//
کدخبر: ۴۶۳۵۳ //

جزئیات گزارش اطلاعات سپاه درباره فساد نفتی

در جلسه یازدهم دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی به نقش متهم در انعقاد قرارداد با سازمان تامین اجتماعی اشاره شد.

جزئیات گزارش اطلاعات سپاه درباره فساد نفتی
به گزارش فرتاک نیوز،

، صبح امروز یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

قاضی مقیسه رئیس دادگاه در ابتدای جلسه در قالب تذکری به متهم ردیف سوم گفت: لطفا دادگاه را کش ندهید و سعی کنید در چارچوب اتهامات وارده صحبت کنید سعی می کنیم امروز آخرین جلسه باشد اما اگر نکاتی باقی مانده بود جلسه دیگری را نیز برگزار خواهیم کرد.

سپس حمید فلاح هروی در ادامه دفاعیات خود در خصوص خرید قشم ایر گفت: بابک زنجانی این شرکت هواپیمایی را از سپاه خریده بود و به دنبال تجهیز ناوگان بود که من شمس را معرفی کردم بنابراین در آن زمان نه موضوع نفت و نه هیچ چیز دیگری مطرح نبود حتی من سوار هواپیماهای خریداری شده نشدم و علم غیبی در رابطه با آنها نداشتم.

قاضی خطاب به متهم و در واکنش به صحبت های وی گفت: ما نگفتیم شما سوار شدید بلکه می گوییم معرفی شما، در ارتکاب جرم تاثیر داشته است و آنچه که مهم است ارتباط تنگاتنگ شما با بابک زنجانی بوده است.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در ادامه و در دفاع از همکاری های خود با بابک زنجانی گفت: سال ۸۹ شمس و زنجانی را به مسئولان اقتصادی وزارت اطلاعات معرفی کردم و آنها گفتند به اینکه زنجانی قبلا در زندان بوده است کاری نداریم مجازاتش را تحمل کرده است و کاری به بقیه ماجرا نداشتند و به من نیز گفتند خود را کنار بکش. وقتی در نهادی با آن محتوا کار می کنید و به شما می گویند کنار بکشید و کار نداشته باشید یعنی نباید فضولی کرد.

وی افزود: وزارت اطلاعات اعلام کرد که گذشته زنجانی به ما ربطی ندارد و ما به توانمندی های وی نیاز داریم و پس از آن خودشان با زنجانی ارتباط گرفتند و از من خواستند که به هیچ وجه ورود نکنم. وزارت اطلاعات در ابتدا از زنجانی خواست برای سوختگیری هواپیماهایی که مقصدشان کشورهای اروپایی است کمک کند.

قاضی خطاب به سخنان متهم به وی گفت: یعنی شما مدعی هستید که وزارت اطلاعات بدون اهمیت به سابقه زنجانی از وی کمک خواسته است؟

متهم پاسخ داد: من از سابقه وی هیچ اطلاعاتی نداشتم.

قاضی خطاب به متهم گفت: طبق اظهارات بابک زنجانی در کیفرخواست ۳۰ میلیارد و طبق تحقیقات پلیس هزار میلیارد از اموال بابک زنجانی نزد شماست حالا امروز در جایگاه متهم از امیرالمومنین سخن می گویید.

رئیس دادگاه خطاب به حضار گفت: تمام سعی این دادگاه این است که اموال را به بیت المال بازگرداند، متاسفانه در این سه سال و نیم متهمان هیچ اقدامی برای بازگرداندن ۳۰ میلیاردی که خود زنجانی مدعی است در اختیار دو متهم دیگر است انجام نداده اند.

عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی نبودم/دبیر ستاد دوستم بود

فلاح هروی در ادامه دفاعیات خود در رابطه با عضویت در ستاد تدابیر ویژه گفت: من عضو ستاد تدابیر ویژه نبودم و عضویت خود را همین جا تکذیب می کنم.

وی افزود: در آن دوران به دلیل اینکه عربستان سعودی برای پول حجاج موانع زیادی گذاشته بود سازمان حج برای واریز ارز و اخذ خدمات دچار مشکلاتی شده بود.

نقش زنجانی در حل مشکلات ایران و عربستان/ ماجرای ورود زنجانی به حج

وی افزود: از جمله این مشکلات تحویل ندادن چادر ایرانی ها سه روز قبل از مراسم منا و عرفات بود. من در این رابطه هیچ اقدام اجرایی نداشتم و شخص خود زنجانی در این باره نقش داشت.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما هم عضو ستاد تدابیر ویژه بودید و هم در بین مسئولان امنیتی و اطلاعاتی نفوذ بالایی داشتید.

فلاح هروی خطاب به سخنان قاضی گفت: دروغ است، دروغ است، دروغ است. والله که من عضو ستاد تدابیر ویژه نبودم. شما می توانید با یک تلفن ساده استعلام بگیرید.

وی افزود: دبیر ستاد تدابیر ویژه اقتصادی از دوستان قدیم من بود و من با وی عضو هیات امنای یک هیات بودیم، این فرد زنجانی را می شناخت و با توجه به مشکلاتی که پیش روی سازمان حج بود از من پرسید که آیا بابک زنجانی فردی توانمند است که من هم گفتم از خود وی بپرسید که آیا می تواند مشکلات را حل کند یا خیر.

فلاح هروی اظهار داشت: بابک زنجانی مبالغ بسیار زیادی برای بانک های مختلف فرستاده بود که من در هیچ کدام شان نقشی نداشتم. من فقط در بحث هواپیمایی ها و همچنین سازمان حج بودم.

قاضی مقیسه در ادامه  به اتهامات همدستان بابک زنجانی در خصوص ادعای جعل امضای فلاح هروی خطاب به متهم، گفت: شما از این پرواز به آن پرواز برای غارت بیت‌المال و خرید هتل و خانه‌ای در انگلیس برای دخترتان در سفر بودید بنابراین وقتی برای امضا نداشتید، وکیل شما که شوهرخواهرتان است برای فرار از این قضیه، شکایتی مبنی بر جعل بعد از بازداشت شما نوشته بود که بعد از کیفرخواست مطرح شد و این شکایت در زمان شراکت شما با بابک زنجانی مطرح نشده است.

مهرشاد وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده با اجازه قاضی در جایگاه حاضر شد و خطاب به قاضی مقیسه گفت: نسبت فامیلی بنده ربطی به دادگاه ندارد.

 قاضی مقیسه در واکنش به سخنان وکیل گفت: علت بی‌نظمی شما این است که خود را منتسب به فلاح هروی می‌دانید، در حالی‌که وکلای دیگر که در این جلسه حضور دارند یک بار بی‌نظمی نکردند.

مهرشاد وکیل فلاح هروی گفت: پس از  صدور کیفرخواست و در زمان تحقیقات موکلم از بازپرس تقاضای کارشناسی امضاها را کردند و دادخواست آن را به بازپرس ارائه کردیم.

قاضی مقیسه گفت: چرا قبل از کیفرخواست شکایت نکردید، شکایت خود را در کدام مجتمع مطرح کردید؟

مهرشاد پاسخ داد: بنده علم غیب ندارم و بعد از آن متوجه شدم به همین خاطر ۳ جا از جمله نزد آقای پسندیده، قاضی صلواتی و وزارت نفت این مسئله را مطرح  کردم.

سپس فلاح هروی در  ادامه دفاعیات خود با اشاره به موضوع خرید شرکت از تأمین اجتماعی گفت: من از منابع آقای زنجانی خبر نداشتم.

نماینده سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به این سخن متهم گفت: هیچ مدرک یا سندی در خصوص اظهارات فلاح هروی در سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد. در تاریخ ۹۱/۹/۲۷ آقای فلاح هروی و بابک زنجانی تفاهم‌نامه‌ای به شماره ۹۱۱۰۰۰/ ۹۱۵۳ با موضوع خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی به مبلغ ۴ میلیارد یورو امضا کردند.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آیا قبول دارید که امضا کرده‌اید؟

فلاح هروی پاسخ داد: بله قبول دارم.

قاضی مقیسه گفت: شما شخصاً جهت معامله ۱۳۸ شرکت تأمین اجتماعی جلسه داشتید و شرکت‌های سودآور را شناسایی و به بابک زنجانی معرفی کردید. شما چه‌کاره بوده‌اید که هم شناسایی شرکت‌ها، امضای قرارداد خرید شرکت‌ها، جلسات و دریافت چک‌ها توسط شما بوده است؟

فلاح در واکنش به این سخنان قاضی گفت: آقای قاضی اجازه دهید که من به دفاعیات خود بپردازم. بنده حدود سه تا چهار سال است که تحت فشار هستم و تحقیر شده و آبرویم رفته است. اینجا هستم تا از خود دفاع کنم.

قاضی مقیسه گفت: شما تحت فشار نبوده‌اید بلکه در حال مجازات بوده‌اید، لطفا دادگاه را به تمسخر نگیرید و نگویید که زنجانی بدون هیچ دلیلی دست من را گرفت و به جلسات برد.

فلاح هروی ادامه داد: من برای اینکه متوجه شوم آقای زنجانی پول نقدی برای خرید شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی دارد یا نه از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفتم. براساس سابقه‌ای که داشته‌ام موظف بوده‌ام که هر اتفاقی که برای من می افتد را اطلاع دهم.

مسئولان امنیتی را شریک جرم خود نگیرید

قاضی مقیسه گفت: مسئولان امنیتی را شریک جرم خود نکنید و مسئولیت جرم خود را به گردن دیگران نیاندازید.

فلاح بیان کرد: من وظیفه داشتم که از مسئولان استعلام بگیرم که اگر زنجانی چنین پول نقدی دارد پای قرارداد بنشیند و لذا معاون اقتصادی وزارت اطلاعات تایید کرد که زنجانی چنین مبلغی دارد و امکان خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی وجود دارد.

قاضی مقیسه تصریح کرد: برای من که حجت  تمام شده است اما شما بگویید که چکاره بودید که رفتید برای خرید شرکتهای سازمان تامین اجتماعی اقدام کردید؟ مگر شما نماینده وزارت اطلاعات یا سازمان تامین اجتماعی یا بابک بودید؟

فلاح بیان کرد: من با توجه به تجربه و تحصیلاتم کارشناس اقتصادی بودم و دراین زمینه چندین مشاوره اقتصادی داده‌ام.

قاضی خطاب به متهم: دهان باز کن وحرف بزن

قاقض مقیسه خطاب به متهم گفت: جرات داشته باش و بگو که من عضو هیئت مدیره هلدینگ بوده‌ام، دهان را باز کن و برخی حرف ها را بزن.

فلاح گفت: بله من عضو بوده‌ام اما سهم من یک درصد و فقط امانی بوده است لذا اینکه گفته شده است من ۳۰ درصد سهام شرکت هلدینگ را داشته‌ام را قبول ندارم. شما دوست دارید که هر چه می گویید را من قبول  کنم.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: سعید مرتضوی اعلام کرده که ۴جلسه با فلاح داشته است و شخص شما در زمان انعقاد قراردادها در تامین اجتماعی حضور داشتید.

نجفی نماینده دادستان در خصوص دفاعیات متهم ردیف سوم، گفت: آقای هروی کاملا مطلع بوده‌اند که بانک FIIB اصلا منشأ مالی ندارد و هیئت مدیره آن صوری بوده است طبق اظهارات سعید مرتضوی این فرد برای امضای تفاهم نامه با سازمان مذکور ۴ مرتبه در جلسات حضور پیدا کرده است.

وی افزود: فلاح هروی به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت سورینت در این جلسات معرفی شده بود.

نجفی عنوان کرد: طبق اظهارات خود متهم این فرد یک فرد حرفه ای در شرکتداری است و نقش بسزایی داشته است.

نجفی با اشاره به اظهارات سعید مرتضوی گفت: مرتضوی در جلد ۱۰۶پرونده اعلام کرده است که این فرد مدعی بوده که در خارج از کشور دارای بانک هستند و به دلیل شرایط تحریمی قصد خرید اموال غیرمنقول سازمان را دارند. این ادعاها مبنی بر اموال شرکت ها توام با بزرگ نمایی بوده است.

وی خطاب به متهم گفت: ما اگر قرار بود از شما بترسیم که وارد این پرونده نمی شدیم و در آن قلم نمی زدیم. آقای فلاح خوب است بدانید که ما به هیچ جریانی بدهکار نیستیم.

وی بیان کرد: شما در اظهارات خود گفته‌اید که من یک تیم ۲۰ نفره از اعضای شرکت غدیر را برای ارزیابی شرکت های تامین اجتماعی جمع کردم و حدود ۲۰روز وقت گذاشتیم و در شرکتهای سازمان حضور پیدا کردیم که ببینیم کدام شرکت‌ها سودآور هستند. این درحالی است که شما مدتها بود که در شرکت مذکور نبودید.

نجفی درباره اخذ چک‌های سازمان تامین اجتماعی هم توضیح داد و گفت: فلاح ادعا دارد که زنجانی از دبی به او زنگ زده و گفته است که ما چون وجه شرکتها را به حساب سازمان ریخته‌ایم شما بروید یک چک تضمینی از سازمان بگیرید چون وقت انتقال شرکت‌ها زمانبر است. با اینکه آقای "م" از آدم‌های مهم زنجانی بود اما مسئولان تامین اجتماعی چک را به "م" نمی‌دهند و می‌گویند چک تضمین را فقط به فلاح هروی می دهیم این نشان می‌دهد که فلاح سمت داشته است.

طبق اعلام اطلاعات سپاه، فلاح عضو منفصل وزارت اطلاعات بوده است

نجفی به گزارش اطلاعات سپاه اشاره کرد و گفت: براساس گزارشات سازمان اطلاعات سپاه فلاح از  عوامل اصلی معرفی زنجانی به بانکها و دستگاه‌ها بوده است. بر اساس گزارشات منفصل وزارت اطلاعات بوده است. البته لازم است که آقای فلاح توضیح دهند که علت انفصال او چه بوده است آیا اخراج شده بودند یا بازنشسته؟

نجفی افزود: این گزارش می‌گوید فلاح دارای تجارب زیادی بوده و باعث می‌شده که زنجانی به مسئولان معرفی شود.این افراد شرکت های پوششی را تاسیس کرده و پس از آن برای جابه جایی ارز و حل مشکلات به مسئولان معرفی می کردند.

نجفی در ادامه گفت: وقتی قرار می‌شود که پول به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود این اتفاق نمی‌افتد و مسئولان سازمان متوجه جعلی بودن این پرداخت می شوند در این خصوص زنجانی می گوید از طریق مؤسسه توسعه پول شما را می‌دهم یعنی فلاح با اینکه متوجه شده بود که زنجانی پولی به حساب سازمان تامین اجتماعی نریخته است و به نوعی جعل را انجام داده است اما باز هم با او همکاری کرده است.

فلاح در دفاع از خود خطاب به دادگاه گفت: متاسفانه شما حرف‌های همه را می‌شنوید اما حرف‌های من شنیدنی نیست. باید بگویم اینکه گفته شده است که من زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کرده ام کذب محض است. همچنین اینکه گفته شده است که من از اعتبارات نفتی زنجانی اطلاع داشته‌ام نیز صحت ندارد. من درباره نقد بودن پول زنجانی برای خرید شرکت‌های تامین اجتماعی دارای شک بودم بنا براین  از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفته‌ام که  گفتند زنجانی چنین پولی را دارد پس از اطلاع از این موضوع بنده پای تفاهم نامه را امضا کردم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۳۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان