//
کدخبر: ۷۶۶۹۲ //

نشست سه جانبه اتیوپی، سودان و مصر در مورد سد النهضه به تعویق افتاد

وزارت خارجه سودان امروز شنبه اعلام کرد برگزاری نشست سه جانبه سودان، اتیوپی و مصر در مورد سد النهضه بنا بر درخواست اتیوپی به تعویق افتاد.

 نشست سه جانبه اتیوپی، سودان و مصر در مورد سد النهضه به تعویق افتاد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه خبری «سودان تریبون» قریب الله خضر سخنگوی وزارت خارجه سودان گفت، این نشست قرار بود در دو سطح کارشناسان فنی و وزیران روزهای 24 و 25 فوریه (پنجم و ششم اسفند) برگزار شود اما به زمانی دیگر که بعدا سه کشور در مورد آن به توافق می رسند، موکول شد.

سه کشور سودان، اتیوپی و مصر چند هفته پیش در نشست سران کشورهای آفریقایی در اتیوپی به توافق رسیده بودند نشست سه جانبه ای به ریاست وزیران خارجه و حضور وزیران آبیاری و رئیس دستگاه های امنیتی سه کشور در خارطوم برگزار کنند.

قریب الله افزود: هدف از این نشست این بود که جمود موجود در سیر مذاکرات فنی تا حدودی از بین برود اما تحولات سیاسی در اتیوپی و استعفای نخست وزیر این کشور مانع برگزاری این نشست شد .

«هایلی میریام دیسالین» نخست وزیر اتیوپی پنجشنبه گذشته استعفا کرد و شورای وزیران این کشور روز جمعه به مدت 6 ماه در همه مناطق این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد.

مذاکرات سودان، اتیوپی و مصر در مورد سد النهضه در ماه نوامبر گذشته بدون رسیدن به توافقی در مورد جزئیات فنی این سد که اتیوپی در حال ساختن آن بر مجرای رود نیل آبی است، به پایان رسید.

مصر اواخر دسامبر 2017 به اتیوپی پیشنهاد داد بانک جهانی به عنوان یک موسسه بی طرف در فعالیت های کمیته فنی سه جانبه در مورد سد النهضه حضور و مشارکت داشته باشد اما آدیس آبابا این پیشنهاد مصر را رد کرد.

مصر بیم آن دارد ساخت این سد بر سهمیه آبی آن از رود نیل که بیش از 55.5 میلیارد متر مکعب است، تاثیر منفی بگذارد اما اتیوپی می گوید ساخت این سد برای تولید انرژی سودمند است و زیانی به مصر و سودان وارد نمی کند.

سد النهضه در منطقه «بنی شانغولو» واقع در نزدیکی مرزهای سودان ساخته می شود و در 900 کیلومتری شمال غربی پایتخت اتیوپی قرار دارد.

ساخت سد النهضه هزینه ای بالغ بر 4.7 میلیارد دلار دارد که بیشتر آن را دولت اتیوپی تقبل کرده است .قرار است ارتفاع این سد 170 متر باشد که بدین ترتیب بزرگترین سد برقی- آبی در قاره آفریقا خواهد بود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۶۶۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان