//
کدخبر: ۷۰۶۸۹ //
گراوندی از سیمان سامان:

دیپلماسی در بخش اقتصاد نداریم

دیپلماسی در بخش اقتصاد نداریم
به گزارش فرتاک نیوز،

امروز مراسم تجلیل از صادرات کنندگان نمونه استان کرمانشاه با حضور   رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون سازمان بازرگانی و معاون مالی این سازمان،  استاندار کرمانشاه، دکتر عبدلرضا مصری و احمد صفری، شهاب نادری و فرهاد تجری عضو نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمانشاه، رحیمی معاون استانداری کرمانشاه،  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارات، کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی و سایر بازرگانان و تجار کرمانشاه در سالن آفی‌تئاتر اتاق بازرگانی برگزار شد.

مهندس شهریار گراوندی از سیمان سامان در این  گفت: استان کرمانشاه 3/6 میلیون تن تولید و صادرات در کشور داشته است و شرکت سیمان سامان بزرگ‌ترین شرکت خصوصی در بخش سمان کشور است که با دو خط تولید دارد.

وی افزود: سیمان غرب هم در حوزه تولید صادرات فعال یوده و کرمانشاه با وجود این دو شرکت تولید کننده در کشور اول است

گراوندی ادامه داد: ما متاسفانه ساختارمند به صادرات و واردات نگاه نکرده‌ایم.

وی افزود: اتاق فکر نداریم که در حوزه صادرات شناسایی بازار هدف و روان‌شناختی بازار هدف کند .و در این راستا تلاش نکرده‌ایم که حرکت کنیم.

گراوندی گفت: بازار آسیایی میانی و عراق و افغانستان را از دست رفته و اکنون نیز در حاال از دست رفتن سایر بازرهای صادراتی هستیم.

وی افزود: در حوزه بازار عراق در چند سال اخیر با فراز و نشیب فراوانی روبرو بوده‌ایم و خواهیم بود.

گراوندی گفت: سال‌ها صادر کنندگان ما تلاش کردند که رابطه برقرار کنند تا قرارداد ببندند هرچند که قراداد داریم ولی به راحتی از دست دادیم، چون دیپلماسی در صادرات کشورعراق نداریم .

وی افزود: در این حوزه اقتصاد به یک کنفرانس و به واجبات می‌پردازند ولی در بخش اقتصادی و سیاسی کشور چه قدر وقت گذاشته شده است.

گراوندی گفت: من بارها  این وضوع را به سه وزیر مختلف صنعت، معدن و تجارت اطلاع داده‌ام این سه وزیر هم رفتند و کاری انجام نگرفت و اخیر هم در مورد آن با آقای شریعتمداری حرف زده‌ام و گراراً گفته‌ام یک دیپلماسی در بخش اقتصاد لازم داریم.

وی افزود: بیشتر حوزه سیاسی و امنیتی برای بخش اقتصاد تصمیم‌گیری می‌کنند.

 گراوندی گفت: هرچند در کشورهای که در قبال کمک سیاسی ایران به این درخواستی برای بخش اقتصاد کشورمان نداریم کاری که ترکیه و عربستان  انجام می‌دهند.

وی افزود:  عربستان بیش 4هزار میلیارد صادرات به کشورعراق داشته است و امروز سیمان که با 70 دلار تولید می‌کند برای دستیابی و احاطه کردن بازار عراق به این کشور صادر می‌نماید تا راهگشایی داشته باشند علی‌رغم قیمت پایین ضعف ساختاری تولید کننده و بخشی دیپلماسی این کشور فعال است.

گراوندی گفت: شرکت سیمان سامان ظرفیت 90میلیون تن دارد تا این مسیر اقتصادی را تغییر دهد ولی با این رکود به  52 میلیون تن رسید و حدود 30 میلیون تن مازاد تولید داریم.

 وی افزود: سیمان و فولاد دو کالای نیازی در بخش توسعه هر کشور بشمار می‌رود کشور ما این ظرفیت را دارد تا  زیر ساخت‌های کشور است

هیچ فعالیت و سیمان در کشور تولید شود

گراوندی گفت: بخش خصوصی 30 درصد سیمان در کشورمان را تولید می‌کند اگر از تولید کنندگان بخش خصوصی حمایت نشود بخش خصوصی نمی‌تواند به چرخه تولید و صادرات و توسعه کمک نماید.

وی افزود: بخش خصوصی نمی‌تواند ضرر دهد در حالی برعکس ساختار دولتی یا شعبه دولتی کمک می‌شود و کمتری به صادرات اهمیت می‌دهند چون منابعی دارند در صورت ضرر کمک‌شان نماید ولی برعکس بخش خصوصی بیشتر اهمیت می‌دهد.

گراوندی گفت: سیمان سامان شش سال در بخش صادرات به کشور عراق فعال بوده و دارای تجربه خوبی در این زمینه می‌باشد.

وی افزود: عراق در سال جدید بازسازی را شروع خواهد کرد و در بخش عمرانی نیاز به سیمان دارد ولی ظرفت تولید 22 میلیون تن را دارند و نیاز آنان به بیش از 30 میلیون تن است بایستیمسئولان سیاسی در قبال این همه خدمات که کشورمان به عراق در موقعه نیازشان ارایه داده است امتیازاتی هم از کشورعراق برای بخش صادرات مطالبه نمایند .

گراوندی گفت: اگر بازسازی سوریه هم شروع شود بازهم اقلیم کردستان تعرفه‌ای به عنوان ترانزیتی سیمان از صادرکنندگان ایران می‌گیرد چون تنها راه نزدیک به کشور سوریه از اقلیم کردستان است تا وارد سوریه شود.

وی افزود: عربستان برای بازار سوریه هم برنامه‌ریزی کرده است چون کشورهای عربی طبق قراردای دارند  با هم ترانزیت صادراتی  نمی‌گیرند و در واقعه تعرفه‌ای بین کشورهای عربی وجود ندارد و قیمت از این طریق پایین نگه  خواهند داشت و سوریه هم حداقل 5 میلیو تن سیمان لازم دارد

گراوندی گفت:امروزه  با توجه وضعیت بحرانی گریبان‌گیر سیمان را گرفته در حوزه بازار عراق بیتر نیاز به دیپلماسی است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۶۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان