//
کدخبر: ۷۴۲۹۳ //

روستای فش در استان کرمانشاه دهکده ملی ساخت "سازهای سنتی" می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از پیگیری برای ثبت روستای فش به عنوان دهکده ملی ساخت "سازهای سنتی" خبر داد.

روستای فش در استان کرمانشاه  دهکده ملی ساخت "سازهای سنتی" می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

پروانه حیدری به اجرای طرح ضربتی اشتعال در دو روستای پایلوت فش کنگاور و هجیج پاوه اشاره کرد و افزود: طرح ضربتی اشتغال در روستای فش در حوزه سخت سازهای سنتی و در روستای هجیج در حوزه گیوه بافی، موج بافی و شال بافی اجرا می شود.

 

وی ادامه داد: درحال حاضر حدود 100 نفر در روستای فش کنگاور در حوزه ساخت سازهای سنتی به ویژه تنبور مهارت دارند و مشغول به فعالیت هستند.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از صدور مجوز راه اندازی 35 کارگاه سازهای سنتی در روستای فش خبر داد و گفت: با توجه به وجود برخی نواقص و مشکلاتی که در زمینه ساخت سازهای سنتی روستای فش وجود داشت، دوره های آموزشی را در این روستا راه اندازی کردیم.

 

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا فش را به عنوان دهکده ملی ساخت "سازهای سنتی" ثبت ملی کنیم تا مقدمات ثبت جهانی آن را فراهم کرده باشیم.

 

حیدری همچنین با اشاره به فعالیت 50 هنرمند گیوه باف در روستای هجیج پاوه، عنوان کرد: همچنین می‌خواهیم شال بافی و موج بافی را به عنوان دو رشته ای که درحال فراموشی هستند، در این روستا احیاء کنیم.

 

وی تصریح کرد: در این راستا دوره‌های آموزشی را نیز در این روستا همانند فش کنگاور راه اندازی کرده‌ایم.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه دوره های آموزشی در هر دو روستا تا اوایل اسفند به پایان خواهد رسید، یادآور شد: پس از این مرحله، کار پرداخت تسهیلات به متقاضیان راه اندازی کارگاه از طریق ثبت نام آنان در سامانه "کارا" انجام می‌گیرد.

 

به گفته این مسئول، طرح ضربتی اشتغال در دو روستای فش و هجیج تاکنون به اشتغالزایی 150 نفر در این روستاها منجر شده است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۴۲۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان