//
کدخبر: ۲۸۵۷ //

لزوم برخورد جدی دولت با بانکهای متخلف

مسئولان باید از طریق نظارت بر قوانین بانکی زمینه را برای شفافیت در فضای اقتصادی فراهم کنند.

لزوم برخورد جدی دولت با بانکهای متخلف

به گزارش فرتاک نیوز،امروزه شاهد برخی از تخلفات در بستر نظام بانکداری کشور هستیم ، افزایش نرخ سود سپرده جهت انباشت منابع مالی بانک ها و به تبعیت از همین موضوع افزایش نرخ سود تسهیلات برای جبران خسارات بانکی سبب شکل گیری جو بی اعتمادی مردم نسبت به  بانک ها شده است.

کارشناسان معتقدند که دولت و بانک مرکزی باید با نظارت بر عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی، از رشد قارچ گونه اینگونه اقدامات بانک ها باید جلوگیری کرده و زمینه رشد و رونق اقتصادی کشور  را فراهم کنند.

عباسعلی ابونوری کارشناس مسائل اقتصاد در خصوص تخطی بانک های کشور از ارائه تسهیلات گفت: دخالت دولت بر تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات موجب شده تا بانکها به سبک خود قوانین را دور بزنند و نرخ های دستوری را کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بانک های کشور نیز فاقد شرایط مساعد اقتصادی هستند، افزود: برخی از بانک های کشور به دلیل مقروض بودن به بانک مرکزی و جبران مافات خود اقدام به افزایش نرخ های سود سپرده و تسهیلات کرده و بدین طریق مصوبات بانک مرکزی را دور می زنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اطلاعات نامتقارن و نادرست بانک های کشور، نبود رشد اقتصادی قابل قبول و عدم تعریف وظایف بانک مرکزی سبب شده تا نظام بانکداری کشور در شرایط نامناسبی قرار گیرد.

وی ادامه داد: نبود کارشناسان آزموده جهت تحلیل گری مسائل اقتصادی، عدم تحرک و پویایی در اقتصاد و تعمیق رکود اقتصادی تخطی بانک های کشور از مصوبات دولت را رقم زده است.

این کارشناس تصریح کرد:حل معضلات مربوط به شبکه بانکی نیز بسیار زمان بر است.

دومینوی ورشکستگی نظام بانکی

در همین راستا پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه بانک مرکزی توانایی نظارت بر بانک های متخلف را ندارد، افزود: در حال حاضر اکثر بانک های کشور به ویژه بانک های خصوصی از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند به همین منظور بانک مرکزی موظف به نظارت جدی بر آن‌ها است.

وی در ادامه عنوان کرد: طی یک دوره 10 ساله سیستم بانکداری کشور به شرایط بحرانی رسیده که برای رفع این معضل، مسئولان مربوطه باید تدابیری را اتخاذ کنند.

سلطانی در پایان بیان کرد:در صورت تداوم این امر اقتصاد کشور به نابودی کشیده خواهد شد بنابراین شرایط جهت افزایش قدرت این بانک ها باید فراهم شود.

رکود اقتصادی بزرگترین بهانه بانک ها

مسعود صوفی کارشناس مسائل اقتصادی نیز اظهار داشت: هم اکنون مشکلات متعددی در نظام بانکی کشور وجود دارد که عمده آن متعلق به بانک های خصوصی است.

وی در ادامه افزود:  بانک های کشور اقدام به سرمایه گذاری در بازارهایی از جمله بازار بورس می کنند و از آنجایی که این بازار تحت تاثیر شرایط اقتصادی بوده لذا رکود اقتصادی حاکم بر کشور طی چند سال اخیر، این بانک ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

صوفی با بیان اینکه بانک ها برای جبران خسارات خود اقدام به افزایش سود می کنند، افزود: بروز چنین مسئله ای سبب شد تا بانک ها از طریق افزایش نرخ سود سپرده مردم را ترغیب به سپرده گذاری در بانک ها کرده سپس با افزایش نرخ سود تسهیلات باعث بازگشت مجدد منابع خود شوند.

 

 

منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان