//
کدخبر: ۹۲۲ //
بررسی آمارهای اقتصادی

آمار؛ اساسی یا احساسی؟

در حالی اعلام شده که بسیاری از فعالان اقتصادی همچنان با معضل رکود و کسادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آمار؛ اساسی یا احساسی؟

در هفته‌های اخیر آمارهای بسیار مثبتی از وضعیت اقتصادی کشور منتشر شد، از رشد اقتصادی 9.2 درصد در فصل تابستان و ایجاد 1.5 میلیون شغل در نیمه اول امسال تا افزایش رقم سرمایه‌گذاری خارجی به 11.8 میلیارد دلار؛ نرخ تورم هم ماه‌هاست تک‌رقمی اعلام می‌شود.

آمارهای مثبت اقتصادی در حالی اعلام شده که بسیاری از فعالان اقتصادی همچنان با معضل رکود و کسادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی از ایجاد یک میلیون و 450 هزار شغل در نیمه اول امسال خبر دادند. طیب‌نیا همچنین رشد اقتصادی تابستان را 9.2 درصد اعلام کرد. همچنین رقم سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام طبق گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت 11.8 میلیارد دلار است.

 هر زمان که مسئولان در مورد وضعیت اقتصادی کشور صحبت می‌کنند آمارهایی مثبت و بی‌سابقه می‌دهند، اما این موضوع با آنچه مردم در زندگی خود می‌بینند، تفاوت اساسی دارد.

به همین منظور در گفت‌وگو با اقتصاددانان و صاحب‌نظران به بررسی این موضوع پرداختیم که احساس مردم نادرست است یا آمارهای دولت به طور احساسی بیان می‌شود؟

مراکز آماری باید مستقل شوند

دکتر محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره گفت: زمانی که یک مرکز آماری مستقل برای ارائه آمار نداریم قطعا نمی‌توان به آمارهای داده شده تکیه کرد.

وی افزود: متاسفانه کارشناسان در مورد آمارهایی که دولت می‌دهد، جزئیاتی در اختیار ندارند، به همین دلیل نمی‌توان آن را تکذیب یا تأئید کرد. ضمن آن که تجربیات گذشته یا داده‌های آماری که بانک مرکزی ارائه کرده در بسیاری از موارد شفافیت ندارد.

یوسفی تاکید کرد: به عنوان مثال در حساب‌های ملی ردیفی تحت عنوان اشتباهات آماری درج شده که مبلغ آن رقمی حدود 12 درصد تولید ناخالص ملی است. اخیرا این رقم با موجودی انبار جمع شده و به صورت یک عدد ارائه شده که باز هم 12 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. این رقم بیشتر از ارزش کل کشاورزی، معادن و برخی زیرساخت‌های اقتصادی است. رقم به دست آمده هشت میلیارد دلار است که تحت عنوان اشتباهات آماری اعلام می‌شود.

وی با اشاره به متغیرهای تورم و رشد اقتصادی و اشتغال تصریح کرد: این آمار به وسیله بانک مرکزی ارائه می‌شود و نمی‌توان دقت آنها را ارزیابی کرد. فرض کنیم این آمارها درست باشد، اما نمی‌تواند کاهش قیمت‌ها یا افزایش بهبود رفاه مردم و ایجاد اشتغال را به دنبال داشته باشد و نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را پنهان کند.

این استاد دانشگاه علامه درباره آمارهای ارائه‌شده در مورد اشتغال‌زایی هم گفت: طبق آماری که در اختیار است سالانه

900 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شوند و 4.5 میلیون نفر دانشجوی دولتی در سال 888 ثبت‌نام کرده بودند و اکنون باید فارغ‌التحصیل شده باشند. از سوی دیگر 1.5 میلیون نفر در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل بودند که مجموع آنها شش میلیون نفر هستند. اگر این تعداد را با رقم بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار جمع کنیم 9 میلیون بیکار در کشور داریم.

تردیدی در آمارها نیست

دکتر حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره آمارهای اقتصادی دولت گفت: بنا بر اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی تورم تک‌رقمی شده و تردیدی در آمار داده شده وجود ندارد.

وی با اشاره به اعلام ایجاد یک میلیون و 500 هزار شغل در نیمه نخست امسال تصریح کرد: در این بخش مساله مهم کاهش نرخ بیکاری از 14 به 13 درصد وجود دارد اما موضوع مهم‌تری نیز وجود دارد و آن هم تعداد جمعیت فعال و افراد در سن اشتغال هستند که حدود یک میلیون نفرند.

عبده تبریزی رقم اعلامی اشتغال (یک میلیون و 500 هزار شغل) را اشتباه دانست و گفت: من رقم 600 هزار را به یاد دارم و در این زمینه باید اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورید اما اگر مرکز آمار اعلام کرده حتما درست است.

این اقتصاددان ادامه داد: با وجود ایجاد شغل در کشور هنوز تعداد افرادی که در جامعه کار می‌کنند کم هستند.

وی درباره رشد اقتصادی 9.2 درصدی در تابستان گفت:‌ رشد اقتصادی درست است اما 54 درصد آن مربوط به نفت بوده و دیگر هم در اقتصاد ایران تکرار نخواهد شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بخش سرمایه‌گذاری خارجی که 11.8 میلیارد دلار اعلام شده باید گفت که هنوز معاملات مربوط به خرید هواپیما و اختصاص وام امضا نشده و عمده آن به نفت برمی‌گردد. وی گفت: شما اگر جزئیاتی در این زمینه می‌خواهید باید با آقای خزایی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی وزارت اقتصاد تماس بگیرید.

عبده تبریزی عنوان کرد: اکنون منطق به اقتصاد ایران آمده و برای پیشرفت‌های اقتصادی باید کارهای بیشتری انجام شود.

آمار رشد اقتصادی درست است

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران درخصوص آمار اشتغال‌زایی که دولت ارائه کرده گفت: بعید است در نیمه اول امسال، یک میلیون و 500 هزار شغل ایجاد شده باشد.

وی افزود: ممکن است دولت با در نظر گرفتن تسهیلاتی که به بنگاه‌های کوچک و متوسط داده، تعداد افرادی را که باید جذب این بخش‌ها می‌شدند در نظر گرفته و در آمار اشتغال خود قرار داده است.

سلاح‌ورزی ادامه داد: البته تصور من این است که آمار رشد اقتصادی درست است. به این دلیل که در مدت اخیر شاهد رشد قیمت نفت در بازار جهانی و همچنین افزایش درآمدهای نفتی دولت بودیم. اضافه کردن این درآمدها به تولید ناخالص داخلی کشور رشد اقتصادی را همراه خواهد داشت.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: نباید انتظار داشته باشیم که رشد اقتصادی در همه سطوح لمس شود به این دلیل که ناشی از افزایش درآمدهای ارزی دولت و فروش نفت در بازارهای جهانی است. این رشد اقتصادی متکی به نفت بوده و پایدار نیست.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان