//
کدخبر: ۴۳۹۵۱۹ //

جدیدترین خبرها از رجیستری گوشی موبایل

تلفن‌های همراه مسافری از تاریخ ۲۲ آذر وارد کشور شدند به دلیل ناهماهنگی بین سامانه گمرک و پلیس گذرنامه علی رغم ثبت در سامانه گمرک ایران رجیستر نشدند، وزیر ارتباطات در این باره گفت: مشکلی که بین اپراتورهای تلفن همراه با سامانه در خصوص عدم پرداخت هزینه پیامک‌ها وجود داشت رفع شده و فرایند ریحستری موبایل در حال انجام است.


جدیدترین خبرها از رجیستری گوشی موبایل
به گزارش فرتاک نیوز،

مشاهدات و گزارشهای دریافتی حاکی از آن است که از تاریخ 22 آذر 1402 سامانه مرتبط با گمرک برای رجیستری تلفن همراه مسافری قطع شده و تلفن های همراهی که از این تاریخ به بعد به صورت مسافری وارد کشور شده و ثبت گمرکی شده اند، همچنان در فرایند ثبت معطل مانده و تا کنون رجیستر نشده اند.

برخی پیگیری ها نشان می دهد اطلاعات مربوط به مسافرانی که تلفن همراه خود را در سامانه ثبت کرده اند در اختیار گمرک قرار نگرفته و از طرفی پلیس گذرنامه این طور ادعا می کند که سامانه ی ثبت گوشی ها متعلق به گمرک بوده و مشکلات ایجاد شده از طرف سامانه گمرک ایران است.

 

این در حالی است که تعداد قابل توجهی مسافر که تلفن همراه شخصی خود را از طریق رویه مسافری وارد کرده اند، معطل این سامانه ها شده و در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

براساس اعلام تسنیم، تا کنون هیچ از یک نهادهای مسئول در این خصوص شفاف سازی نکرده اند و همچنان وضعیت رجیستری تلفن های همراهی که در روز های اخیر توسط مسافران وارد شده مشخص نیست.

 بنا بر اخبار منتشر شده، این مشکل به دلیل عدم پرداخت هزینه پیامک به اپراتورها توسط سامانه همتا ایجاد شده و باعث ایجاد نارضایتی در میان برخی از خریداران گوشی‌های تلفن همراه شده بود.

 
 
 

پیش از این، ایجاد اختلال در پیامک‌های رجیستری با انتشار گزارشی توسط مهر، در آذرماه سال جاری مورد پیگیری قرار گرفت. در همین زمینه، مصطفی درجزی، مدیرکل کسب‌وکار سازمانی همراه اول در پاسخ به این موضوع گفته بود که از سال ۱۳۹۶ هیچ هزینه‌ای توسط سامانه همتا به اپراتور همراه اول پرداخت نشده است. بر اساس اظهارات مسئولان وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قرار بود مشکل بدهی‌های این سامانه به اپراتور همراه اول حل شود؛ اما این مسئله مکرراً به تعویق می‌افتاد.

براساس اعلام مهر؛ همان‌طور که گفته شد، این مسئله باعث نارضایتی مردم و فروشندگان تلفن همراه شده بود؛ چرا که عدم ارسال پیامک موجب معضلات فراوان در بازار تلفن همراه شده و بسیاری از افراد، برای فعال‌سازی گوشی‌‎های خریداری شده با مشکل مواجه می‌شدند.

 

از طرف دیگر، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به مشکل ارسال پیامک رجیستری برای برخی از کاربران اپراتورهای تلفن همراه، گفته بود: جلسه‌ای مشترک با حضور نمایندگان وزارت صمت، وزارت ارتباطات و سازمان برنامه بودجه برگزار شد که در جریان گفت‌وگوهای انجام شده در این جلسه، امیدواریم به‌زودی این معضل برطرف شود.

وزیر ارتباطات: مشکل پیامک‌های همتا برطرف شد

در همین زمینه، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختلال در سرویس پیامکی سامانه همتا گفت: درگذشته مشکلی بین اپراتورهای تلفن همراه با سامانه در خصوص عدم پرداخت هزینه پیامک‌ها وجود داشت؛ اما در حال حاضر این مشکل رفع شده و مشکلی جدی وجود ندارد.

مطابق اظهارات مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا پیش از اجرایی شدن طرح رجیستری در سال ۹۶، تلفن همراه صدرنشین فهرست کالاهای قاچاق به کشور بود اما به واسطه اجرای این طرح رجیستری، میزان قاچاق این کالا در چند سال اخیر تقریباً به صفر رسیده است. بنابر آمارهای ارائه شده از سوی گمرک، در دو سال اخیر (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) مجموعاً بیش از ۷ میلیارد دلار گوشی تلفن همراه به صورت قانونی وارد کشور شده است که در صورت عدم اجرای طرح رجیستری، این میزان به مجموع قاچاق کالا اضافه می‌شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۹۵۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان