//
کدخبر: ۶۴۲۳۴ //

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/۲۱آذر

آغاز خروج نیروهای روسیه از سوریه؛ واکنش به سخنان ترامپ در خصوص بقای بشار اسد در قدرت؛ شروع آخرین مرحله از عملیات پاکسازی بادیه؛ واکنش آمریکا و رسانه های اسپانیایی به دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه؛ اعتقاد کارشناس ترک بر هماهنگی پوتین با شرکای ایرانی و ترک برای خروج نیروهایش از سوریه و برگزاری دور هشتم مذاکرات صلح سوریه در آستانه از مهم ترین رویدادهای روز سه شنبه سوریه است.

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/21آذر
به گزارش فرتاک نیوز،

 ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از بازگشت نخستین گروه نظامیان روسی از سوریه به میهن خبر داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیروز در فرمانی، دستور خروج نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرد که براساس آن بخش اصلی و فعال مشارکت روسیه در مبارزه با تروریست ها در این کشور به پایان می رسد.

 

روسیه از پایگاه ترتوس سوریه برای پشتیبانی ناوهای خود در دریای مدیترانه استفاده می کند و پایگاه حمیمم نیز محل استقرار اسکادران جنگنده و بمب افکن های روسی در سوریه بوده است که طی دو سال اخیر علیه تروریست ها به کار گرفته شد.

 

** سپهبد سرگئی سورووکین اعلام کرد که 23 فروند هواپیمای نظامی و دو بالگرد نیروی هوافضای روسیه و پلیس نظامی و مرکز مین روبی و بیمارستان صحرایی وزارت دفاع، سوریه را ترک می کنند.

فرمانده نیروهای روسیه در سوریه گفت که باقیمانده نیروهای روسی و تسلیحاتی که در این کشور باقی می ماند می تواند با موفقیت از عهده وظایف محوله با کارایی سابق برآید.

 

در جریان عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه بیش از 32 هزار تروریست کشته و 394 دستگاه تانک و جنگ افزارهای سنگین دیگر متعلق به گروه های تروریستی منهدم شده است.

 

** روزنامه آمریکایی نیویورکر در گزارشی به قلم رابین رایت، در واکنش به اعلام پیروزی ولادیمیر پوتین در سوریه و اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر دادن اجازه به اسد که تنها تا سال 2021 در قدرت باقی بماند، نوشت: به رغم کشته شدن نیم میلیون تن در جریان جنگ داخلی در سوریه آن هم دهها تن با سلاح های شیمیایی، دولت ترامپ آماده موافقت با تداوم ریاست جمهوری بشار اسد تا زمان برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور در سال 2021 است و این تصمیم، پایان تکرار اظهارنظرهای مقام های آمریکایی و اروپایی است که تاکنون می گفتند، اسد نمی تواند بخشی از روند صلح در سوریه باشد.

 

براساس این گزارش، تصمیم ایالت متحده نشان دهنده گزینه های محدود دولت ترامپ در تقابل با واقعیت های نظامی در بعد میدانی و موفقیت های روسیه، ایران و سوریه و همچنین متحدان حزب الله در حمایت از بشار اسد است.

 

** منابع میدانی امروز از آغاز آخرین مرحله عملیات پاکسازی بادیه سوریه از لوث باقی مانده گروه تروریستی- تکفیری داعش توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی خبر دادند.

این عملیات بیش از پنج هزار کیلومتر مربع از مناطق محاصره شده تحت تسلط داعش در استان های دیرالزور و حمص را دربر می گیرد.

 

** سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دیروز به دستور رئیس جمهوری روسیه برای خروج نیروهای این کشور از سوریه واکنش نشان داد و گفت: این موضوع تاثیری روی اولویت‌های آمریکا نمی‌گذارد.

 

آدریان رانکین گالوی مطرح کرد که ائتلاف (تحت هدایت آمریکا) همچنان به عملیات در سوریه برای حمایت از نیروهای زمینی محلی ادامه می‌دهد تا شکست نظامی داعش و ایجاد ثبات در مناطق آزاد شده را تکمیل کند.

 

آمریکا همچنان مدعیست که حضور نیروهایش در قالب ائتلاف برای مبارزه علیه داعش است.

سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به سوریه و صدور دستور خروج نظامیان روس از خاک سوریه، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشت.

 

** روزنامه های 'ال موندو'، 'آ.ب. ث' و 'وانگواردیا'، 'ال پاییس' همچنین خبرگزاری 'افه'اسپانیا با انتشار گزارش های مشابهی با غیرمنتظره خواندن سفر پوتین به سوریه؛ استقبال از سوی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از وی در پایگاه روسیه در حمیمم را، برجسته سازی هژمونی جدید مسکو در خاورمیانه پس از دو سال دخالت مستقیم در جنگ سوریه تفسیر کردند.

 

** 'مته یارار' از کارشناسان و متخصصان امنیتی ترکیه، اما معتقد است که رئیس جمهوری روسیه تصمیم خروج نیروهای کشورش از سوریه را با توجه به روابط توام به اعتماد به شرکای ایرانی و ترکیه ای خود گرفته است.

 

این کارشناس گفت: موضوع خروج کامل واحدهای رزمی هوایی و برخی نیروهای رزمی روسیه از سوریه مطرح نیست. روسیه به حضور نظامی در سوریه ادامه می دهد احتمالا سطح حضور نظامی روس ها کمی بیشتر از زمان پیش از آغاز عملیات نظامی در این کشور خواهد بود.

 

** بنابر اعلام وزارت امور خارجه قزاقستان، دور هشتم مذاکرات صلح سوریه، 21 و 22 دسامبر (30 آذر و اول دی) در آستانه پایتخت این کشور برگزار خواهد شد.

 

در این مذاکرات دو روزه مقررات فعالیت کارگروه آزادی بازداشت شدگان، تحویل اجساد جان باختگان و جست و جوی افراد ناپدید شده، همچنین مسائل مناطق عاری از تنش در سوریه و صدور بیانیه مشترک درباره مین زدایی در این کشور و مناطق تاریخی و فرهنگی موجود در فهرست یونسکو را بررسی خواهند کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۴۲۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان