//
کدخبر: ۴۹۰۷ //
هفت روز از ریزش پلاسکو گذشت؛

خروج پیکر ۱۳ تن از جانباختگان پلاسکو/ تعویق مراسم تشییع

تا کنون و به طور کلی پیکر ۱۰ آتش نشان کشف شده و تلاش‌ها برای شناسایی پیکر پنج آتش نشان دیگر ادامه دارد.

خروج پیکر 13 تن از جانباختگان پلاسکو/ تعویق مراسم تشییع

به گزارش فرتاک نیوز، با توجه به درجه حرارت بسیار بالای زیر آوار تعداد روزهای عملیاتی آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو به عدد هفت رسید اما عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

 

 تراژدی پلاسکو در حالی به روز هفتم رسید که 85 درصد از آوار ساختمان برداشته و به بیرون منتقل شده است و به نظر می‌رسد اگر مراحل آواربرداری با همین سرعت ادامه داشته باشد این فرآیند تا پایان هفته به اتمام برسد.

 

 

** 20 : 17 انتقال چهار پیکر شهید تفحص شده امروز به پزشکی قانونی

 

پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد: از جمع شهدایی که امروز از زیر آوار خارج شده‌اند، ۴ پیکر برای تعیین هویت و انجام بررسی‌های تخصصی به مرکز پزشکی- آزمایشگاهی کهریزک منتقل و ارجاع شدند.

 

** 10:17 آخرین وضعیت تفحص پیکرهای آتش‌نشانان

 

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی در خصوص آخرین وضعیت تفحص پیکرهای آتش نشانان، گفت: در شمال غرب و ضلع شمالی هشتمین پیکر امروز از زیر آوار خارج شد.

 

وی افزود: تا کنون و به طور کلی پیکر ۱۰ آتش نشان کشف شده و تلاش‌ها برای شناسایی پیکر  پنج آتش نشان دیگر ادامه دارد.

 

** 00: 17 پیکر دهمین شهید آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد

 

پیکر دهمین شهید آتش نشان حادثه پلاسکو لحظاتی پیش کشف و از زیر آوار خارج شد.

 

** 16:42 پیکر نهمین شهید آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد

 

پیکر نهمین شهید آتش‌نشان لحظاتی پیش روی دوش همکاران خود از زیر آوار خارج و به آمبولانس منتقل شد.

 

 

**16:27: پیکر یکی دیگر شهدای آتش‌نشان لحظاتی پیش خارج شد

 

هفتمین روز از حادثه پلاسکو در حالی سپری شد که لحظاتی پیش پیکر یکی دیگر از شهدای آتش‌نشان از میان آوارها خارج شد.

 

جلال ملکی درمورد پیکرهای کشف شده گفت: در شمال غرب ۲ مورد قبل کشف کردیم و اکنون هر سه نفر آتش‌نشان هستند و برای آزمایش منتقل شده‌اند و تاکنون ۸ آتش‌نشان پیکرشان در زیر آوار کشف شده‌است.

 

وی ادامه داد: این پیکرها به فاصله یک متر از هم پیدا شده‌اند.

 

 

**16:10: نصب تندیس قهرمانان پلاسکو

 

مجتبی عبداللهی، رییس ستاد تشییع پیکر آتش‌نشانان قهرمان گفت: به واسطه قدردانی از آتش‌نشانان به خصوص آتش‌نشانانی که در حادثه آوار پلاسکو به درجه رفیع پلاسکو نایل آمدند، شهردار تهران دستور داد که المانی در محل و فضای پلاسکو نصب شود.

 

 

**15:38: ششمین پیکر آتش نشان شهید هم از زیر آوار پلاسکو خارج شد

 

 ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو از کشف و خروج ششمین پیکر از زیر آوار پلاسکو خبر داد و افزود: تلاش برای به دست آوردن 7 نفر دیگر همچنان ادامه دارد.

 

**15:30: انتقال پیکر آتش‌نشانان به پزشکی قانونی/شناسایی اجساد با آزمایش DNA

 

شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه تاکنون پیکر هشت آتش نشان و چهار تن از هموطنان در محل پلاسکو کشف شده است از خانواده‌ها خواست تا روبه‌روی کهریزک تجمع نکنند. وی ادامه داد: درجه حرارت زیر آوار بین 300 تا 400 درجه سانتیگراد است و به همین دلیل تنها از طریق آزمایش DNA می‌توان کار تشخیص هویت را انجام داد.

 

** 14:50:  خروج پیکر 3 تن دیگر از آتش نشانان شهید در پلاسکو از زیر آوار

 

پیکر سه تن دیگر از جانباختگان پلاسکو لحظاتی پیش از میان آوارها خارج شدند.پیکر این عزیزان روی دست آتش نشانان و با فریادهای الله اکبر و لااله الا الله و یا حسین به سمت خودروهای ویژه حمل این پیکرها هدایت شدند. با کشف این سه پیکر تعداد پیکرهای کشف شده از صبح امروز تا کنون به پنج تن رسید.

 

ملکی سخنگوی آتش نشانی به اعلام آخرین وضعیت تفحص و جست‌وجو در منطقه پلاسکو پرداخت و گفت: در ادامه عملیات جست‌وجو در ضلع شمال غربی قبلا پیکر دو نفر را کشف کرده بودیم و لحظاتی قبل پیکر سه تن دیگر نیز پیدا شد. این سه تن به فاصله یک متر در کنار یکدیگر قرار گرفتند و هر سه آتش‌نشان بودند که به پزشکی قانونی منتقل شدند. کماکان در این قسمت و نقاط دیگر به جست‌وجو ادامه می‌دهیم و در مجموع تاکنون پیکر 8 نفر از شهدای آتش‌نشان پیدا شده و به دنبال کشف پیکر 8 تن دیگر هستیم. به گفته ملکی، حجم آتش در قسمت شمال غربی ساختمان پلاسکو بوده که بیشتر محبوس‌شدگان نیز در این بخش هستند.

 

**14:00:  «هوایی» برادر یکی از آتش نشانان مفقود در آوار پلاسکو خبر کشف پیکر برادرش را تایید نکرد و گفت: هویت پیکر خارج شده از زیر آوار مشخص نشده و نمی‌توان درباره نامش اظهارنظری قطعی داشت.

 

**13:58: استمهال 2 ساله برای بدهی‌های واحدهای صنفی پلاسکو/ بخشش 50 درصد جریمه‌های مربوط

 

شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور ضمن بیان اینکه واحدها پلاسکو دارای بدهی‌هایی به سیستم بانکی بوده‌اند گفت: مطابق تصمیمات کمیته مقرر شد مطالبات بانک‌ها از واحدهای صنفی مستقر در پلاسکو و فعالیت‌های مربوط به این واحدها به مدت 2 سال استمهال شود و 50 درصد جرائم مربوط به آنها بخشوده شده که نیمی از آن توسط سیستم بانکی و نیمی از آن از محل بودجه عمومی تامین و پرداخت می شود، تا آسیب دیدگان تنها در مورد اصل بدهی خود و بعد از 2 سال در اقساط مشخص شده پاسخگو باشند.

 

**13:20: کشف پیکر 2 آتش‌نشان 7 روز پس از حادثه پلاسکو

 

در هفتمین روز از عملیات پلاسکو، سرانجام پیکر دو آتش‌نشان که در ضلع غربی پلاسکو محبوس شده بودند، توسط امدادگران کشف شد تا شمار شهدای آتش‌نشانی که از زیر آوار خارج شدند به عدد 4 برسد.

 

**13:25: مراسم تشییع شهدای آتش نشان به تعویق افتاد

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران اعلام کرد که با توجه به درخواست خانواده شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو، برگزاری مراسم تشییع این شهیدان که قرار بود فردا(پنجشنبه) برگزار شود به تعویق افتاد.

 

مجتبی عبدالهی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که برهمین اساس برگزاری مراسم تا زمان پیداشدن پیکر تمامی شهدای این حادثه که در زیرآوار مانده اند به تعویق می افتد.

 

وی اظهار کرد: مکان برگزاری مراسم همچنان دانشگاه تهران است که با مشخص شدن زمان برگزاری، جزییات مراسم نیز اطلاع رسانی خواهد شد

 

 

**13:15: نفس کشیدن برای نیروهای امدادی در پلاسکو سخت شده است

 

به دلیل اینکه آتش سوزی در ضلع شمال غربی بوده و اکثر آتش نشانان در آن منطقه حضور دارند، احتمال می‌رود پیکر مابقی شهدای آتش نشان نیز در این منطقه باشد. در ساختمان مجاور پلاسکو چند تونل حفر شده و از قسمت‌های مختلف تلاش می‌شود به پیکر شهداء دست یابند. به دلیل دود و آتش زیر آوار، نفس کشیدن برای نیروهای امدادی در ساختمان پلاسکو سخت شده است ولی لحظه‌ای کار متوقف نمی‌شود و با جدیت در حال جستجو هستند.

 

 

**12:51: رسیدگی به پرونده پلاسکو بعد از آواربرداری انجام می‌شود

 

سردار اشتری، فرمانده ناجا گفت: با توجه به تاکیدات و تدابیر مقام معظم رهبری، رسیدگی کامل به این حادثه و ابعاد مختلف آن به بعد از کامل شدن آواربرداری و مشخص شدن سرانجام محبوسین زیر آوار شروع شده و قطعا تمام علل دخیل در این موضوع به شکل کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

 

**12:42: دانشگاه تهران آماده آیین تشییع پیکر آتش‌نشانان شهید پلاسکو

 

فرزاد هنرور، شهردار ناحیه 2 شهرداری منطقه 6 از آماده‌سازی محوطه دانشگاه تهران و خیابان انقلاب برای تشییع باشکوه پیکر آتش نشانان فداکار که در حادثه ساختمان پلاسکو به مقام رفیع شهادت نائل شدند، خبر داد و گفت: تمام تمهیدات برای برگزاری باشکوه این مراسم صورت گرفته است.

 

**12:23: چهارمین پیکر شهید آتش نشان هم از زیر آوار پلاسکو خارج شد

 

ملکی سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفت: باز هم در پی عملیات جست‌وجو در شمال غربی به پیکر یک نفر از شهدای آتش‌نشانی دست پیدا کردیم و با توجه به مدارکی که همراه وی بود، قابل شناسایی بود که تحویل نیروی انتظامی شد. در روز گذشته چهار نفر از هموطنانمان را از زیر طبقه منفی یک پیدا کردیم. این در حالیست که دو نفر از شهدای آتش‌نشان را در روزهای اولیه از قسمت جنوبی پیدا کردیم. ملکی ادامه داد: امروز دو نفر دیگر از شهدای آتش‌نشان در ضلع شمال غربی امروز پیدا کردیم. در مجموع 8 نفر پیدا کردیم و یک نفر هم در بیمارستان به شهادت رسید.

 

**12:12: گشایش دفتریادبود قربانیان پلاسکو در هند

 

دفتر یادبود قربانبان و شهدای حادثه پلاسکو در هند گشایش یافت.

 

**12:14: ادای احترام دیپلمات‌ها به قهرمانان پلاسکو در پاکستان

 

به منظور ادای احترام به شهدا و جان‌باختگان حادثه پلاسکو دفتر یادبودی در سفارت ایران در پاکستان گشوده شد.

 

**12:03: جلسه مشترک سه کمیسیون‌ مجلس برای تکمیل گزارش پلاسکو تشکیل می‌شود

 

خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به اینکه رئیس مجلس به سه کمیسیون اجتماعی، بهداشت و عمران ماموریت بررسی حادثه پلاسکو را داده است، هفته آینده جلسه مشترکی برای جمع بندی گزارش و ارائه آن به هیات رئیسه تشکیل می‌شود تا در صورت موافقت در صحن علنی نیز قرائت شود.

 

**12:03:جلسه کمیته مجمع نمایندگان تهران با اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو

 

ابوالفضل سروش، یک عضو کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران اظهار کرد: کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران برای بررسی حادثه پلاسکو جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو بنا به درخواست آنان برگزار کرد که در این جلسه یک سری اطلاعات و درخواست‌ها منتقل شد.درخواست اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو اسکان موقت و بعد از آن ساختن هر چه سریعتر ساختمانی جایگزین برای اسکان دائم بود. در این جلسه آماری ارائه شد مبنی بر اینکه در ساختمان پلاسکو 600 واحد مغازه وجود داشت که غیر از 8 واحد مابقی استیجاری و براساس قولنامه بودند. فعالیت و کار در ساختمان پلاسکو منجر به ارتزاق 12 هزار خانوار شده بود که لازم است هر چه سریعتر با احداث ساختمان جدیدی چرخه تولید و کار زودتر به کار افتد.

 

**12:01: گشایش دفتر یادبود جانباختگان حادثه پلاسکو در زیمبابوه

 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در حراره به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو، دفتر یادبودی را در این سفارت خانه گشود.

 

اشک‌ها با کشف پیکر جدید در پلاسکو دوباره جاری شد. احتمال یافتن پیکرهای بیشتر، قوت گرفته است

 

 

**11:50: پیکر سومین آتش نشان از زیر آوار پلاسکو خارج شد

 

دقایقی پیش پیکر سومین آتش نشان شهید از زیرآوار در ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو کشف شد. با توجه به شهادت بهنام میرزاخانی دربیمارستان در پی حادثه ساختمان پلاسکو، وی چهارمین شهید این حادثه تلخ به حساب می آید که به عوامل مربوطه تحویل داده شد.جلال ملکی سخنگوی سازمان اتش نشانی با تایید این خبر گفت: پیکر یک نفر دیگر از شهدای آتش نشان لحظاتی پیش در شمال غرب پلاسکو از زیر آوار خارج شد و و هم‌اکنون در حال انتقال به پزشکی قانونی است.

 

**11:28: خدمات دهی ویژه اتوبوسرانی برای انتقال شهروندان از 30نقطه پایتخت به دانشگاه تهران

 

شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران جهت انتقال مردم قدردان و شریف به مراسم تشییع و یادبود شهدای آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو از محل‌های زیر اقدام می کند:

 

چهارراه تهران پارس، پایانه آزادی، پایانه خاوران، میدان خراسان، شهرک شهید بروجردی،١٣آبان(پیروزی)، میدان رسالت، تجریش، نبوت، فلکه اول و دوم تهران پارس، حکیمیه، شهرک شهید محلاتی، جماران، لویزان، میدان راه آهن، بازار دوم نازی آباد، ابوذر، جلیلی، خزانه بخارایی، میدان صادقیه، میدان آزادی، شهرک شهید باقری، اکباتان، میدان آذری، یافت آباد، شهرک ولی عصر(عج)، تهرانسر، خانی آباد و شهرری.

 

این درحالی است که مراسم تدفین در قطعه ٥٠ بهشت زهرا(س) و در جوار شهدای مدافع حرم و شهدای منا برگزار خواهد شد.

 

**11:24: برگزاری مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان فردا از مقابل دانشگاه تهران

 

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک شهدای آتش‌نشان عزیز که با شجاعت و شهامت در راه نجات هموطنانمان به شهادت رسیدند، با حضور مردم شهیدپرور و قدرشناس فردا پنجشنبه از ساعت 8:30 دقیقه از  مقابل دانشگاه تهران برگزار می‌شود. در این مراسم بعد از اقامه نماز در دانشگاه تهران و تشییع به سمت پل حافظ، پیکر شهدای آتش‌نشان و جانباختگان پلاسکو برای تدفین در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (سلام الله علیها) راهی می‌شود.

 

**11:23: خدمات رایگان مترو در خط یک و 4 برای تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان پلاسکو

 

محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با بیان اینکه این مراسم ساعت ٨:٣٠ از دانشگاه تهران آغاز می‌شود، گفت: از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا پایان مراسم پذیرش مسافر در تمام ایستگاه‌های خط 1 و 4 مترو تهران به صورت رایگان انجام خواهد شد. به گفته احمدی بافنده، تردد مسافران در تمام ایستگاه‌های مترو رصد می‌شود و در صورت نیاز قطارهای فوق العاده هم اعزام خواهند شد.

 

 

**11:07: افزایش 17 درصدی اهدای خون زنان در پی حادثه پلاسکو

 

دکتر علی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در مواقع عادی کمتر از پنج درصد اهداءکنندگان خون زنان و حدود 95 درصد اهداءکنندگان آقایان بودند، اما در روزهای 30 دی و اول بهمن ماه و در پی حادثه پلاسکو مراجعه زنان به اداره کل انتقال خون استان تهران جهت اهدای خون به میزان 17 درصد افزایش یافت که این موضوع نشان دهنده حس مشارکت بیشتر زنان نسبت به مردان به دنبال بحران پلاسکو بوده است.

 

**11:04: پخش زنده مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان از تلویزیون

 

مراسم تشییع شهدای جان بر کف آتش‌نشان، فردا پنجشنبه (هفتم بهمن ماه) به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

 

**10:43: دستگاه‌های اجرایی با تمام توان در محل حادثه حاضر شدند/ حدود 70درصد ضایعات خارج شده است

 

غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا این لحظه حدود 70 درصد از ضایعات از منطقه خارج شده است،گفت: پیش‌بینی اولیه ما این بود که چیزی نزدیک به 12 هزار تن ضایعات در اثر ریزش این حادثه جمع شده است و به ناچار باید این ضایعات را مدیریت می‌کردیم. تا این لحظه نیز رقم قابل توجهی از این ضایعات از منطقه خارج شده و روی آنها مدیریت خوبی صورت گرفته است چراکه ممکن بود اموال مردم در این ضایعات باشد.

 

**10:26:ابراز همدردی سفیر سوریه با حادثه‌دیدگان پلاسکو

 

سفیر سوریه در تهران صبح امروز با حضور در محل ساختمان تخریب شده پلاسکو با مردم ایران ابراز همدردی کرد. وی با تاکید بر این‌که «شهدای حادثه ساختمان پلاسکو نمادی از انسانیت بودند که جان‌های خود را برای نجات دیگران اهداء کردند»، خاطرنشان کرد: قطعا فردا از طرف ملت سوریه در مراسم تشییع پیکرهای این شهدا حضور خواهیم داشت.

 

**10:15:نتایج کارشناسی بررسی‌های کمیسیون بهداشت درباره پلاسکو هفته آینده به صحن ارائه می‌شود

 

نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه «نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از همان لحظه‌های آغاز حادثه به پی گیری‌ها، تشکیل جلسات و بازدیدها پرداختند» گفت: نتایج کارشناسی این پیگیری‌ها در اولین روز کاری هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

 

**9:55: تهدید جان آتش نشانان با استنشاق «آزبست» در پلاسکو

 

حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: وجود انبوه الیاف آزبست موجود در محوطه پلاسکو و استنشاق این ماده خطرناک توسط صدها نیروی آتش نشان و امدادگر حاضر در این محل که جان آنها را تهدید می کند را می توان یک فاجعه زیست محیطی نامید که مستقیماً با جان انسان ها سر و کار دارد و لذا بیش از این سکوت در باره آن را جایز نمی دانم. در حال حاضر، سطوح بالایی از الیاف آزبست موجود در ده‌ها تُن آوار مصالح به کار رفته در ساختمان پلاسکو در این محوطه پراکنده شده و جان و سلامتی آتش نشانان و نیروهای امدادی حاضر در این محل را مورد تهدید قرار داده است.به گفته وی، آتش نشانان و نیروهای امدادی حاضر در محوطه پلاسکو، الزاماً باید از ماسک های تنفسی استاندارد مجهز به فیلترهای ایمنی حفاظتی استفاده کنند و این موضوع شوخی بردار نیست.

 

خدمات رایگان روان‌شناسی دانشگاه تهران به مصیبت‌دیدگان حادثه پلاسکو

 

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، طی اطلاعیه‌ای، ضمن عرض تسلیت به کلیه هموطنان مصیبت‌دیده در حادثه ساختمان پلاسکو، اعلام کرده است که با حضور افتخاری جمع کثیری از روانشناسان و مشاورین خود، آماده ارائه خدمات روان‌شناسی در کلیه حوزه‌های فردی و خانوادگی به صورت کاملاً رایگان به هموطنان مصیبت‌دیده در حادثه ساختمان پلاسکو است.

 

**9:08: از کشف دو کفش کهنه تا آهن‌آلات بلژیکی پلاسکو در هرندی

 

 

نخاله‌های پلاسکو در محدوده هرندی در حالی دپو شده است که منطقه با 10 دوربین نظارتی کنترل می‌شود.

 

احمد مسجدجامعی صبح امروز در بازدید از سکوی دپوی نخاله‌های پلاسکو در هرندی، گفت: در این مرکز هفت هکتاری نماینده شهرداری منطقه 12، نماینده دادستان، نماینده پلیس و نماینده حراست شهرداری حضور داشتند.

 

وی با بیان اینکه در این زمین هفت هکتاری دو محل برای دپوی آهن‌آلات و سایر اشیاء به صورت مجزا تعبیه شده بود، گفت: جالب است که ستون‌های آهنی به جای مانده از پلاسکو از نوع آهن بلژیکی که در صنعت ریل سازی برای راه‌آهن استفاده می‌شود که با جوش دادن آنها کنار هم قرار گرفته و پیکره ساختمان پلاسکو و نما را ایجاد کرده بودند.

 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این آهن‌ها به شدت قرص و محکم بودند، گفت: در سمت دیگری از هرندی زمینی برای سایر اشیاء به جای مانده از پلاسکو در نظر گرفته شده بود.

 

مسجدجامعی با بیان اینکه تاکنون بیش از 900 کامیون بار خود را در این زمین هفت هکتاری تخلیه کردند، گفت: به طور میانگین هر 5 دقیقه یک کامیون نخاله‌های خود را تخلیه می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه گاوصندوق‌های منهدم‌ شده‌ای نیز در میان نخاله‌ها وجود داشت که با حضور نماینده دادستان و مامور پلیس در صورتی که اسناد و مدارک بیرون ریخته شده بود، مدارک جمع‌آوری و در اختیار نماینده دادستان قرار داده می‌شد، گفت: نکته قابل توجه حضور سگ‌های جسدیاب بود که بر روی آوار عملیات کشف جسد را انجام می‌دادند.

 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بنا به گفته مسوولان امر این سگ‌ها نتوانستند جسدی پیدا کنند، گفت: تنها دو لنگه کفش کهنه و یک پیراهن خونی کشف شده است اما پیکری کشف نشد.

 

مسجدجامعی با اشاره به تدابیر شدید امنیتی در این سکو گفت: علاوه بر حضور گسترده مسوولان پلیس در این منطقه و همراهی کامیون‌ها توسط یک ضابط قضایی، محدوده مذکور با 10 دوربین نظارتی کنترل می‌شود و به طور شبانه‌روز نسبت به فیلمبرداری از عملکرد افراد اقدام می‌کند.

 

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا اجساد تا مراسم تشییع جنازه پیدا می‌شوند یا خیر، گفت: مسوولان عنوان کردند که «انشاءالله» اجساد پیدا خواهد شد.

 

بوی دود و گرد و غبار در سکوی دپوی نخاله و آوار پلاسکو بیداد می کند و هنور هم می‌توان به وضوح بوی سوختگی را استنشاق کرد. سگ‌های جسد یاب در یک کانکس مستقر هستند تا بتوانند بعد از خنک شدن نخاله های جدید به جستجوی بپردازند. پای دو سگ باندیچی شده بود چراکه براثر راه رفتن بر روی اوار داغ پایشان تا حدودی سوخته بود.

 

برای اولین بار است که در سکوی هرندی به روی افرادی غیر از رانندگان کامیون و عوامل اجرایی باز می‌شود، اینجا آخر خط پلاسکو است! کامیون‌ها به همراه یک مامور شهرداری وارد زمین 7هکتاری هرندی می شوند، و بعد از ثبت اطلاعات راننده و خودور، و تعیین بار کامیون به سمتی هداست می شوند؛ بار آهن سمت چپ و بار نخاله و آوار سمت راست!

 

اینجا ته خط پلاسکو است، آوار اینجا دپو می شود، بوی خاک و سوختگی چنان در هوا پخش شده است که گویی پلاسکو در این محل در حال سوختن است.

 

لحظه ای تردد کامیون ها و تخلیه نخاله متوقف نمی شود تقریبا هر 5 دقیقه یک کامیون بار خود را تخلیه می کند و مجددا با سرعت به خیابان جمهوری بر می‌گردد تا نخاله بیشتری با خود بیاورد.  بررسی ها در میان آوار و آهن آلات برای یافتن نشانه ای از اجساد آتش نشانان یا شهروندان ادامه دارد اما بنا به گفته مسئولان سگ‌های جسد یاب پلیس تنها توانستند دو لنگه کفش کهنه و یک لباس خونین پیدا کنند و دیگر هیچ!

 

اینجا، زمین 7هکتاری هرندی، پایان تلخ ساختمان قدیمی تهران است، ساختمان نوستالوژیکی که روزگاری نه چندان دور بلندترین ساختمان تمام فلز تهران بود و حالا آوار فلزش جان 16 آتش نشان و تعدادی از شهروندانمان را گرفته است.

 

**9:40: آغاز ترمیم خیابان و پیاده‌راه جمهوری در محدوده پلاسکو/ ادامه آواربرداری

 

**9:42: بازگشایی خیابان جمهوری از صبح روز شنبه

 

از صبح امروز عملیات جست‌وجو در محل ادامه دارد اما همزمان با توجه به اینکه بناست در اولین زمان ممکن خیابان جمهوری بازگشایی شود، تعدادی از عوامل شهرداری، در حال ترمیم سطح پیاده‌رو و خیابان جمهوری که طی مراحل آواربرداری و جست‌وجو آسیب دیده بود هستند و به همین دلیل اقدام به سیمان‌کشی و بتن‌کشی در بخشی از این خیابان کرده‌اند .

 

سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو نیز از بازگشایی خیابان جمهوری از صبح روز شنبه خبر داد و  با اشاره به اینکه از ساعاتی دیگر با استفاده از نیوجرسی محل حادثه ساختمان پلاسکو از خیابان جمهوری جدا خواهد شد و به وسیله فنس‌ها جداسازی و ایمن‌سازی انجام خواهد شد، افزود: از صبح روز شنبه خیابان جمهوری به طور کامل بازگشایی خواهد شد.

 

وی همچنین از انتقال حدود 15 هزار تن انواع آهن‌آلات و آوار از محل ساختمان پلاسکو خبر داد و افزود: امیدواریم آواربرداری حادثه پلاسکو تا صبح فردا به اتمام برسد.

 

سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو با اشاره به مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو از صبح فردا و از مقابل دانشگاه تهران، گفت: از مردم درخواست می‌کنم که همانند روزهای گذشته که لطف خود را به نیروهای آتش‌نشانی نشان دادند، با حضور خود در مراسم تشییع پیکر شهدا از ایثار و رشادت آنها قدردانی کنند.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۹۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان