//
کدخبر: ۲۱۰۳ //

پیوستن دو فروند ایرباس ۳۳۰ قاره‌ پیمابه ناوگان هوایی کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: به زودی دو فروند ایرباس ۳۳۰ قاره‌پیما و چند فروند هواپیمای ATR وارد کشور می‌شود.

پیوستن دو فروند ایرباس ۳۳۰ قاره‌ پیمابه ناوگان هوایی کشور

عباس آخوندی در برنامه فرمول یک شبکه اول سیما در باره ورود نخستین هواپیمای ایرباس خریداری شده به ایران هم  گفت: ورود هواپیمای ایرباس آغاز یک تحول بسیار مهم در صنعت هوانوردی و مقدمه ورود ایران به عرصه های جهانی است. وی ادامه داد: در حوزه سیاسی به برکت مبارزات مردم و دلاوری های شهدا موقعیت های خوبی داریم اما در حوزه اقتصادی گرفتاری های زیادی داشتیم.

آخوندی افزود: خرید هواپیما نشانگر آغاز دوران جدید برای رسیدن به جایگاه مناسب در منطقه و جهان است.

آخوندی  با اشاره به اینکه سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز است، افزود: به دلیل تحریم ها علیه ایران، اقتصاد حمل و نقل هواپیمایی را به دست خارجی ها دادیم و مردم ایران در سال های گذشته 4 تا 5 میلیارد دلار پول بلیت برای سفر به خارج از کشور پرداخت کردند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای خرید این هواپیما از یک روش ساده اجاره به شرط تملیک استفاده کردیم و شرکت هواپیما را به یک رقم اولیه خریداری می کند و بلافاصله بعد از خرید به صورت تضمینی، به صورت اجاره به شرط تملیک، در اختیار موسسات مالی جهانی برای پرداخت بقیه  قیمت هواپیما قرار می دهد و به پشتوانه همین هواپیما تسهیلات می گیرد.

آخوندی ادامه داد: مبلغ تسهیلات از بازار و محل پروازها ی داخلی و خارجی  پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: هزینه ای که برای پروازهای خارجی به هواپیمایی های بین المللی می دادیم در اختیار خود ایران قرار می گیرد که این امر باعث نوسازی ناوگان می شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شیوه خرید اجاره به شرط تملیک در دنیا رایج است و اکثر کشورهای دنیا هواپیما را به صورت لیزینگ خریداری می کنند.

آخوندی ادامه داد: خرید هواپیما به روش لیزینگ در ایران برای اولین بار صورت گرفته است. آخوندی افزود : قرارداد ما رسمی است، لیزینگ باید شفاف باشد و شرکت فروشنده و منابع تامین کننده باید دست اول باشند و خریدار هم شفاف باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما توانستیم بعد از برجام قراردادها را شفاف کنیم، گفت: در ایران منابع مالی برای خرید هواپیما نداشتیم. وی افزود: مطمئن هستم جهان به ما اعتماد می کند، 40 سال است که بوئینگ خریداری نکردیم و تنها در سال 74 دو فروند ایرباس جدید وارد ایران شد.

آخوندی گفت: نکته مهم در قرارداد این است که ما در این زمینه از بودجه دولت، صفر دلار استفاده کردیم و همه منابع از خود شرکت ایران ایر است.

وی با اشاره به اینکه این خرید یک کار رسمی و در سطح جهان است، گفت: قیمت اسمی این قرارداد 35 میلیارد دلار و آغاز یک اتفاق بسیار بزرگ در تاریخ ایران و آغاز بازگشت به اقتصاد جهانی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان