//
کدخبر: ۱۳۰ //

بانک مرکزی بازار دلال‌ها را کساد کرد

نرخ دلار درحالی امروز هم مانند روز قبل در بازار ارز در کانال ۴۱۵۰ تومان مانده که دلال‌ها از کسادی بازار به‌دلیل سیاست جدید بانک مرکزی می‌گویند.

مشاهدات میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد که امروز قیمت دلار مانند روزهای قبل با نوساناتی در برخی ساعات همراه بوده ولی در نهایت در نرخ 4150 تومان مانده است.

هم‌اکنون صرافی‌های تهران دلار را با قیمت 4110 تومان از مردم خریداری کرده و با قیمت 4150 تومان به متقاضیان می‌فروشند، این درحالی است که طبق اذعان فعالان حاضر در بازار قیمت فروش دلار امروز به 4130 تومان هم رسیده بود.

دلال‌های ارزی که محل کسب و کارشان خیابان فردوسی است درباره وضعیت این روزهای بازار ارز به خبرنگار تسنیم از تأثیر سیاست جدید بانک مرکزی این‌طور می‌گویند که بعد از ورود بانک‌ها به بازار خرید و فروش ارز کاسبی دلال و واسطه‌های ارزی کساد شده است.

یکی از این افراد می‌گوید: از زمانی که بانک‌ها دلار را با نرخ کف بازار به مردم می‌فروشند و از آنها می‌خرند، دیگر مردم کمتر به خیابان فردوسی مراجعه می‌کنند و به بانک‌ها می‌روند.

دلال دیگری که سال‌هاست در خیابان فردوسی مشغول خرید و فروش دلار است، می‌گوید: این روزها فقط به فردوسی می‌آییم بدون آنکه دشتی داشته باشیم.

به گزارش تسنیم، نرخ یورو هم‌اکنون از سوی صرافی‌ها برای فروش 4365 تومان، پوند انگلیس 5000 تومان و درهم امارات متحده عربی 1145 تومان اعلام شده است.

در بازار سبزه‌میدان نیز قیمت فروش سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید یک‌میلیون و 220 هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون و 170 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 630 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 342 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 212 هزار تومان است.

هر گرم طلای 18عیار نیز در بازار داخلی با افزایش قیمت نسبت به دیروز به‌ارزش 116 هزار و 300 تومان مورد معامله قرار می‌گیرد، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار جهانی 1144.2 دلار قیمت خورده است.

به گزارش تسنیم، "دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش به نرخ بازار» درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعّالان اقتصادی را کاهش دهد.

بر اساس این بخشنامه،  بانک‌ها‌ می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور را از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی و دفاتر نمایندگی بانک ها، به نرخ آزاد خریداری کنند.

بر اساس ترتیب‌های جدید، بانک‌ها می‌توانند ارزهای خریداری شده موضوع این دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافی‌های معتبر به فروش برسانند؛ ضمن اینکه فروش ارز خریداری شده به سایر بانک‌ها و صرافی‌ها نیز مجاز است. نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.

گفتنی است از نیمه آذرماه سال جاری تامین ارز متقاضی برای واردات کالا و خدمات، تسویه اقساط تسهیلات ارزی از محل منابع بانک های عامل، تامین سهم الشرکه مشتریان برای دریافت تسهیلات ارزی از بانک های عامل، کارمزد ارزی، برگشت سود سرمایه گذاری خارجی و پرداخت اقساط قراردادهای فاینانس طرح های خودگران از طریق سیستم بانکی امکان پذیر شده است.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان