//
کدخبر: ۴۱۵۵ //

صعود ایران به رتبه ۹۶ درشاخص لجستیک گمرکی

رتبه جمهوری اسلامی ایران در شاخص لجستیک با بهبود 18 پله‌ای از رتبه 114 در سال 2014 به رتبه 96 در سال 2016 ارتقا یافت.


صعود ایران به رتبه 96 درشاخص لجستیک گمرکی

به گزارش فرتاک نیوز:صعود ایران به رتبه 96 درشاخص لجستیک گمرکیپول‌نیوز - بر اساس گزارش بانک جهانی ایران در شاخص های لجستیکی با 18 پله صعود از رتبه 114 در سال 2014 در سال گذشته به رتبه 96 رسیده است.

رتبه جمهوری اسلامی ایران در شاخص لجستیک با بهبود 18 پله‌ای از رتبه 114 در سال 2014 به رتبه 96 در سال 2016 ارتقا یافت.

اتصال الکترونیکی بارنامه، درگاه خروج هوشمند، راه‌اندازی بزرگ ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی، دریافت گواهی بازرسی از طریق سامانه جامع امور گمرکی، آغاز تبادل الکترونیکی اطلاعات میان سازمان بنادر و کشتیرانی با گمرک، سامانه رصد کالاهای ترانزیتی، راه‌اندازی سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی، نظارت الکترونیکی در گمرک و کیف پول الکترونیکی، ۹قابلیت ویژه سامانه جامع الکترونیک گمرک است که نیاز به مراجعه حضوری را کاهش می دهد.

با استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی، زمان تشریفات واردات از 26 روز به 3 روز و برای صادرات از هفت روز به یک روز کاهش یافت که به میزان 23 درصد، در چرخه تجارت خارجی صرفه‌جویی می شود.

این میزان فقط در بخش واردات با فرض واردات سالیانه 50 میلیارد دلاری و کاهش 23 روزه زمان تشریفات، نزدیک به 10 میلیارد دلار یعنی نزدیک به 400 هزار میلیارد ریال در بخش واردات صرفه جویی می کند.

بر اساس اعلام بانک جهانی به ازای هر روز تاخیر در انجام تشریفات گمرگ یک درصد ارزش کل کالا به هزینه‌های مترتب بر ترخیص کالا اضافه می شود.

درآمدهای گمرکی در پی پرداخت الکترونیک و انجام مکانیزه فرآیندها و کنترل‌های لازم، افزایش 78 درصدی درآمدهای گمرکی در سال 1393 را نسبت به سال 1392 به دنبال داشت. این افزایش درآمدی اکنون به 60  درصد رشد رسیده است.

تدوین برنامه منسجم مبارزه با قاچاق کالا و انجام کنترل‌های مکانیزه بر اساس شاخص‌های مدیریت ریسک و بکارگیری تجهیزات کنترلی، به افزایش 711 درصدی در کشفیات مواد مخدر و پیش‌سازها در سال 1393 نسبت به سال 1392 منجر شد. این میزان از 18 تن به 148 تن رسید. این میزان کشفیات در سال 1394 به 300 تن رسید و رشد 95  درصدی را به دنبال داشت.

بر اساس آخرین گزارش دفتر روابط اطلاعات منطقه‌ای آسیا-اقیانوسیه (RILO A/P)، گمرک جمهوری اسلامی ایران بیشترین کشفیات مربوط به مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و انواع پیش‌سازهای صنعتی را پس از استرالیا، نیوزلند و پاکستان داشت و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

همچنین با این سامانه تخلف یکی از بزرگ ترین واردکنندگان لوازم خانگی به ایران رصد و شناسایی شد و امکان سوء استفاده از کارت های بازرگانی نیز از میان رفت.

 

 

منبع: پول نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان