//
کدخبر: ۴۱۱۲۶ //
تشکل پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه

« دورهمی طاق بستان»؛ برگزاری دومین گردهمایی فعالان محیط زیست کشور+ تصاویر

تشکل پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه دومین گردهمایی فعالان ملی محیط زیست کشور را با نام «دور همی طاق بستان» در دومین سالگرد شروع فعالیت های عملی خود برگزار نمود.

« دورهمی طاق بستان»؛ برگزاری دومین گردهمایی فعالان محیط زیست کشور+ تصاویر
به گزارش فرتاک نیوز،

این گردهمایی با برنامه های متنوعی همراه بود. در نخستین روز، به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک، همایشی در تالار وحدت دانشگاه فرهنگ و هنر با حضور برخی مسئولین ذی ربط استان و  جمعی از کنشگران محیط زیستی از سمن های منتخب استان های تهران، کردستان، لرستان، ایلام و مرکزی برگزار گردید.

 

در این همایش دکتر علیرضا گودرزی مدیر کل امور  اجتماعی فرهنگی  استانداری کرمانشاه، مهندس کاظمی مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه، دکتر هایده شیرزادی مدیرعامل شرکت بازیافت و تولید کود آلی کرمانشاه در خصوص اهمیت حفظ محیط زیست و تأکید بیشتر بر مصرف کمتر  کیسه های پلاستیکی سخنرانی کردند. حضور استاد فرشید یوسفی برای اهداء لوحهای تقدیر به میهمانان و حامیان تشکل پیام آوران اردیبهشت مجلس را چند برابر مزین نمود. در این همایش کودکان کار جمعیت حضرت علی اصغر (ع) درب بطری هایی که برای خرید ویلچیر برای معلولین محروم جمع آوری کرده بودند تحویل داده و در ثواب خرید 3 ویلچیر شرکت نمودند.

 

بعدازظهر آن روز اعضای تشکل پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه همراه با فعالان محیط زیست کشوری و نیز تعدادی از فعالان محیط زیست استان کرمانشاه  از طاق بستان همراه با یک دور همی محیط زیستی 3 ساعته بازدید نمودند و تجارب سمن خود را در اختیار سایر دوستان قرار دادند.  بازدید از رودخانه آبشوران نیز از دیگر برنامه های همایش بود.  امید می رود که با کمک بانک جهانی، هیأت دولت محترم و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه مشکل رودخانه آبشوران حل و به رودخانه زیبایی در سطح شهر تبدیل گردد.

photo_۲۰۱۷-۰۷-۱۶_۱۳-۱۹-۱۶

در سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون است اعضای تشکل پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه و فعالان منتخب محیط زیست استانهای کشور به جمع آوری فیلترهای سیگار در محوطه تاریخی بیستون پرداختند و این اثر را گرامی داشتند.

 

  به همت امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه یک شب خاطره انگیز و به یادماندنی برای مهمانان شهرمان رقم خورد. شب مانی در یک خانه روستایی با بافت قدیمی و مهمان نوازی خوب صاحبخانه و دهیار محترم  و یک صبحانه کاملا روستایی در خانه باغ یکی از اهالی روستا باعث شد مهمان نوازی کرمانشاهیان در کشور بیش از قبل طنین انداز شود.  

 

در آخرین روز همایش اعضای تشکل پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه هم به مهمانان عزیز پیوستند و همراه با آنها به پاکسازی روستای تاریخی کندوله پرداختند. این پاکسازی با حضور آقای علیرضا مرادی بیستونی معاون محترم  گردشگری سازمان میراث فرهنگی، نمایندگانی از روابط عمومی استانداری، بخشدار محترم  میان راهان حال و هوای بهتری داشت که معضلات روستا بررسی شد و راهکارهایی ارائه گردید. روستای کندوله یکی از روستاهای هدف گردشگری استان از توابع بخش دینور شهرستان صحنه کرمانشاه در 62 کیلومتری شهر صحنه و 80 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد. این روستا با وجود قدمت تاریخی یازده هزار ساله مشکلات اساسی دارد که می توان به مواردی از قبیل نداشتن سطل زباله برای جمع آوری زباله ها، رها کردن فاضلابهای خانگی به جوی های داخل کوچه ها به دلیل نداشتن سیستم فاضلاب و انباشته کردن فضولات حیوانی در مرکز روستا اشاره کرد.

photo_۲۰۱۷-۰۷-۱۶_۱۳-۱۹-۲۳

به اذعان همه کارشناسان محیط زیست، آموزش به خصوص به کودکان از سنین کم نقش مهمی در حفاظت محیط زیست دارد. در برنامه پاکسازی، کودکان روستای کندوله به یاری فعالان محیط زیست شتافتند و با این کار خود امید به داشتن آینده ای بهتر را نوید دادند. این در حالی است که آنها برای دریافت آموزش با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند. به عنوان مثال، دانش آموزان دختر این روستا برای تحصیل در مقطع دبیرستان به ناچار بایستی با طی مسافت طولانی به میان راهان مراجعه کنند. کودکان از داشتن فضای بازی محروم هستند. در حالی که محل کنونی انباشت زباله ورا می توان به پارک تبدیل کرد تا هم اهالی روستا از آن بهره مند شوند و هم گردشگرانی که از استانهای مختلف کشور به روستای کندوله سفر کرده اند لذت بیشتری از جاذبه های این روستا داشته باشند.

 

از آنجایی که زیبایی و پاکیزگی یکی از ارکان مهم جذب گردشگر می باشد انتظار می رود که مسئولین با حل مشکلات فوق، بستر مناسبی برای اهالی خونگرم و مهمان نواز این روستا فراهم آورند.

 

photo_۲۰۱۷-۰۷-۱۶_۱۳-۱۹-۳۲

photo_۲۰۱۷-۰۷-۱۶_۱۳-۱۹-۲۷

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۱۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان