//
کدخبر: ۴۳۷۰۴۰ //

ماجرای فرکانس‌های نسل پنجم اینترنت در ایران

جدیدترین نسخه پیش‌نویس نحوه واگذاری فرکانس‌ها، خردادماه امسال به رئیس سازمان تنظیم مقررات ارائه شده و پس از دریافت تاییدیه‌های لازم، موضوع و کلیات آن تصویب شد و بزودی پس از انجام هماهنگی‌های لازم در سطح ملی اجرایی خواهد شد.

ماجرای فرکانس‌های نسل پنجم اینترنت در ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا 5جی(5G)، یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی با سرعت بسیار بالا، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم (4G) نسل پنجم شامل موج‌های باند بالا (بالای 6 گیگاهرتز)، باند متوسط(2 تا 4٫5 گیگاهرتز) و باند پایین (زیر 3 گیگاهرتز) است.

باند پایین فرکانسی نسل 5 مشابه نسل چهارم است. اولین تماس ماهواره‌ای 5G در آمریکا با موفقیت انجام شد بنابر ادعای اپراتور AT&T اولین تماس ماهواره‌ای 5G در آمریکا ازطریق گوشی گلکسی S22 سامسونگ و با تلاش یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این اپراتور انجام شده است. شرکت AST SpaceMobile، در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای فعالیت داشته که تحت‌ حمایت اپراتور AT&T، اولین تماس ماهواره‌ای 5G در آمریکا را به انجام رسانده است. 

در ایران نیز مدیریت جداول فرکانسی بر اساس قانون برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و منابع مالی حاصل از آن به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. همه کشورها برای بهره‌برداری از فرکانس و نیازمندی شبکه‌های ارتباطی، تابع استانداردها و مقررات بین‌المللی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) هستند

در همین زمینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا پایان سال 1404، 10 درصد از ارتباطات سیار را بر اساس فناوری نسل پنجم (5G) ارائه دهد. این فناوری سرعت بالا، تأخیر کم و ظرفیت زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند.

برای اجرای این طرح، وزارت ارتباطات در حال واگذاری فرکانس‌های مناسب به اپراتورهای موبایل است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است که دو الی سه محدوده فرکانسی وجود دارد که فرکانس طلایی برای نسل پنجم محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر، برخی از مشکلات و چالش‌هایی که در راه توسعه نسل پنجم در ایران وجود دارد، عبارتند از: تامین تجهیزات، مدل اقتصادی، زیرساخت فیبر نوری، مقاومت اجتماعی و تحریم‌ها. وزارت ارتباطات در حال تلاش برای رفع این موانع و ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری اپراتورها است.

در اوایل آبان‌ماه «عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران، درباره چرایی عدم توسعه نسل پنجم اینترنت در کشور اظهار کرد: درحال حاضر نزدیک به 90 درصد از کشور باید بیشتر شده باشد که نقاط شهری تحت پوشش نسل چهارم و چهارم و نیم هم هستند و در روستاها هم نزدیک به 93 درصد به نسل سوم و چهارم اینترنت دسترسی دارند.

وی افزود: نسل پنجم اما متناسب با چیزی که باید باشد، پیش نرفته است و دلایل مختلفی هم دارد که یکی از آن تامین تجهیزات برای اپراتورهاست که کمی با مشکل رو به رو بوده است. از سوی دیگر مدل اقتصادی شبکه به صورتی نیست که اپراتور سرمایه گذاری کند و در حال حاضر ما کار می کنیم. همچنین زیرساخت کشور هم برای استفاده از نسل پنجم آماده نبود و بی تی اس‌های نسل پنجم حتما باید از طریق فیبر نوری متصل شوند و شبکه فیبر نوری در شهرها هم کامل نبوده است. ان‌شاالله با اجرای پروژه فیبر نوری برای نسل پنجم هم آماده خواهیم شد.

اما حالا طبق اعلام معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با مد نظر قرار دادن شرایط کلان پروژۀ ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها، ملاحظات نهادهای حاکمیتی، امنیتی و تحولات در حوزه ICT کشور نهایتاً جدیدترین نسخه پیش‌نویس نحوه واگذاری فرکانس‌ها، خردادماه امسال به رئیس سازمان تنظیم مقررات ارائه شده و پس از دریافت تاییدیه‌های لازم، موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح و کلیات آن تصویب شد و بزودی پس از انجام هماهنگی‌های لازم در سطح ملی اجرایی خواهد شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۷۰۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان