//
کدخبر: ۶۲۸۵۹ //
در حضور وزرای اقتصاد دو کشور صورت گرفت؛

امضای سندهمکاری اقتصادی ایران ومجارستان/تاسیس اتاق مشترک بازرگانی

در دیدار وزیر اقتصاد ایران و وزیر اقتصاد ملی جمهوری مجارستان، ضمن بررسی زمینه های همکاری مشترک، یک سند همکاری بین شرکت ایکاروس مجارستان و هولدینگ صنعتی یکی از بانک‌های کشور به امضاء رسید.

امضای سندهمکاری اقتصادی ایران ومجارستان/تاسیس اتاق مشترک بازرگانی
به گزارش فرتاک نیوز،

مسعود کرباسیان در دیدار با وزیر اقتصاد ملی جمهوری مجازستان با اشاره لزوم توسعه روابط تجاری بین دو کشور ایران و مجارستان، امضای این سند را نشان از عزم دو کشور برای گسترش همکاریها عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه حوزه های متنوع و مهمی در حوزه اختیارات وزارت اقتصاد می گنجد به ظرفیت مناسب مناطق آزاد برای سرمایه گذاری های خارجی اشاره کرد و گفت: کارهای خوبی در مناطق آزاد در حال انجام است و می تواند بستر مناسبی برای توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و مجارستان باشد.

 

وزیر اقتصاد کشورمان افزود: در زمینه روابط همکاری بانک های دو کشوراقدامات خوبی انجام شده که از جمله تجربه های موفق می توان به بانک توسعه صادرات ایران با یک بانک مجارستانی اشاره کرد که کمک می کند تجار و صنعتگران راحت تر بتوانند مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

 

وی تصریح کرد: موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف نیز توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و هم اکنون قابل اجرا است.

 

کرباسیان با اشاره به امضای موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری با مجارستان در روز آتی (فردا) تاکید کرد: این رویکرد مثبت و تعامل سازنده نشانه عزم جدی برای توسعه روابط دو جانبه می باشد.

 

وی همچنین بر لزوم پیگیری طرح همکاری های بهداشتی و امنیت غذایی سه جانبه بین ایران، مجارستان و هلند تاکید کرد.

 

وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری و تولیدات مشترک بین دو کشور ایران و مجارستان گفت: هماهنگی های لازم با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که بزرگترین متولی بخش خصوصی کشورمان است انجام شده تا همکاری لازم را با بخش خصوصی مجارستان برای توسعه روابط در دستور کار قرار دهد.

 

کرباسیان همچنین بر ایجاد سازوکار مشترک برای اجرای طرح «خانه تجارت مجارستان» یا اتاق بازرگانی مشترک ایران و مجارستان تاکید کرد و افزود: باید برای ایجاد و گسترش روابط بخش خصوصی دو کشور تسهیلات لازم را فراهم کنیم.

 

در ادامه این دیدار میهالی وارگا وزیر اقتصاد ملی جمهوری مجارستان ضمن ابراز خرسندی از حضورش در ایران و برگزاری این دیدار گفت: مجارستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را از سال ۱۹۳۹ میلادی آغاز کرد و اولین سفارتخانه ایران در مجارستان در سال ۱۹۵۱ تاسیس شد.

 

وی با اشاره به قدمت ۶۶  ساله همکاری سفارتخانه ای مجارستان با ایران گفت: این اراده مجارستان را برای تقویت همکاری دو کشور نشان می دهد.

 

وارگا با اشاره به اینکه روابط بین دو کشور ایران و مجارستان حسنه بوده خاطرنشان کرد: بعد از برجام، نخست وزیر مجارستان اولین شخصیتی بوده که همراه هیاتی به ایران سفر کرد و این سفر تاکنون برای دو کشور بسیار سودمند بوده است.

 

وی با بیان اینکه ساختار وظیفه ای وزات اقتصاد مجارستان شبیه ایران است، گفت: توسعه اقتصادی، سیاست تجاری، آموزش تخصصی، نیروی انسانی، بودجه، مالیات و سیستم بانکی در مجارستان در حوزه وزارت اقتصاد این کشور است.

 

وزیر اقتصاد ملی مجارستان افزود: حجم مبادلات تجاری دو کشور در گذشته ۳۵۰ میلیون دلار بود که این رقم در دوران تحریم ها به کمتر از ۳۰میلیون دلار رسید اما بعد از سفر نخست وزیر مجارستان به ایران این روند افزایش مناسبی پیدا کرده است.

 

میهالی وارگا آمادگی کشورش را برای ایجاد و توسعه همکاری در زمینه های ساخت برجهای خنک کننده نیروگاهها، ساخت اتوبوس برقی، داروسازی، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاههای سیار در زمینه بیولوژیک، خطوط هوایی، جهانگردی و همکاریهای بانکی با ایران اعلام کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۲۸۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان