//
کدخبر: ۶۷۰۵ //
راه ارتباطی 31 هزار نفر از ساکنان نیکشهر بسته شد

خبر فوری/ سیل دوباره سیستان و بلوچستان را فراگرفت

با طغیان رودخانه ملوران از شب گذشته سیل دوباره سیستمان و بلوچستان را فراگرفت و در مجموع راه بیش از 130 روستا در محدوده بخش بنت و بخش مرکزی به مرکز شهرستان نیکشهر قطع شده است.

خبر فوری/ سیل دوباره سیستان و بلوچستان را فراگرفت

به گزارش فرتاک نیوز صالحی فرماندار نیکشهر اظهار داشت: با طغیان رودخانه ملوران راه ارتباطی بیش از 31 هزار نفر از جمعیت بخش بنت و قسمتی از روستاهای بخش مرکزی به مرکز شهرستان نیکشهر کاملا قطع شده است.

وی افزود: همچنین بارندگی های شب گذشته و طغیان رودخانه ملوران مسیر نیکشهر - فنوج و نیکشهر - بنت را مسدود کرده است.

وی گفت: دستگاههای سنگین راهسازی به همراه تیم های امدادی و بهداشت و درمان در 2 طرف رودخانه ملوران برای انتقال و عبور بیماران مستقر شده اند.

فرماندار نیکشهر گفت: از مجموع 12 هزار و 238 کیلومتر راه حوزه اداره‌ کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر)، 2 هزار و 682 کیلومتر مربوط به این شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از هزار و 500 کیلومتر راه روستایی این شهرستان خاکی، کوهستانی، رودخانه‌ ای و مالرو است.

وی از کمبود ماشین آلات راهسازی برای بازگشایی راههای روستایی انتقاد کرد و تامین سوخت، اختصاص اعتبار برای تعمیر و نگهداری راههای روستایی و بیش از 40 دستگاه ماشین آلات راهسازی جدید را خواستار شد.

وی ادامه داد: نیروی انسانی و ماشین آلات راهسازی در نیکشهر بیش از توان خود فعالیت می کنند و در یک هفته اخیر مسیرهای پرتردد روستایی را بازگشایی کرده اند و عملیات بازگشایی همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: با کمترین بارندگی و جاری شدن روان آب راههای روستایی نیکشهر به مرکز شهرستان و شهرهای همجوار به دلیل نداشتن پل و ابنیه فنی مطمئن قطع می شود.

فرماندار نیکشهر تصریح کرد: با هماهنگی و همراهی استانداری سیستان و بلوچستان، مدیران کل و اعضای شورای اداری شهرستان با وجود کمبود شدید نیروی انسانی و ماشین آلات راهسازی، تمام بیماران اورژانسی به مراکز بهداشتی درمانی انتقال یافتند و کار بازگشایی راهها متوقف نشده است.

صالحی تسریع در تکمیل پل ملوران، ساخت پل بر روی رودخانه های مسیر ارتباطی تنگ سرحه، داروکان، آهوران، جوزدر و کناردان را خواستار شد و افزود: با کمترین بارندگی و طغیان رودخانه ها مسیر هیچان - کوچینک، روستاهای حوزه داروکان و گرگان، مخت، حوزه بخش آهوران و هبودان کاملا قطع می شود.

وی بر اختصاص حداقل 10 دستگاه گریدر، چهار دستگاه غلطک، پنج دستگاه بولدزر، 6 دستگاه لودر و 11 کامیون تاکید کرد.

وی گفت: ماشین آلات فعلی راهسازی در شهرستان نیکشهر فرسوده و با عمر بالای 40 سال از کار افتاده هستند و هزینه های زیادی برای نگهداری آنها صرف می شود به طوری که هم اینک برای نگهداری و تعمیر آنها سالانه بیش از 40 تا 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی از سفر میرشفیع معاون وزیر راه و شهرسازی، مسئولان و مدیران راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان، مسئولان استانی و کشوری، عبدالغفور ایران نژاد نماینده حوزه انتخابیه چابهار برای پیگیری مشکلات سیل زدگان و راههای روستایی این شهرستان قدردانی کرد.

وی گفت: در پی بارندگی های 2 هفته اخیر خسارت های سنگینی به راههای روستایی، محصولات و زمین های کشاورزی، واحدهای مسکونی خشتی گلی و زیرساخت های شهرستان نیکشهر وارد شده است که پس از جمع بندی اعلام خواهد شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی نیکشهر نیز اظهار داشت: در طول سال های گذشته 585 کیلومتر از راه‌های روستایی نیکشهر آسفالت شده است که بیش از 200 کیلومتر از این راه ‌ها با عمر آسفالت بالای 15 سال نیاز دوباره به روکش آسفالت دارند.

عبدالرحمن نارویی افزود: هزار و 500 کیلومتر راه روستایی در نیکشهر به صورت خاکی، رودخانه ‌ای، کوهستانی، مالرو و شنی است که نیاز به بازگشایی، زیرسازی و آسفالت دارند.

وی بیان کرد: بیش از 100 کیلومتر راه در چند سال اخیر بازگشایی و زیرسازی شده اند و در انتظار اختصاص اعتبار برای آسفالت هستند.

وی گفت: عملیات اجرایی پل ملوران از آذر سال 1389 آغاز شده که تاکنون کمتر از 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: پل ملوران در مسیر نیکشهر - بنت به طول 135 متر با 6 دهانه 22 و نیم متری در حال ساخت است که به دلیل کمبود اعتبار کار آن به کندی پیش می رود.

شهرستان نیکشهر با 134 هزار نفر جمعیت و گستره 13 هزار و 400 کیلومتر مربع از چهار بخش مرکزی، لاشار، آهوران و بنت، 11 دهستان و 395 روستا و آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.

نیکشهر از شمال به شهرستان های ایرانشهر و دلگان، شرق به شهرستان های قصرقند و سرباز، از جنوب به شهرستان های کنارک و چابهار، غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است و در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

 

 

منبع: ایران آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۷۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان