//
کدخبر: ۷۰۶۵۸ //

آبستراکسیون ائتلاف ملی تلاش برای تعویق انتخابات عراق را ناکام گذاشت

آبستراکسیون ائتلاف ملی عراق - بزرگترین فراکسیون پارلمانی این کشور - در اعتراض به برخی تلاش ها برای تعویق انتخابات، جلسه امروز پارلمان را از حد نصاب انداخت.

 آبستراکسیون ائتلاف ملی تلاش برای تعویق انتخابات عراق را ناکام گذاشت
به گزارش فرتاک نیوز،

 نمایندگان فراکسیون ائتلاف ملی عراق به ریاست سید عمار الحکیم با ترک جلسه تلاش برخی فراکسیون ها برای تعویق انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت 97 عراق را ناکام گذاشتند.

 

جلسه پارلمان برای یک ربع تعطیل اعلام شد تا در صورت حصول حد نصاب مجددا تشکیل و درخصوص تغییر قانون انتخابات و نیز تعویق آن رای گیری شود.

 

بدون حضور ائتلاف ملی عراق با 180 از 328 نماینده پارلمان، امکان تغییر این قانون یا رای گیری برای تعویق زمان آن وجود نخواهد داشت.

 

سید عمار الحکیم و بسیاری از نمایندگان این ائتلاف طی روزهای اخیر بارها بر ضرورت برگزاری انتخابات پارلمان در موعد مقرر تاکید کرده اند.

 

رزاق المهیبس از اعضای فراکسیون ائتلاف ملی در مورد اتفاقات جلسه امروز گفت: فراکسیون های اتحاد قوا (اهل سنت) و ائتلاف کردستان پینشهاد رای گیری برای تعویق انتخابات داشتند، ما نیز به شرط رای گیری علنی با این پیشنهاد موافقت کردیم اما رای گیری مخفیانه رای آورد در حالی که ترکیب نمایندگان صحت نتایج اعلام شده را زیر سوال می برد.

 

وی گفت ائتلاف ملی بر همین اساس درخواست رای گیری مجدد کرد اما با مخالفت سلیم الجبوری رئیس پارلمان مواجه شد، ما نیز در اعتراض به عدم شفافیت موضوع، جلسه را ترک کردیم تا از حد نصاب خارج شود.

 

به گفته وی با آبستراکسیون ائتلاف ملی، موضوع به نقطه آغاز بر می گردیم و باید در خصوص همه موضوعات دوباره مذاکره صورت گیرد.

 

یک نماینده جنبش تغییر نیز اعلام کرد این جنبش با تعویق انتخابات مخالف است و خواهان برگزاری آن در موعد مقرر می باشد.

 

نمایندگان معترض به نحوه برگزاری و رای گیری جلسه امروز می گویند با توجه به مخالفت ائتلاف ملی، جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق، روشن نیست پیشنهاد رای گیری مخفیانه برای تعویق انتخابات چگونه توانسته رای لازم را کسب کند.

 

** نتیجه جلسه امروز پارلمان

آخرین تلاش طرفداران تعویق انتخابات در پارلمان عراق در جلسه امروز نیز به نتیجه نرسید و با ادامه آبستراکسیون ائتلاف ملی و به حد نصاب نرسیدن جلسه مجلس، سلیم الجبوری پایان نشست امروز را اعلام کرد.

 

گفتنی است مخالفان تعویق انتخابات پارلمانی عراق همزمان این موضوع را به دادگاه فدرال قانون اساسی ارجاع داده اند تا از برگزاری انتخابات در موعد مقرر قانونی حمایت کند.

 

انتخابات پارلمانی و شورای استانی عراق قرار است 12 ماه می 2018 (22 اردیبهشت ماه 97) برگزار شود.

 

با توجه به اینکه نظام اداره عراق مبتنی بر پارلمان است و انتخاب نخست وزیر، رییس جمهور، رییس پارلمان و وزیران کابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی است، بر همین اساس، انتخابات پارلمانی که هر چهارسال یکبار در عراق برگزار می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

به دلیل این که انتخابات امسال، اولین انتخابات بعد از پیروزی کامل عراق بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات با اهتمام مضاعفی مورد توجه جریان های سیاس داخل عراق و کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و گفته می شود که این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۶۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان