//
کدخبر: ۲۸۳ //

جبران کاهش درآمد نفتی با دارو

سید مهدی سجادی گفت: دارو، یک کالای استراتژیک و خاص محسوب می شود که فارغ از کیفیت آن، رفتار شرکت داروسازی تولید کننده دارو، می تواند تاثیر چشم گیری در ضریب نفوذ آن در بازارهای صادراتی داشته باشد.

جبران کاهش درآمد نفتی با دارو

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به خلا شرکت های بازاریابی بین المللی برای توسعه صادرات داروی ایرانی اظهار داشت: درآمد حاصل از صادرات دارو می تواند بخش قابل توجهی از کاهش درآمدهای نفتی کشور را جبران کند.

سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به ضرورت توجه به اصول برندسازی در بازاریابی بین المللی اظهار داشت: دارو، یک کالای استراتژیک و خاص محسوب می شود که فارغ از کیفیت آن، رفتار شرکت داروسازی تولید کننده دارو، می تواند تاثیر چشم گیری در ضریب نفوذ آن در بازارهای صادراتی داشته باشد. بهمین جهت همگام با اصول کنترل کیفی داروهای تولید داخل، باید مقولات مرتبط با بازاریابی بین المللی دارو نیز مورد توجه صنایع قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از خلا هایی که سالهاست که در حوزه دارو احساس می شود، عدم وجود شرکت های بزرگ و قوی در بازاریابی بین المللی داروهای تولید داخل است. این موضوع به گونه ای است که داروهای ایرانی، ممکن است به صورت سنتی به بازارهای صادراتی راه پیدا کرده باشند ولی متاسفانه به صورت سازمان یافته و علمی نسبت به این موضوع کاری انجام نشده است و جای شرکت های تخصصی برای صادرات دارو در کشور ما واقعا خالی است.

به گفته سجادی، اگر نسبت به صادرات دارو برنامه ریزی جدی شود و دولت به جای هجوم آوردن برای تصاحب مالکیت و مدیریت گردش مالی دارو، دست از تصدی گری برداشته و نقش نظارتی، راهبری، سیاستگذاری و حمایتی برای خود تعریف کند، با در اختیار داشتن یک نقشه راه مناسب، درامد حاصل از صادرات دارو می تواند بخش قابل توجهی از کاهش درامدهای نفتی کشور را جبران کند.

سجادی افزود: این موضوع کاملا درست است که بهبود کیفیت داروهای تولیدی می تواند موجب استقبال نظام های درمانی کشور های همسایه شود، ولی این موضوع آنقدر زمان گیر و پیچیده است که اگر از علوم روز بازاریابی در این خصوص بهره برداری نشود،  شرکت های داروسازی مجبور به کاهش ظرفیت تولید خواهند شد.

دبیر انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: در این مسیر صیانت از نام و برند داروی ایرانی نیز اهمیت و حساسیت بسیار زیادی دارد. خبرهای واصله حاکی از آن است که با نام داروی ایرانی در بعضی کشور های همسایه به صورت تقلبی تولید می کنند و اگر این موضوع صحت داشته باشد، به معنای آن است که باید نسبت به مراقبت از هویت داروهای ایرانی بیش از این ها توجه شود و توافقات بین المللی و منطقه ای برای آن با کشورهای همسایه منعقد شود.

وی با اشاره به قاچاق داروی ایرانی به خارج کشور اظهار داشت: قاچاق دارو ی ایرانی با این حجم گسترده، صرفا به شکل چمدانی و مسافری صورت نمی گیرد و قطعا باید پشت آن یک سازماندهی قوی باشد و یک لجستیک متوازن آن را پشتیبانی کند. بنابراین ضروری است که سیستم های نظارتی، قضایی و گمرکی نسبت به این موضوع دقت نظر بیشتری داشته باشند.

 

منبع: پول نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان