//
کدخبر: ۲۷۹۸ //

آیا ترامپ واقعا به دنبال خلع سلاح هسته‌ای است؟

آیا اظهارات "دونالد ترامپ" در باره لغو تحریم‌ها علیه روسیه در ازای کاهش تسلیحات هسته‌ای آن، تقویت کننده نظرات جنجالی وی در مبارزات انتخاباتی در مورد سلاح‌های هسته‌ای است؟

آیا ترامپ واقعا به دنبال خلع سلاح هسته‌ای است؟

به گزارش فرتاک نیوز، سایت خبری-تحلیلی «راس بالت» روسیه در تحلیلی نوشته است: اظهارات "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری منتخب آمریکا در رابطه با امکان لغو تحریم‌ها علیه روسیه در ازای کاهش تسلیحات هسته‌ای این کشور، یادآور نظریه خلع سلاح هسته‌ای "باراک اوباما" است که بزودی به فراموشی سپرده شد.

ترامپ روز دوشنبه درمصاحبه با روزنامه «تایمز» لندن بار دیگر سخنانی گفت که بازتاب گسترده‌ای داشت. وی لغو تحریم‌های روسیه را با موضوع خلع سلاح هسته‌ای مرتبط دانست.

حال سئوال اینجاست که چنین نظریه‌ای تا چه اندازه جدی است و آیا نظریه جدید ترامپ اظهارات گذشته وی در مورد سلاح‌های هسته‌ای را تقویت می کند؟

واکنش به نامه رجال اجتماعی آمریکا

بعید نیست که مطرح کردن موضوع خلع سلاح هسته‌ای که ترامپ آشکارا تخصصی در مورد آن ندارد، واکنش وی به نامه سرگشاده گروهی از رجال اجتماعی معروف باشد که طرفدار منع سلاح هسته‌ای هستند. چندی پیش گروهی از رجال اجتماعی آمریکا از جمله نوام چامسکی- روزنامه نگار معروف، دانیل السبرگ- تحلیلگر سابق نظامی و اقتصاددان، الیور استون-کارگردان و شخصیت‌های دیگری در نامه‌ای سرگشاده از رئیس جمهوری منتخب آمریکا خواستند تا «خط مشی انجام مذاکرات برای ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته‌ای» را در پیش بگیرد. نویسندگان این نامه یادآور شدند که در حال حاضر بیش از 15 هزار سلاح هسته‌ای در جهان وجود دارد که حدود 7 هزار تا به ایالات متحده تعلق دارد و بیش از هزار سلاح اتمی در وضعیت کامل آمادگی رزمی قرار گرفته است. ضمن اینکه این مسئله شامل روسیه نیز می‌شود که به عقیده آنها این یک فاجعه است.

بدون تردید این نامه اهداف مثبتی را در نظر دارد، بخصوص در شرایط کنونی که شعور سیاسی بسیار ضعیف است، ولی در عین حال یادآور زمانی است که برای نخستین بار نخستین نامزد سیاهپوست در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسید. هرچند در آن زمان نظریه پردازی اوباما در مورد مهار مسابقه تسلیحاتی صرف یک اظهارنظر نبوده، بلکه سیاست دولت وی اعلام شده بود. ولی همه می دانند که برخی اظهارات در آمریکا تنها جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارند و به همین دلیل نباید خوش بینی زیادی به این قبیل سخنان داشت.

باراک اوباما بلافاصله بعد از شروع دوره ریاست جمهوری خود در پراگ سخنرانی اصولی در رابطه با ضرورت نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای ایراد کرد. این بعد از آن بود که وی بطور غیرقابل انتظاری نامزد دریافت جایزه نوبل شده بود. ولی طی دو دوره ریاست جمهوری، او حتی یکبار هم  سخنان پراگ خود را تکرار نکرد.  البته باید اذعان نمود که دولت وی اقداماتی هم برای کاهش تسلیحات هسته‌ای آمریکا انجام داد. ولی با این وجود ایالات متحده مثل گذشته میلیونها دلار را صرف برنامه‌های هسته‌ای نظامی خود می کند که به مراتب بیشتر از هر کشور دارای توان هسته‌ای دیگر است.

سخنان جنجالی و نسنجیده ترامپ در مورد سلاح هسته‌ای

«راس بالت» می افزاید: در دوران مبارزات دیوانه وار انتخاباتی ترامپ، هیچیک از سیاستمداران و نظامیان معروف آمریکایی از وی بطور جدی در مورد مسئله مهم سلاح هسته‌ای سئوالی نکردند، در حالیکه بخشی از سخنان کوتاه و مبهم وی در این مورد بهانه‌ای برای جنجال سیاسی گردید.

ترامپ چند ماه قبل در یک نشست تلویزیونی چندین بار این سئوال را مطرح کرد: «وقتی ما سلاح هسته‌ای داریم، چرا از آن استفاده نکنیم.» "مایکل هایدن" رئیس سازمان سیا در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون و جورج بوش که در این برنامه شرکت داشت، در واکنش به این سئوال گفته بود: «چنین اقدامی هم دوستان ما را می ترساند و هم دشمنان ما را تحریک می کند.»

علیرغم آنکه ستاد انتخاباتی ترامپ بلافاصله همه چیز را تکذیب کرد، بحث در مورد مشکل ترامپ در درک «خطر هسته‌ای» زمانی دوباره مطرح شد که وی در مصاحبه‌ای از امکان استفاده از سلاح هسته‌ای علیه گروه داعش سخن گفت. ترامپ یکبار هم گفته بود: «من هیچ چیز را منتفی نمی دانم، حتی استفاده از سلاح هسته‌ای.»

وی چند بار هم از سلاح هسته‌ای روسیه سخن به میان آورده و گفته بود: «من فکر می کنم پوتین در حال گسترش بیش از پیش توان نظامی روسیه است و روس‌ها بیشتر از ما به سلاح هسته‌ای توجه دارند. به همین دلیل تسلیحات هسته‌ای ما قدیمی و فرسوده شده و مال آنها (روسها) مدرنترین است و این مسئله برای همه واضح است.»

ترامپ اخیرا هم در صفحه «توییتر» خود نوشت: «آمریکا باید بطور قابل توجهی توان هسته‌ای خود را افزایش دهد. حداقل تا زمانی که جهان دیدگاه خود در مورد این سلاح تغییر دهد.»

این اظهارنظر بلافاصه در آمریکا و حتی اروپا سرو صدای زیادی بوجود آورد و به همین دلیل هم سخنگوی ترامپ مجبور شد سخنان وی را اصلاح کرده و بگوید که منظور رئیس وی این نبوده، بلکه منظورش خطر عدم گسترش هسته‌ای و لزوم ممانعت از بدست تروریستها افتادن سلاح‌های هسته‌ای بوده است.

کلید شلیک سلاح هسته‌ای آمریکا در دستان ترامپ

اظهار نظرات ترامپ و بطور کلی شخصیت هجومی وی باعث شده است که برخی سیاستمداران و کارشناسان در زمینه سلاح هسته‌ای نگران آن هستند که کلید سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده بدست او افتاده است. "هیلاری کلینتون" رقیب دموکرات ترامپ هم در مبارزات انتخاباتی از همین مسئله استفاده کرده و در مناظره خود گفته بود: «نباید اطمینان کرده و زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا را در اختیار چنین فردی قرار دهیم.» ترامپ هم در پاسخ گفته بود: «در شرایط متشنج من فوق العاده خونسرد عمل خواهم کرد.»

به نوشته این سایت، حال زمان کمی باقی مانده است که همه جهان در مورد درستی این سخنان قانع شود یا مایوس گردد، چرا که اوضاع کنونی جهان به گونه‌ای است که می توان آن را متشنج دانست.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان