//
کدخبر: ۲۷ //

بخش‌هایی از اراضی اوکیناوای ژاپن از نظامیان آمریکایی تخلیه شد

ژاپنی ها امروز پنجنشبه با برگزاری مراسمی، خروج نظامیان آمریکایی را از بخش های قابل توجهی از اراضی منطقه اوکیناوا جشن گرفتند.

بخش‌هایی از اراضی اوکیناوای ژاپن از نظامیان آمریکایی تخلیه شد

بخش‌هایی از اراضی اوکیناوای ژاپن از نظامیان آمریکایی تخلیه شد

به گزارش فرتاک خبری این اولین بار از سال ۱۹۷۲ میلادی است که زمین هایی به این وسعت از اشغال نظامیان آمریکایی در اوکیناوا آزاد می شود.

این بخش از زمین ها که در «منطقه آموزشی شمالی» واقع شده، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در این استان جنوبی ژاپن به حساب می آید.

همزمان گزارش ها حاکی است که مساحت این بخش از اوکیناوا که عمدتا جنگلی است، نزدیک به چهار هزار هکتار می باشد و نظامیان آمریکا برای برنامه های تمرینی و رزمایشی از آن استفاده می کرده اند.

در مراسم بازپس گیری این منطقه که با شادمانی مردم اوکیناوا و دیگر نقاط ژاپن همراه بود، تومومی اینادا وزیر دفاع و یوشیهیدا سوگا سخنگوی دولت ژاپن نیز حضور داشتند و همزمان قول دادند که برای کاهش پایگاه های نظامی آمریکا در این منطقه تلاش خواهد شد.

کارولین کندی سفیر آمریکا در ژاپن نیز در این مراسم گفت: سعی شد تا در آرامش و امنیت این منطقه تخلیه شود و این نمادی از همکاری های دو متحد نظامی به حساب می آید.

با این حال انتظار می رود که برگرداندن این زمین ها به مالکانش در عمل یک سال و نیم زمان ببرد چرا که دولت باید در ابتدا این منطقه را برای یافتن بمب های منفجر نشده جستجو کند.

دولت ژاپن می گوید از زمانی که حاکمیت اوکیناوا از طرف دولت آمریکا در سال ۱۹۷۲ به ژاپن بازگردانده شد، این بازگشت اراضی بزرگترین بازگشت در مقیاس وسعت می باشد و همین امر از فشاری که بر دوش این استان که میزبان پایگاه های نظامی آمریکایی است، می کاهد.

نزدیک به ۷۰ درصد از کل تاسیسات، مراکز و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه اوکیناوا واقع است و مردم این منطقه بارها در تجمعاتی خواستار خروج تمامی نظامیان آمریکایی از اوکیناوا شده اند.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط منابع خبری متعدد، پرسنل نظامی آمریکا در مدت حضور خود در اوکیناوا، بیش از 1000 مورد آزار جنسی طی سال های 2005 تا 2013 میلادی داشته اند.

فساد اخلاقی سربازان آمریکایی مستقر در ژاپن با هتک حرمت سه نظامی آمریکایی به سه نوجوان دختر ژاپنی در سال 1995 ؛ مردم این جزیره را شوکه کرد و منجر به اعتراضات گسترده مردمی علیه نظامیان آمریکایی در این جزیره شد و آنها یک صدا خروج نظامیان آمریکایی از این جزیره را فریاد زدند.

از دیگر دغدغه های مردم اوکیناوا، ایجاد شرایط ناامن ناشی از پرواز هواپیماهای نظامی آمریکایی است که در آخرین مورد آن، 10 روز قبل یک فروند جنگنده آسپری آمریکا بنا به دلایلی که هنوز مشخص نشده است در آبهای این منطقه سقوط کرد و همین موضوع باعث شد تا نگرانی های امنیتی ساکنان اوکیناوا افزایش یابد و در این مدت پرواز این هواپیماها متوقف شده بود.

آمریکا در حال حاضر ۲۳ فروند از این هواپیماها را در پایگاه فوتمنا در اوکیناوا مستقر کرده است و مردم نگران حوادث امنیتی مشابه از سوی این جنگنده ها و دیگر تجهیزات و تسلیحات این کشور در منطقه هستند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان