آلوئه‌ورا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

باتوجه به حجم استرسی که بر زندگی ماشینی امروزی بیشترمان حاکم است، همه ما نیاز به تقویت سیستم ایمنی بدنمان داریم. مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C مانند انواع مرکبات یا پیاز خام، یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی است اما نباید در این میان از خوراکی‌های کم‌مصرف‌تر مانند آلوئه‌ورا هم غافل بمانیم. پلی‌ساکاریدهای موجود در نوشیدنی آلوئه‌ورا سلول‌های سفید خونی را تحریک به مقابله با عوامل ویروسی می‌کنند و بدین ترتیب، قدرت سیستم دفاعی بدن را بالا می‌برند. به‌علاوه، آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در آلوئه‌ورا هم با مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن، توانایی سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را دوچندان می‌کنند.

 

در مصرف آلوئه‌ورا هم احتیاط کنید

یکی از خواص آلوئه‌ورا، خاصیت مُسهل و محرّک بودن نوشیدنی آن است. به همین دلیل هم به خانم‌های باردار و شیرده توصیه می‌شود که در مصرف این خوراکی کمی احتیاط کنند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر هم باید دور مصرف این نوشیدنی را خط بکشند زیرا نوشیدنی آلوئه‌ورا حاوی مقدار زیادی عناصر مُسهل است و می‌تواند شدت مشکلات آنان را بیشتر کند (مخصوصا اگر بلافاصله بعد از غذا مصرف شود).

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۳۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان