//
کدخبر: ۷۰۹۸۲ //

تخصیص بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مناطق زلزله زده و روستایی کرمانشاه

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در راستای اجرایی کردن آیین نامه توسعه مناطق روستایی و محروم بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات به مناطق روستایی و زلزله زده استان کرمانشاه اختصاص داده شده است.

 تخصیص بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مناطق زلزله زده و روستایی کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

ابوالفضل رضوی روز شنبه در همایش اقتصاد مقاومتی در استانداری کرمانشاه افزود: سهم تسهیلات اشتغال روستایی استان کرمانشاه 4 و 2 دهم درصد یعنی حدود 500 میلیارد تومان است؛ علاوه بر این 600 میلیارد تومان نیز اختصاصی برای مناطق زلزله زده در نظر گرفته شده که شامل 200 میلیارد تومان خاص مناطق روستایی، 200 میلیارد تومان سرمایه ثابت شهرک های صنعتی با کارمزد 6 درصد و 200 میلیارد تومان سرمایه در گردش شهرک های صنعتی با کارمزد 10 درصد است.

 

او گفت: آیین نامه اجرایی توسعه مناطق روستایی و محرومی که به تصویب دولت رسیده در تاریخ حکمرانی ایران بی سابقه و نشان دهنده برنامه ریزی و توجه دولت برای مستحق ترین افراد جامعه است؛ همچنین برای اولین بار در کنار آیین نامه اجرایی، روش اجرایی به پیوست آیین نامه ارسال شده است تا به سوالات و ابهامات پاسخ داده شود.

 

به گفته رضوی، سهم هر استان از تسهیلات اعطایی براساس سرانه درآمد خانوار روستایی، تعداد جمعیت و نرخ بیکاری جمعیت روستایی و عشایری تعیین شده است.

 

وی ادامه داد که تسهیلات اعطایی به روستاهای مرزی 4 درصد کارمزد و روستاهای غیر مرزی 6 درصد کارمزد خواهد داشت و مدت بازپرداخت برای هر 2 یکسان خواهد بود و سه سال اول بازپرداخت دوره مشارکت و تنفس است و از سال چهارم 6 سال مدت بازپرداخت می شود و در مجموع تمام دوره 9 سال خواهد بود.

 

رضوی بیان داشت: تضامین این وام ها در مرحله اول محل اجرای پروژه خواهد بود سپس سفته و در آخر سند روستایی در نظر گرفته شده است.

 

به گفته او، بانک های عامل نیز کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در نظر گرفته شده اند و چنانچه بانکی در دریافت تضامین سختگیری کند با آن برخورد خواهد شد.

 

رضوی با بیان اینکه شهرک های صنعتی در مناطقی که زیر 10 هزار نفر جمعیت دارند وام سرمایه در گردش با کارمزد 10 درصد و بازپرداخت 18 ماهه دریافت می کنند؛ تاکید کرد: محل اجرای تمامی پروژه ها باید در مناطق روستایی و عشایرنشین باشد.

 

به گفته او، محدوده روستا یعنی جایی که شهر نباشد و در این طرح عشایر نیز مدنظر هستند.

 

وی در ادامه تاکید کرد که وام بدون وثیقه و تضمین پرداخت نمی شود لذا هر کسی وثیقه ندارد طرح ارائه ندهد.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه سهم استان کرمانشاه هزار میلیارد تومان خواهد بود، افزود: پایان اعتبار این وام پاییز 97 است.

 

رضوی با بیان اینکه وام به یکباره پرداخت نمی شود، افزود: پرداخت طی چند مرحله نسبت به پیشرفت پروژه انجام خواهد شد.

 

او ادامه داد که سقف پرداخت وام 2 میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد بود و به دلیل اینکه به کار سرعت ببخشیم شخص استاندار اختیار افزایش سقف پرداخت تا پنج میلیارد تومان را خواهد داشت.

 

به گفته وی، محل اجرای پروژه ها باید مناطق روستایی باشد و کف وام برای صنایع دستی می تواند زیر 100 میلیون تومان باشد اما برای طرح های کشاورزی باید بالای 100 میلیون تومان باشد.

 

رضوی تاکید کرد: کاهش یا افزایش سهم هر استان در دریافت تسهیلات به عملکرد مجموعه مدیریت آن استان بر می گردد و اگر فرمانداران خوب کار کنند یقینا توان جذب این پول را خواهند داشت.

 

وی در ادامه گفت: به واحدهای بزرگ با نرخ اشتغالزایی کم اصلا وام پرداخت نمی کنیم و اولویت پرداخت ما به شرکت های تعاونی و مشارکتی روستایی خواهد بود هر چند اگر از خارج از یک روستا سرمایه گذار پیدا شد و برای مردم آن روستا اشتغال ایجاد کرد به او هم وام تعلق می گیرد.

 

رضوی با بیان اینکه 64 درصد تسهیلاتی که باعث جذب سرمایه گذار می شود تسهیلات اداری است، هشدار داد: هیچ بانکی حق ندارد بیشتر از یک ماه طرح ها را برای کار کارشناسی نگه دارند ضمن اینکه متقاضی سه ماه فرصت سپردن تضمین و وثیقه به بانک ها را دارد در غیر این صورت سهم و مصوبه اش حذف خواهد شد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قصد داریم در پاییز سال آینده از رهبر معظم انقلاب و مجلس شورای اسلامی دستور اعتبار جدید اخذ کنیم.

 

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی اشتغال باید پنج شاخص مهم مد نظر رهبر معظم انقلاب را داشته باشد، افزود: اشتغال باید دانش بنیان، عدالت بنیان، مردمی بودن، درونزا و برونگرا باشد لذا نباید در روستاها به دنبال اشتغال همانند نسل های گذشته باشیم بلکه باید سراغ اقتصاد دانش بنیان مانند گوسفند چهار قلو زا برویم.

 

رضوی مثال زد که در کشور چین 40 درصد قیمت یک دام مربوط به گوشت است در حالی که 60 درصد ارزش آن به فراورده هایی بر می گردد که از لاشه گوسفند در مواد اولیه دارویی و آرایشی بهداشتی استفاده می شود.

 

او توجه به کشت گیاهان دارویی و نیز گسترش صنایع دستی را از پتانسیل های استان کرمانشاه در مناطق روستایی عنوان کرد و گفت: هم مرز بودن با کشور عراق مزیت بزرگ دیگری است که اولویت اول صادرات به این کشور را به استان کرمانشاه می دهد.

 

وی بر اهمیت نقش آموزش تاکید کرد و افزود: فنی حرفه ای، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن در این زمینه ورود پیدا کنند چرا که به عنوان مثال ایران، چین و هندوستان سه کشور رقیب در زمینه صنایع دستی هستند اما چون ما به بحث آموزشی خوب توجه نداشته ایم از رقیبانمان عقب هستیم.

 

وی همچنین از برنامه ریزی برای احداث مجتمع های امداد و نجات، نواحی صنعتی و مجتمع های آموزشی و درمانی در دهستان ها بعد از زلزله کرمانشاه خبر داد.

 

رضوی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه انقلاب اسلامی منجر به تحول در نظام سیاسی و فرهنگی ما شد؛ افزود: متاسفانه با انقلاب نظام اقتصادی و برنامه ریزی ما متحول نشد به گونه ای که هنوز طرح آمایش سرزمین انجام نشده است.

 

وی تاکید کرد: اگر نظام برنامه ریزی ما مرکز گرا، بزرگ گرا و کوچک گریز نبود و می دانستیم محل آغاز توسعه کجاست امروز شاهد بسیاری از مسائل نبودیم.

 

رضوی در پایان گفت: اگر به صورت صحیح برنامه ریزی نشود خود عامل توسعه یعنی انسان مانع توسعه می شود لذا به برنامه ریزی آموزشی باید به شدت توجه شود؛ ضمن اینکه اگر مکان توسعه صحیح انتخاب و زمان توسعه نیز خوب شناخته نشود برنامه ریزی نتیجه معکوس خواهد داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۹۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان