//
کدخبر: ۳۹۶۷۰۵ //
میزان فطریه

فطریه را چه زمانی و به چه کسی بدهیم؟

هر مسلمانی باید مبلغ یا مالی را، در روز عیدفطر به‌قصد قربت پرداخت کند تا صرف رسیدگی به امور فقرا و دیگر موارد معین در فقه اسلامی شود.

 فطریه را چه زمانی و به چه کسی بدهیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار  در ایلام گفت: میزان زکات فطریه باید قبل از برگزاری نماز عید سعید فطر و در هنگام روئیت هلال ماه شوال کنار گذاشته شود.وی افزود: میزان زکات فطریه بر اساس قوت غالب و اینکه خانوارها چه غذایی بیشتر مصرف می کنند لحاظ می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه قوت غالب مردم استان معمولا نان است،گفت: برای کسانی که بیشتر غذای آنها نان باشد مبلغ 60 هزار تومان برای هر نفر و کسانی که بیشتر برنج مصرف می کنند برای برنج ایرانی هر نفر 120 هزار تومان و برنج خارجی 300 هزار تومان تعیین می شود.

گفتنی است با توجه به اینکه هلال ماه رویت نشد جمعه آخرین روز ماه مبارک رمضان و عید فطر امسال در کشور شنبه سوم اردیبهشت ماه است.

فطریه زکاتی است که هر فرد مسلمان باید برای خود و هر کس که نان‌خور او محسوب شود، به نیازمند بپردازد. فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب مورد استفاده است که می‌تواند شامل گندم، برنج، ذرت، کشمش، خرما یا چنین اقلامی باشد. برای پرداخت فطریه زمان خاصی در نظر گرفته شده است و موقع غروب، قبل از شب عید فطر تا ظهر روز عید باید این مبلغ پرداخت شود که البته از نظر بسیاری از مراجع تقلید همچون مقام معظم رهبری، احتیاط است که فطریه قبل از نماز عید پرداخت شود و اگر فردی تا آن زمان موفق به پرداخت نشد، باید مبلغ فطریه را کنار بگذارد و در اولین فرصت اقدام کند. همچنین اگر قرار است چند روز بعد زکات فطریه را بپردازد، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می‌دهد، مجدد نیت فطره کند.

همان‌گونه که در روایتی می‌خوانیم امام صادق (ع) به شخصی فرمودند: «از طرف خودت و خانواده‌ات، زکات فطره را ادا کن و همه آن‌ها را در نظر بگیر و کسی را فراموش نکن. چراکه اگر فردی از آن‌ها را ترک کنی، بر فوت او خوف دارم.» آن شخص از حضرت سؤال کرد: «منظور از فوت چیست؟» امام علیه السلام فرمودند: «مرگ.»

با مرور این حدیث مشخص می‌شود که فطریه به عنوان صدقه و دفع‌کننده بلا و حتی مرگ معرفی شده است و افراد باید برای در امان ماندن جان خود و خانواده از پرداخت آن دریغ نکنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۶۷۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان