//
کدخبر: ۱۲۸۴۶ //

کاندید کاشت مو هستم چه نکاتی را بایددر مورد کاشت مو بدانم؟

دکتر الهام وجدی، پزشک پوست، مو، زیبایی و لیزر:

کاشت مو به معنای جابه‌جا کردن موهای خود فرد از پشت‌سر به جلوی سر و قسمت‌هایی از سر که دچار ریزش شده است. کاشت به طور کلی کاشت مو یک جراحی سبک است که باید توسط متخصص جراح یا پزشک آشنا به اصول جراحی و در اتاق عمل انجام شود. این جراحی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیاز به داروی بیهوشی و بستری ندارد و  این جراحی در یک روز قابل انجام است.

روش‌های کاشت مو را توضیح می دهید؟

کاشت مو به سه روش اف‌آی‌تی، اف‌یو‌تی یا ترکیبی انجام می‌شود. اگر این تکنیک درست انجام شود، سر و صورت نباید ورم و کبودی داشته باشد و روز سوم بیمار می‌تواند سر کار حاضر شود.

روش fut

این روش به چهار مرحله اصلی تقسیم می‌شود: برداشت مو از ناحیه اهداکننده، آماده‌سازی گرافت، ایجاد ناحیه دریافت‌کننده و قرار دادن گرافت.

روشfit

این روش نیاز به بستری شدن نمی باشد. ویزیت های مجدد بعد از پیوند مو به واسطه سرپایی بودن عمل و سهولت انجام مراقبت ها الزامی نمی باشد. انجام پیوند در روش FIT کاملا سرپایی و با بی حسی موضعی می باشد و البته به دلیل اینکه تعداد واحدهای مو در مقایسه با روش جراحی FUT تا سه برابر بیشتر قابل برداشت می باشد، یک تا دو روز زمان لازم است تا عمل پیوند به صورت کامل انجام گیرد. که البته با فواصل استراحت و زمان های لازم بین مراحل مختلف کاشت، انجام این روش خسته کننده نخواهد بود.

روش ترکیبی

در طاسی‌های وسیع 2500 تا 4000 گرفت (5000 تا 10000 تار مو) لازم است تا پرپشتی قابل قبولی ایجاد شود. کاشت این تعداد مو فقط با روش جراحی FUT مستلزم برداشتن نوار پهن و بلندی (به عرض 2 تا 2.5 سانتی‌متر و طول 30 تا 33 سانتی‌متر) از پشت سر بیمار است که نتیجه آن موفقیت‌آمیز نیست.

دوره بهبودی پس از کاشت مو چقدر است؟

اگر جراحی کاشت مو داشته‌اید و می‌خواهید از  بهبودی به موقع‌تان اطمینان حاصل کنید باید سطح فعالیت‌تان را کاهش دهید. در اینجا به چند توصیه‌‌ مفید اشاره خواهیم کرد. جراحی کاشت مو به دو روش پیوند بخش فولیکولی (FUT) و استخراج بخش فولیکولی (FUE) انجام می‌شود. این دو روش از نظر درجات تهاجم با هم تفاوت دارند. در روش FUT برشی بزرگ  به منظور برداشت نواری از پوست سر (شامل  موی اهدایی قابل پیوند) ایجاد می‌شود. این روش بسیار تهاجمی است زیرا سبب ایجاد زخم در بخش گیرنده و اهدا‌کننده‌ی سر می‌شود، در نتیجه زمان بیشتری برای بهبودی لازم است. روش FUE به دلیل نداشتن این زخم‌ها روشی کمتر تهاجمی‌‌ است و دوره‌ی بهبودی کوتاه‌تری به دنبال دارد.

فرآیند بسته شدن زخم‌های ایجاد شده در روش FUT تدریجی است. برای این‌که زخم‌ها التیام پیدا کنند بدن سه هفته زمان لازم دارد، اما دوره‌ی بهبودی زمانی شروع خواهد شد که زخم‌ها بخیه شوند. فرآیند بهبودی زخم شامل سه مرحله است. در طول مرحله‌‌ اول که به مرحله‌‌ التهابی معروف است، بدن زمینه را برای عوامل انعقاد خون، گلبول‌های سفید و شبکه‌ی محافظتی فیبرین فراهم می‌کند.در این مرحله زخم بسیار حساس است و به همین دلیل مراقبت و استراحت مناسب در هفته‌ی اول بسیار اهمیت دارد. از انجام هر‌گونه فعالیت سنگین از جمله ایروبیک و بلند کردن وزنه باید اجتناب شود.

یک هفته بعد از عمل، مرحله‌ی کلاژن آغاز می‌شود. با افزایش تدریجی کلاژن زخم‌ها سفت‌تر می‌شوند. حدوداً ۱۰ الی ۱۴ روز بعد از جراحی بخیه‌ها خارج می‌شوند. معمولاً در این دوره پزشکان به بیمار  توصیه می‌کنند ‌که تمرینات ورزشی سبکی را شروع کنند.

مرحله‌‌ سوم فرآیند بهبودی زخم، مرحله‌ی بلوغ است. این مرحله چندین ماه تا یک سال طول می‌کشد. به همین دلیل باید دید واقع‌ بینانه‌ای به این جراحی داشته باشید و این حقیقت را در نظر بگیرید که به ثمر رسیدن نتایج جراحی کاشت مو نیازمند زمان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۸۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان