//
کدخبر: ۱۱۶۲۴ //

هشدار وزارت بهداشت/ مردم از مصرف مرغ و تخم‌مرغ‌های محلی خودداری کنند

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان با نوع ویروس غالب H5N8 در بیش از 15 استان کشور وجود دارد و مردم تا اطلاع ثانوی از مصرف هر گونه پرنده و تخم‌مرغ‌های محلی خودداری کنند.

هشدار وزارت بهداشت/ مردم از مصرف مرغ و تخم‌مرغ‌های محلی خودداری کنند

محمود سروش: ریزش پرندگان در بسیاری از مناطق کشور حتی در مناطق شهری و بخصوص در نزدیکی تالاب‌ها وجود دارد و به همین علت سازمان دامپزشکی تاکنون سه بیانیه مهم صادر کرده  و نسبت به آلوده بودن این مناطق و پرهیز مردم از دست زدن به هر نوع پرنده هشدار داده است.رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در تمام مناطقی که ریزش پرندگان مهاجر دیده شده و ابتلای پرندگان به آنفلوانزا تأیید شده به طور جد از مردم می‌خواهیم که از دست زدن و تماس با پرندگان مرده یا حتی پرندگان مهاجر زنده خودداری کنند.

 

وی ادامه داد: در مورد مصرف مرغ و تخم‌مرغ، توصیه وزارت بهداشت این است که فقط از مرغ و تخم‌مرغ‌هایی که مهر و تأییدیه سازمان دامپزشکی یا وزارت جهاد کشاورزی را دارند، استفاده شود، مصرف این اقلام مجاز است اما از مردم می‌خواهیم تا اطلاع ثانوی از مصرف پرندگان سنتی بخصوص خرید در مراکز زنده فروشی خودداری کنند.

سروش تأکید کرد: مرغ، تخم‌مرغ و هر گونه پرنده سنتی تا اطلاع ثانوی از نظر وزارت بهداشت مورد تأیید نیست.

 

وی گفت: برای مصرف مرغ‌های مجاز نیز بهتر است افراد هنگام شست و شوی آن از دستکش استفاده کنند. انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات بدن آن صورت می‌گیرد و ممکن است آلودگی دست موجب انتقال این ویروس شود.

 

سروش افزود: برخی افراد احتیاط بیشتری دارند و هنگام شست و شوی مرغ از ماسک هم استفاده می‌کنند که از نظر وزارت بهداشت خیلی ضرورت ندارد اما استفاده از آن نیز منعی ندارد.

وی گفت: افرادی که در معرض مرغ و پرندگان سنتی هستند باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و داروی پروفلاکسی را دریافت و به مدت پنج روز مصرف کنند. این افراد مصرف این دارو را جدی بگیرند و آن را دور نریزند، ضمن اینکه همه این افراد حتماً باید واکسن آنفلوانزای انسانی تزریق کنند.

 

وی گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت این است که در مرغداری‌ها فقط کارگران و افرادی را به کار بگیرند که کاملاً سالم باشند و فعالیت افرادی که هر نوع بیماری مانند بیماری‌های تنفسی، آسم یا بیماری قلبی، سابقه جراحی قلب یا هر نوع پیوند عضو دارند یا به هر علت از جمله شیمی درمانی یا مصرف دارو یا بیماری، ضعف ایمنی بدن دارند یا افراد بالای 65سال در مرغداری‌ها ممنوع است.

سروش گفت: افراد سالمی که در مرغداری‌ها کار می‌کنند نیز حتماً باید از امکانات و وسایل حفاظت فردی استفاده کنند، لباس کامل بپوشند. در صورت مشاهده پرندگان مشکوک به بیماری نیز باید بلافاصله با حضور مأموران دامپزشکی و وزارت بهداشت، کل محدوده مرغداری، پاکسازی و مصون‌سازی شود و پرندگان مشکوک به آلودگی به ویروس آنفلوانزا باید معدوم شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۶۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان