//
کدخبر: ۶۶۹ //

اطلاعات برخی مسئولان درباره بنادر کافی نیست/ وعده پنجره واحد بنادر محقق نشد

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که اطلاعات برخی مسئولان درباره بنادر کافی نیست، گفت: برای این‌که سهم حداقلی را از حمل‌نقل دریایی دنیا داشته باشیم باید زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز بنادر را دولت تامین کند.

اطلاعات برخی مسئولان درباره بنادر کافی نیست/ وعده پنجره واحد بنادر محقق نشد

 سیدعطالله صدر در پاسخ به این پرسش که یکی از شعارهای وزیر راه از همان ابتدا "تغییر پارادایم و انگاره در بنادر و ایجاد پنجره واحد" بوده آیا چنین چیزی در بنادر کشور افتاق افتاده است، اظهار کرد:‌ یک نکته ای وجود دارد؛ این‌که ما از نظر بندری و فعالیت‌های آن موقعیتی را در منطقه‌ برای خودمان تعریف کنیم. بر اساس اهداف چشم انداز 1404 مشخص شده که ایران باید در برخی از شاخص‌ها مقام برتر را داشته باشد.

وی تصریح کرد:‌یکی از مسائلی که خیلی مهم است با توجه به موقعیت استراتژیک کشور به لحاظ دریایی باید به آن توجه شود ارتقای موقعیت است. برای این کار باید در بخش دریایی زیرساخت‌های حمل ونقل و ترانزیت را توسعه دهیم، این که گفته می‌شود "ما در این زمینه نیاز نداریم" اتفاقا باید نیازهای کشور را در بخش زیرساخت‌ها تامین کنیم.

وی با یادآوری این‌که احتمالا اطلاعات برخی مسئولان در خصوص بنادر کافی نیست، افزود:‌ باید خودمان را با کشورهایی مقایسه کنیم که از ما جلوتر هستند و سهم بازار بیشتری دارند.

رئیس سابق سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد و باید حداقل سهم یک درصدی از تجارت و حمل ونقل دریایی را داشته باشیم، گفت:‌ آیا الان این گونه است؟ برای این‌که به این سمت برویم و یک سهم بازار حداقلی را داشته باشیم باید زیرساخت های لازم را فراهم کنیم.

صدر ادامه داد: مثل این که بگوییم تجارت و ترانزیت باید توسعه یابد اما هیچ راه، راه‌اهن و... نداشته باشیم. بنادر پایانه‌های دریایی هستند و اگر بخواهیم حمل ونقل ترکیبی را توسعه دهیم باید دریا به زمین متصل شود و امکانات و تجهیزات متناسب با نیازهای روز تامین شود.

وی با یادآوری این که برای ورود کشتی های 14 هزار تنی در بندر شهید رجایی باید تجهیزات مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم،  اظهار کرد:‌ این بندر باید عمق لازم را داشته باشد، ضمن ان که باید تجهیزات تخلیه و بارگیری مناسبی را نیز در اختیار داشته باشد.

وی با تاکید بر این که باید زیرساخت های بندری کشور توسعه یابد، افزود: سازمان بنادر به عنوان متولی توسعه زیرساخت های دریایی کشور، این‌که گفته شود تجارت باید توسعه یابد قبل از آن باید زیرساخت‌ها مورد نیاز تامین شده باشد. برای مردم و بخش خصوصی هم ساخت بندر به صرفه نیست چون هزینه های بسیار بالایی دارد.

معاون سابق آخوندی با اشاره به سابقه سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت بندر (مانند بندر آفتاب)گفت:  اما در مجموع باید ‌ بنادر را  دولت بسازد، باید قطب‌های اصلی را دولت بسازد و پسکرانه‌ها را بخش خصوصی می‌سازد.

صدر با بیان این که بنادر نسل سوم باید ساخته شود که اساس آنها بر لجستیک است، گفت: باید مراکز لجستیکی در بنادر ساخته شود تا تجارت توسعه یابد. با توجه به بنادر کشور در منطقه باید زیرساخت‌ها را متناسب با نیازها و توسعه بازرگانی کشور توسعه دهیم. حال رویکرد واردات است که این کار به نفع کشور نیست لذا باید صادرات توسعه یابد و در این صورت تصور کنید که کشتی به بندر بیاید اما تجهیزات مورد نیاز را نداشته باشیم و وقتی به کشتی دموراژ می‌خورد برای صادر کننده دیگر تجارت اقتصادی نخواهد بود.

 سعیدنژاد معاون کنونی وزیر راه و شهرسازی نیز مهرماه امسال در همایش ارگان های دریایی از اطلاعات کم مسئولان در بنادر کشور انتقاد کرده بود :‌«برخی مسئولان کشور از اقدامات و سیاست های اتخاذ شده، شرایط رقابتی بنادر در منطقه و حجم سرمایه گذاری بی اطلاع هستند

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان