//
کدخبر: ۳۴۵ //
نهاوندیان:

افزایش نرخ ارز دلیل واقعی ندارد/عوامل روانی و سیاسی است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزایش نرخ ارز در بازار را ناشی از عوامل روانی دانست و گفت: افزایش نرخ ارز با برطرف شدن عوامل روانی سیاسی پایین می‌آید.

افزایش نرخ ارز دلیل واقعی ندارد/عوامل روانی و سیاسی است

 محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره افزایش نرخ ارز، گفت: روشن است که با افزایش درآمد ارزی کشور چه در صادرات نفتی پس از رفع تحریم‌ها و افزایش قیمت نفت و چه در صادرات غیرنفتی با رشد پساتحریم و همچنین شروع مجدد فاینانس‌ها و یوزانس‌های خارجی، عرضه ارز افزایش می‌یابد و افزایش نرخ، پایداری نخواهد داشت.

وی با اشاره به نرخ 7 درصدی تورم و کاهش پیوسته آن از یکسو و از سوی دیگر نرخ 7 درصدی رشد اقتصادی کشور، گفت: این شاخص‌ها نشان می‌دهد که دلیل واقعی برای افزایش نرخ دلار در ایران وجود ندارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در تشریح دلایل افزایش کوتاه‌مدت نرخ دلار در هفته اخیر، افزود: افزایش کوتاه‌مدتی که شاهد آن بودیم، بخشی تحت تأثیر افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر به دلیل عامل روانی ناشی از انتخابات آمریکا و مسائل اتحادیه اروپا بود و بخشی هم به سبب برخی عوامل روانی و سیاسی داخلی از قبیل پیش‌بینی‌های غیرواقعی ناشی از افزایش تقاضا به سبب سفرهای موسمی یا سوداگری ارزی برخی عوامل دست‌اندرکار حاصل شده است.

نهاوندیان تصریح کرد: به همین جهت است که می‌بینیم به دلیل نبود عامل اقتصادی واقعی، این عوامل روانی اثر خود را از دست داده‌اند و ارزش دلار شروع به پایین آمدن کرده و به جای خود باز می‌گردد.

وی افزود: جای تأسف است که سخنران محترمی در یک تریبون عمومی مطلب نادرستی را در موضوع حساسی مثل نرخ ارز، بدون هیچگونه مستندی به مسئولی نسبت دهد و تأسف‌بارتر آنکه، برخی سایت‌ها بدون هیچ‌گونه تحقیق و تبیینی آن را نشر دهند و بعضی هم از سر ذوق، آن را تیتر کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: آیا فراموش کرده‌ایم که همه ما وظیفه داریم در سال اقدام و عمل، از اقتصاد کشور و رشد و ثبات آن دفاع کنیم؟ آیا فراموش کرده‌ایم که پیش از اقتصاد، ما در قبال اخلاق و اعتماد عمومی مسئولیم.

چندی پیش برخی رسانه‌ها به نقل از یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده بودند که رئیس دفتر رئیس‌جمهور نرخ 7 هزار تومانی برای دلار را مناسب اقتصاد ایران می‌داند.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان