//
کدخبر: ۱۱۱۳۹ //

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

مهمترین رویدادهای وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت شاهد اتفاقات زیادی بود که در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از این اتفاقات را مرور کنید.

 

 نشان حمایل سیمرغ و طبیب دیدگان به وزیر بهداشت اهدا شد

 

نشان طبیب دیدگان که به پاس خدمات پروفسور محمد قلی شمس، پدر علم نوین چشم‌پزشکی کشور می باشد به وزیر بهداشت و درمان اهدا گردید.
 

وزیر بهداشت تصریح کرد: ارزش فارغ التحصیلان دانشگاه تهران به تعصب آن‌هاست و از کمیته داوری که البته امیدوارم درست داوری صورت گرفته باشد، تشکر می‌کنم اگرچه امیدوارم در ارائه خدمت به مردم مضایقه نکرده باشم.  

 

نظم، انضباط و نظارت لازمه علم پزشکی

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه نهمین جشنواره علوم پزشکی و علوم بینایی اظهار داشت: در کار پزشکی نیز کاستی‌هایی وجود دارد اما مسئله مهم این است که نظارت جدی در کارها به عنوان عامل بازدارنده بوده و باعث پیشگیری از خطای احتمالی در آینده شود.

 

هاشمی ادامه داد: در مسائل پزشکی از کوچک‌ترین مسئله نباید چشم‌پوشی کرد تا حوادث را به به دنبال نداشته باشد و نظم و انضباط در کار پزشکی از اصول مهم و ضروری کار محسوب می‌شود.

 

دولت ها به پژوهش بها نمی دهند

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی اظهار داشت: در این دولت بخشی از پژوهش به افراد صاحب سمت سپرده شده و این افراد اثرات ماندگاری به جا گذاشتند و اینکه h-index (شاخص علم سنجی) بالای 15 داشته‌ایم و به رقم 290 رسیده‌ایم جای تبریک دارد و نباید بگذاریم رتبه علمی پژوهشی و بحث دانشیاری و استادیاری ایمان و انگیزه‌هایمان را کم رنگ کند.

 

وی گفت: نگاه دولت‌ها بیشتر اقتصادی و خدماتی است و کمتر به پژوهش بها می‌دهند و در حوزه پزشکی بیشتر اقدامات و نوآوری‌ها شخصی بوده و مسئولین در کلام به دستاوردها احترام می‌گذارند اما در عمل هزینه‌های مناسبی صرف نمی‌کنند.

 

جایگاه علمی ایران در دنیا

هاشمی اظهار داشت: وضعیت علمی منطقه خوب است و برخی از رقبا را پشت سر گذاشته‌ایم و محققان ایرانی به افق چشم‌انداز مطلوب رسیدند و در بانک اطلاعاتی اسکوپوس سال 2016 حدود 50 هزار مقاله و 28 هزار استناد داشته‌ایم و رتبه اول کشورهای اسلامی را دارا هستیم که حفظ و رشد رتبه جهانی 16 اسکوپوس بسیار مهم است و باید به تک‌رقمی شدن در اسکوپوس فکر کنیم.

 

وی گفت: من نگران شرکت‌های دانش‌بنیان هستم که بلایی نظیر بلای تولید مقاله برای علم را به بار نیاورده و عامل بازدارنده رشدی و پژوهشی نشوند و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نباید محققان را به سمت تصدی‌گری و کسب و کار سوق دهد بلکه هدف اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌افزایی، کار تیمی با انتخاب موضوع مشخص و بهره‌برداری جامعه از خدمات علم است.

 

 

کتاب دستاوردهای حوزه غذا و دارو رونمایی شد

در همایش دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سازمان غذا و دارو که با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و مدیران و معاونان غذا و دارو سراسر کشور در تهران برگزار شد، برای نخستین بار کتاب دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی رونمایی شد.

 

در این کتاب گزارش عملکرد قطب‌های ۱۰ گانه معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی ارائه شده است. همچنین مجموعه غذا و دارو و تجهیزات پزشکی کشور در دولت یازدهم دستاوردهایی داشته‌اند که این دستاوردها در این کتاب آورده شده است.

 

 

روغن پالم در سفره ایرانى‌ها موردی ندارد

 وزیر بهداشت در همایش دستاوردهاى غذا و دارو دولت یازدهم در پاسخ به سوالی مبنى بر نگرانى ها در مورد افزایش مصرف و واردات پالم در کشور گفت: روغن پالم در همه دنیا مصرف مى شود و ما هم بخشی از بازار هستیم، این روغن در سفره غذایى ایرانى ها وجود دارد. وجود روغن پالم در سفره ایرانى‌ها موردی ندارد و ما معتقدیم که مصرف زیاد آن مضر است.

 

   

پورتال دارویی کشور برای جلوگیری از قاچاق  

وزیر بهداشت با اشاره به تاثیرات خوب و موثر راه اندازى این پورتال تصریح کرد: با راه اندازى پورتال دارویى می‌توانیم آمار مصرف دارویی و شیوع بیماری‌ها را در لحظه در نقاط مختلف کشور با توجه به داروهاى تجویز شده و پزشکانى را که بیش از حد دارو تجویز مى کنند، شناسایى کنیم.

 

 

هاشمى اضافه کرد: به کمک پورتال دارویى می‌توانیم بفهمیم که هزینه‌هایمان در کدام بخش‌ها بیشتر است، افزون بر این در سیاستگذاری بیمه‌ها برای پوشش اقلام دارویی نیز مى تواند موثر بوده و از طرفی مردم هم از اصالت داروها مطلع شویم و داروى تقلبى را از اصل تشخیص داده و از قاچاق جلوگیری کنیم.
 

 

دانشجویان علوم پزشکی آنلاین ویزیت سلامت روان می شوند

منصو‌ره کریم‌زاده رییس ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه تهران گفت: اجرای طرح پایش سلامت روان و چالش‌های آن به وسیله CAQ تحت عنوان اجرای CAQ و بازنگری این تجربه توسط فرشاد بهاری رییس اداره پایش و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت ارائه شده و به این نتیجه رسیدیم که این آزمون نگاه جامع سلامت محور دارد و برای تمامی دانشجویان جدید الور‌ود دانشگاه‌های علوم پزشکی به کار گرفته می‌شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: سامانه بوستان، وب سایت مراکز مشاوره، سامانه مفتاح از درگاه‌هایی هستند که دانشجویان با ورود به آن می توانند آزمون سلامت روان را انجام دهند و به سامانه وزارت‌خانه وصل و آزمون آنها تحلیل شود.

 

 
 

منابع دولتی وزارت بهداشت کاهش داشته است

معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ارائه گزارشی در خصوص درآمد و هزینه وزارت بهداشت پرداخت و افزود: روند ۱۳ ساله تامین منابع عمومی و اختصاصی وزارت بهداشت نشان دهنده آن است که ما همچنان به سمتی می‌رویم که منابع عمومی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، کمتر و منابع اختصاصی بیشتر شود. این موضوع هم می‌تواند علامت مثبت و هم منفی باشد.

 

صدرالسادات توضیح داد: علامت منفی این است که به هر جهت سهم ما از بودجه دولتی کمتر می‌شود و باید به خودمان متکی باشیم و علامت مثبت آن این است که وقتی ما به خودمان متکی می‌شویم، می‌توانیم برنامه بهتری را برای توسعه داشته باشیم.

 

 
 
 

هشدار سازمان غذا و دارو به خانم‌ها/ لوازم آرایشی را از دستفروشان و مترو نخرید

مصطفی اسماعیلی رییس اداره آرایشی و بهداشتی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی، داروخانه ها بهترین و مطمئن ترین مراکزی می باشند که توصیه می کنیم مردم برای خرید به این مراکز مراجعه و خرید نمایند، همچنین مراکز معتبر و فروشگاه هایی که مجوز از وزارت بهداشت و اصناف را داشته باشند توصیه می شود.

 

وی اظهار داشت: باید دقت داشته باشیم که به هیچ عنوان از دستفروش ها و متروها لوازم آرایشی و بهداشتی تهیه و خرید نکنیم.

 

بحران کمبود دارویی را حل کردیم

هاشمی عنوان کرد: در طی این سه سال علی رغم همه ناملا‌یماتی که سازمان غذا و دارو دید خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرد، یکی از مهمترین نارضایتی‌های مردم در سال ۹۲ شرایطی بود که بر حوزه دارویی حاکم شده و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورده بود که مردم حاضر بودند ما‌یملک خود را بفروشند و برای پول دارو صرف کنند، اما با این وجود دارو در دسترس آن‌ها نبود.  

 

 

وزیر بهداشت با اشاره به کاهش کمبودهای دارویی در طول سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید گفت: با اقدامات خوب سازمان غذا و دارو به سرعت کمبودهای دارویی از ۳۰۰ قلم به زیر ۳۰ قلم رسید، زیرا توانستند در این حوزه رقابت ایجاد کرده و فرصت را برای کسانی که داروی مورد نیاز را وارد کشور می‌کنند ایجاد کنیم.

  

 

سالانه مرگ 100 هزار نفر زیر 55 سال  

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاح مرکز کوهورت پایش سلامت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به عنوان پانزدهمین مرکز پایش سلامت کشور اظهار داشت: هر سال 213 هزار نفر زیر 70 سال و 100 هزار نفر زیر 55 سال بر اثر مرگ زودرس فوت می‌کنند.  

 

وی ادامه داد: بسیاری از بیماریهایی که به مرگ زودرس منجر می‌شود، غیرواگیر است و به علت افزایش وزن و چاقی، عدم تحرک، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد انرژی بوجود می‌آیند.  

 

ملک زاده اظهار کرد: هدف مراکز پایش سلامت، تلاش برای پیشگیری از عوامل بیماری زا است تا عمر مفید افزایش داشته باشد و وزارت بهداشت با تکیه بر مطالعات 15 ساله روش‌های مناسبی برای پیشگیری از مرگ های زودرس پیش بینی کرده است.  

 

ایدز یک آسیب اجتماعی

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به بیماری ایدز به عنوان یک آسیب اجتماعی، اظهار کرد: در سال ۸۰ انتقال ایدز از طریق تماس جنسی ۶ درصد بوده که در حال حاضر این میزان به ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر انتقال این بیماری از طریق تزریق رو به کاهش و از طریق انتقال جنسی رو به افزایش است.

 

برنامه های آینده بخش بهداشت

معاون وزیر بهداشت درخصوص برنامه‌های سال آینده بخش بهداشت، تصریح کرد: سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، افزایش سواد سلامت، نظام ارجاع روستایی، کاهش آسیب رفتارهای پرخطر و پزشک خانواده شهری  از برنامه‌های دارای اولویت در سال جدید هستند. البته برخی از این برنامه‌ها از سال جاری آغاز شده و در سال ۹۶ نیز ادامه خوهد داشت.

 

تجهیز آمبولانس‌ها به سیستم ارسال آنلاین نوار قلب

معاون درمان وزارت بهداشت به تجهیز آمبولانس‌ها به سیستم ارسال نوار قلب در بستر مخابراتی اشاره کرد و اظهار داشت: به زودی ارگان‌های کشور به سیستم ارسال نوار قلب به مراکز دیسپچ مجهز می‌شوند تا بیماران برای درمان به موقع به یکی از بیمارستان‌های طرح 247 که در تهران شامل هفت بیمارستان است، فرستاده شوند.

 

وی در ادامه سخنانش گفت: در دولت یازدهم تجهیز ناوگان زمینی و هوایی برای بیماران به خصوص بیماران قلبی عروقی صورت گرفت که حدود 2 هزار و 400 آمبولانس مدرن و 24 پایگاه هوایی اورژانس تأسیس شد و توسعه قابل توجهی را در بخش اورژانس پیش بیمارستانی ایجاد کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۱۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان