//
کدخبر: ۲۲۰۰ //

احتمال اینکه سرطان دوباره بازگردد چقدر است؟

پزشک متخصص سرطان، بهترین کسی است که می‌توانید با او درباره علائمی که باید مراقبش باشید وگزارش دهید، صحبت کنید. همچنین ، این پزشکان قادر خواهند بود به شما اطلاعاتی درباره خطر بازگشت سرطانتان نیز بدهند. اما این مورد تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که شما خودتان بخواهید از آن مطلع شوید.

احتمال اینکه سرطان دوباره بازگردد چقدر است؟

 در ابتدا ممکن است فکر کنید که هر درد، ناخوشی، نفس‌نفس‌ زدن و بیمارشدنی، به این معناست که سرطانتان بازگشته است.

ممکن است بسیار نگران این موضوع باشید که مجبور شوید بیشتر از حالت معمول با پزشکتان ملاقات کنید. به یاد داشته باشید که وجود هر علامتی لزوما به این معنا نیست که سرطانتان بازگشته است.

اغلب نجات یافتگان اظهار می‌کنند با گذشت زمان، اعتماد به نفس آنها مجددا بازسازی می‌شود و دیگر خیلی به بازگشت سرطانشان فکر نمی‌کنند. پس اگر علائم خاص ندارید،سعی نکنید خیلی نگران باشید.

اگر علائم طی یک هفته برطرف نشد، با پزشکان یا متخصصانتان قرار ملاقاتی بگذارید. آنها قادر خواهند بود، به شما قوت قلب دهند و نیز تصمیم بگیرند که آیا به هر نوع آزمایش دیگری، نیاز دارید یا خیر؟

به یاد داشته باشید: خیلی از علائم هیچ ارتباطی به سرطان شما ندارند، ممکن است تنها دچار سردرد یا دل درد شده باشید یا به خاطر چندین ماه درمانتان احساس خستگی عمومی و فرسودگی نمایید.

چقدر احتمال دارد که سرطان دوباره بازگردد؟

ممکن است از اینکه چقدر احتمال دارد سرطانتان بازگردد یا اینکه افراد مبتلا به سرطان مشابه شما چه قدر زنده مانده‌اند، شگفت‌زده شوید. پزشک یا پزشکان متخصص سرطانتان بهترین کسانی هستند که می‌توانید با آنها درباره‌ی سرطانی که به آن مبتلا هستید صحبت کنید. اما آن‌ها هم هنوز قادر نخواهد بود که با اطمینان درباره آن چه اتفاق خواهد افتاد با شما صحبت کنند. ممکن است قبول کردن این مساله برایتان بسیار دشوار باشد و کسی را بخواهند که قادر باشد به شما پاسخ واضح و روشن بدهد. این موضوع بسیار طبیعی است.

اینکه بدن شما چه اندازه درگیر سرطان و درمان آن بوده‌ مشابه سایر افراد نبوده است، همه ما منحصر به فرد هستیم، برای مثال: انواع مشابه سرطان، می‌توانند در افراد مختلف نرخ پیشرفت متفاوتی داشته باشند.

پزشکتان تنها می تواند، به شما پاسخی بر اساس مطالعات پژوهشی و تجربیات به دست آمده از سایر بیماران ارائه دهد، اما همیشه ممکن است مقداری عدم قطعیت هم وجود داشته باشد. سعی کنید، اجازه ندهید که این موضوع خیلی شما را ناراحت کند. بسیاری از نجات یافتگان سرطان اظهار می‌کنند، با گذشت زمان، شما راه خود را برای کنار آمدن با احتمال بازگشت سرطانتان،‌ پیدا خواهید نمود!

 

منبع: سلامت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان