//
کدخبر: ۷۶۶۶۰ //
ورود تانک های جدید روسی به بغداد/

رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه - ۲۸بهمن

ورود نخستین محموله تانک های T-90 روسی به بغداد؛ تأسیس مجمع عراقی وحدت اسلامی در بغداد؛ تقدیر عمار حکیم از ایستادگی ایران در کنار عراق برای جنگ با تروریسم؛ واکنش کمیسیون امنیت مجلس به طرح تحریمی آمریکا علیه جنبش نُجَباء؛ کشف فساد مالی در دوره استانداری قبلی کرکوک و دیدار نیچروان بارزانی با هیات آلمانی در اجلاس امنیتی مونیخ از خبرهای مهم روز شنبه کشور عراق است.

 رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه - 28بهمن
به گزارش فرتاک نیوز،

منابع خبری وزارت دفاع عراق، از ورود نخستین محموله تانک های T-90 روسیه به عراق خبر دادند.

این منابع، به تعداد تانک های T-90 روسی انتقالی به عراق اشاره ای نکرده اند، اما به استناد قرارداد منعقده میان مسکو و بغداد در گذشته، روسیه قرار است 73 دستگاه تانک T-90 به عراق تحویل دهد.

** بدر الدین حسون مفتی اعظم سوریه در مراسم تاسیس مجمع عراق برای وحدت اسلامی، با اشاره به سرنوشت مشترک سوریه و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم، گفت: بغداد و دمشق سرنوشت واحدی دارند و به ارتش، الحشد الشعبی، نیروهای امنیتی و نظامی و دولتمردان عراق می گویم که ما و شما در خط مقدم مبارزه با تروریسم هستیم و به سوی یک هدف مشترک گام بر می داریم.

** آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اعلام تاسیس مجمع عراقی وحدت اسلامی در بغداد، گفت: دشمنان می خواستند عراق را محلی برای تفرقه بین مسلمانان تبدیل کنند، اما اکنون بغداد پایتخت عراق به محل وحدت اسلامی تبدیل شده است.

مجمع عراقی وحدت اسلامی با حضور علمای اهل سنت و شیعه عراق و دیگر کشورهای اسلامی و با حضور علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل مقام معظم رهبری در بغداد گشایش یافت.

به گفته علی العلاق رییس مجمع عراقی وحدت اسلامی در بغداد با اشاره به اهمیت نقش علمای دین در ایجاد وحدت بین مسلمانان و مقابله با چالش های دینی، سیاسی و اجتماعی، این مجمع را یک نهاد مردمی دانست که با کمک جمعی از علمای اهل سنت و شیعه در عراق تاسیس شده است.

** سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق با علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری دیدار و با اشاره به اصرار بغداد بر بهبود روابط با همسایگان خود، بر ایستادگی تهران در مبارزه با تروریسم به معنای واقعی کلمه در کنار عراق تاکید کرد.

در این دیدار آخرین تحولات سیاسی منطقه، روابط دو کشور و راه‌های تحکیم آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** هیأت رییسه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به طور جداگانه به طرح لایحه تحریمی در کنگره آمریکا علیه جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء واکنش نشان دادند.

دفتر جنبش مقاومت اسلامی نجبا در ایران و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان ضمن محکوم کردن طرح لایحه تحریمی علیه جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در کنگره آمریکا، این اقدام خصمانه را نشانه شکست و انفعال واشنگتن ارزیابی کردند.

** به گفته شوان داودی عضو کرد پارلمان عراق از استان کرکوک، قبل از برگزاری همه پرسی دولت اقلیم کردستان عراق ماهانه در مقابل فروش نفت میدان های نفتی در استان کرکوک 10 میلیون دلار به عنوان پول پترودلار به استان کرکوک پرداخت و در یکی از حساب های بانکی در استان کردستان نگه داری می شد که بعد از برگزاری همه پرسی مبلغ 46 میلیون دلار از حساب بانکی مورد نظر با امضای دکتر نجم الدین کریم استاندار وقت کرکوک خارج شده است.

همزمان با این سخنان علی محمد صالح رییس کمیته دارایی در پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز از واریزی ماهانه مبلغ 10 میلیون دلار به حساب نجم الدین کریم استاندار وقت کرکوک به عنوان سهم کرکوک از محل فروش نفت معروف به پترودلار خبر داد.

** تحلیل گر سیاسی مسائل عراق با اشاره به افزایش بدهی های عراق در کنفرانس سه روزه بازسازی عراق در کشور کویت، مدعی افزایش بدهی های عراق به 140 میلیار دلار در این کنفرانس شد.

به نوشته هاشم الهاشمی در صفحه شخصی خود در توئیتر، مجموع بدهی های عراق 120 میلیارد دلار است که سهم دولت فعلی (دولت حیدر العبادی) از بدهی ها 60 میلیارد دلار و اگر وام های کنفرانس بین المللی کویت نیز محاسبه شود، حجم بدهی ها به 140 میلیارد دلار می رسد.

کنفرانس کویت به تخصیص 30 میلیارد دلار برای بازسازی عراق وعده داده که اغلب این مبالغ به صورت وام یا سرمایه گذاری هستند.

** نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در اولین روز اجلاس امنیتی مونیخ در آلمان با هیات وزارت خارجه آلمان به سرپرستی فایترلیندر دبیر دولت در وزارت خارجه آلمان تشکیل جلسه داد.

هیات اقلیم کردستان عراق در تلاش برای ادامه حمایت های آلمان و کشورهای غربی از اقلیم کردستان عراق در حوزه سیاسی و نظامی است.

در اجلاس امنیتی مونیخ که با مشارکت 600 شخصیت سیاسی و امنیتی به مدت سه روز در آلمان برگزار می شود، هیات اقلیم کردستان عراق نیز ضمن حضور در اجلاس قرار است با شماری از مقامات کشورهای غربی دیدار و گفت وگو کند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۶۶۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان