//
کدخبر: ۷۰۶۵۰ //
رئیس سازمان توسعه تجارت کشور:

بازار صادرات بازار پویایی است

تولید کنندگان واقعی صادرکنندگان هستند

بازار صادرات بازار پویایی است
به گزارش فرتاک نیوز،

امروز روز پنجشنبه در آئین تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان کرمانشاه با حضور  مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون سازمان بازرگانی و طالبی معاون مالی این سازمان، هوشنگ رازانی استاندار کرمانشاه ، دکتر عبدلرضا مصری و احمد صفری، شهاب نادری و فرهاد تجری عضو نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمانشاه، رحیمی معاون استانداری کرمانشاه نعمت‌الله حقیقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارات استان کرمانشاه، کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی و سایر بازرگانان و تجار کرمانشاه در سالن آفی‌تئاتر اتاق بازرگانی برگزار شد

مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت کشور در این مراسم به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات به نظام مدیریتی ما بر می‌گردد چرا که به نظر می‌رسد نظام شایسته سالاری را نتوانسته‌ایم در همه بخش‌های اجرایی و قانونگذاری کشور به درستی پیاده کنیم.

وی ادامه داد: ریشه بسیاری از مشکلات به افرادی بر می‌گردد که در مقام تصمیم گیرنده بوده‌اند و این موضوع نیز شاید به نقد احزاب و نهادهای مدنی و جلوگیری از شکل‌گیری آنها بر گردد لذا لازم است تجدید نظری در ساختار مدیریتی و استفاده از نخبگان صورت بگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور به برخی از چالش‌های اقتصادی کلان کشور اشاره کرد و گفت: بازار صادرات بازار پویایی است و مرتب بازیگران آن در حال تغییر و تحول هستند و از این رو لذا لازم است صادر کنندگان متناسب با تغییر ذائقه مصرف کنندگان و تغییرات تکنولوژی پیش بروند.

خسروتاج ادامه داد: تک نرخی شدن ارز یکی دیگر از چالش‌هاست و بالا رفتن نرخ ارز برای مصرف کنندگان مواد خارجی مشکلاتی دارد هرچند که تا به امروز از هفت هزار و 400 تعرفه وارداتی پنج هزار و 500 تعرفه ارز متقاضی و بازار آزاد شده است.

وی افزود: چالش دیگر غیر رقابتی بودن نرخ محصولات داخلی در بازارهای بین‌المللی است به گونه‌ای که قیمت تمام شده کالاهای ما بالاتر است.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: داشتن یک متولی واحد که بتواند برای صادرات تصمیم‌گیری کند لازم و ضروریست.

خسروتاج ادامه داد: اگر سازمان توسعه تجارت به جای آن که در حد یک اداره کل دولتی باشد به یک سازمان توسعه‌ای تبدیل ‌شود منشأ خدمات بهتری در مورد سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کشور می‌شد.

وی افزود: وجود مشوق‌های صادراتی لازم‌‌اند و اگر 2 درصد 45 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور را بخواهیم به عنوان مشوق صادراتی در نظر داشته باشیم نیازمند چهار هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که با توجه به محدودیت‌های اعتباری لازم است از درآمدهای وارداتی در جهت توسعه صادرات کمک بگیریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور به ارایه آمار 9 ماهه صادراتی کشور و مقایسه آن با مدت مشابه پارسال پرداخت و گفت: در 9 ماهه سال جاری 2میلیارد و 600 میلیون دلار محصولات پلیمری صادر کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال بدون تغییر مانده است و دلیل اصلی آن ایجاد محدودیت‌هایی از سوی چین به عنوان اصلی‌ترین مشتری ما در این حوزه بوده است.

خسروتاج ادامه داد: در بخش متانول 800 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که رشد 19 درصدی نسبت به سال گذشته ایجاد شده است.

وی صادرات کود را 500 میلیون دلار ذکر کرد و افزود: نسبت به پارسال 15 درصد کاهش صادرات داشته‌ایم و دلیل اصلی این موضوع رصد نکردن درست بازارهای بین‌المللی است به گونه‌ای که تولید کود در هندوستان از چهار میلیون تن به 12 میلیون تن افزایش داشته است و ازبکستان نیز از طریق ترانزیت کشور ما توانسته است بازار همسایه‌های غربی ما را تصاحب کند.

وی افزود: بخش اقلام عمده معدنی فلزی و غیرفلزی در مجموع با حدود پنج میلیارد دلار صادرات نسبت به پارسال 17 درصد رشد داشته‌ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: در بخش نساجی نیز بالای یک میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که رشد 19 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

خسروتاج ادامه داد: فرش دستباف با 309 میلیون دلار صادرات و رشد 27 درصدی و نیز پوشاک با 45 میلیون دلار صادرات و رشد 28 درصدی را دیگر اقلام صادراتی کشور است.

وی افزود: در بخش پوست و چرم با وجود وضع عوارض خاص برای جلوگیری از خام فروشی و کمک به رشد صنعت چرم با 67 میلیون دلار صادرات 29 درصد رشد داشتیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: صادرات فرش ماشینی با 250 میلیون دلار و رشد هفت درصدی به فرش دستباف نزدیک شده است.

خسروتاج ادامه داد: صادرات لوازم خانگی همانند سال گذشته در حد 180 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: صادرات محصولات فلزی همانند سال گذشته یعنی 610 میلیون دلار بوده است که در این بخش شیرآلات توانسته است با رشد خوبی 12 درصد افزایش صادرات داشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور به بخش خودرو نیز اشاره کرد و گفت: در بخش خودرو، قطعه‌سازان از خودرو سازان جلو زدند و دو  برابر صادرات داشتند.

خسروتاج ادامه داد: در بخش کشاورزی میوه و تره‌بار با 756 میلیون دلار صادرات 21 درصد رشد داشته است.

وی افزود: 500 میلیون دلاری شیرینی و شکلات صادرات داشته‌ایم که به رشد 22 درصدی در این حوزه و نیز 540 میلیون دلاری لبنیات و رشد 31 درصدی داشته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشورگفت: تولید کننده واقعی صادر کننده است که می‌تواند با سلایق و نیازهای مختلف در سطح جهانی و متناسب با کیفیت‌های جهانی قدم بردارد.

خسروتاج ادامه داد:  تولید کننده‌ای که صرفاً نگاهش بازار داخلی است باید به کیفیت محصولش شک کرد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۶۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان