//
کدخبر: ۱۴۳۰۰ //

نیویورک تایمز: ابتکار صلح بین فلسطین و اسراییل در دست کاخ سفید است

روزنامه نیویورک تایمز با ارایه تحلیلی دیدار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را با محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین را نشانه ای از ابتکارصلح کاخ سفید برای آغاز گفتگوبا فلسطینیان خواند.

 نیویورک تایمز: ابتکار صلح بین فلسطین و اسراییل در دست کاخ سفید است
به گزارش فرتاک نیوز،

نیویورک تایمز می نویسد؛ رییس جمهور جدید آمریکا خود را قهرمان اسراییل می نامید و ازملاقات مستقیم با مقام های فلسطینی خودداری می کرد اما پس ازدیدار با بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید و گفتگو با سایر رهبران عرب در منطقه، قول داد برای از بین بردن بن بست صلح که برای نسلهای متوالی به وجود آمده و حل مناغشه موجود بین فلسطین و اسراییل بکوشد.

ترامپ، جارد کوشنر، مشاور ارشد خود و جیسون گرین بلات، مذاکره کننده ارشد، را مامور بررسی راههایی برای به دور میز مذاکره آوردن دو طرف مناقشه در حضور سایر بازیگران منطقه ای شد.

گرین بالت قرار است برای پیگیری توافق حاصل شده در ملاقات ترامپ و محمود عباس به اورشلیم و رام اله که ستاد حکومت خود گردان فلسطین در آن قرار دارد سفر کند. حکومت خود گردان فلسطین در حال حاضر مدیریت کناره باختری را به عهده دارد.

نبیل ابو رودینه، مشاور و سخنگوی محمود عباس گفت: ترامپ و عباس به مدت 20 دقیقه به زبان انگلیسی با هم صحبت کردند و مذاکراتی رضایت بخش بود.

رودینه گفت: به نظر می رسد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در مورد توافق صلح خیلی جدی است. او آدمی است که می خواهد کاری عملی انجام دهد و به رنج و عذابی که برای مردم منطقه به وجود آمده، پایان دهد.

کاخ سفید در بیانیه ای گفت: رییس جمهوری آمریکا بر این باور است که برقراری صلح بین فلسطین و اسراییل کاری شدنی است.

به گزارش ایرنا به نقل از نیویورک تایمز، مشاوران محمود عباس از اینکه ترامپ خیلی، او را به کاخ سفید دعوت کرد، ابراز نگرانی کردند و آن را نشانه طرفداری ترامپ از اسراییل دانستند.

دیوید ام فریدمن، سفیرترامپ برای فلسطین، یک حقوقدان و طرفدار سرسخت شهرک سازی اسراییل در سرزمینهای فلسطین است.

'ترامپ حمایت 20 ساله آمریکا از تشکیل دولت فلسطین را کنار گذاشت و گفت این مساله برایش مهم نیست.'

اما ترامپ پس از رفتن به کاخ سفید، قدری مواضع قبلی خود را نرم تر کرده است و پس از اینکه نتانیاهو اعلام کرد هزاران خانه جدید در سرزمینهای فلسطین خواهد ساخت، از او خواست برنامه شهرک سازی را به تاخیر بیندازد. ترامپ گفت این کار به صلح کمک نخواهد کرد.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم جایی که فلسطینی ها آنرا پایتخت خود می دانند، خواهد برد، اما اخیرا گفته است عجله ای برای این کار ندارد و در این خصوص تجدید نظر خواهد کرد.

نیویورک تایمز می نویسد: رهبران فلسطین طی هفته های اخیر نسبت به قصد ترامپ برای برقراری صلح در خاورمیانه ابراز خوش بینی می کنند

در مورد برنامه صلح آمریکا در خاور میانه، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و مایک پومپئو، رییس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، با محمود عباس تماس گرفته اند.

نیویورک تایمز می نویسد: بالاخره ترامپ برنامه سیاست خارجی متوازنی ندارد و باید دید این گفتگو ها را به چه نحوی پیگیری خواهد کرد.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۳۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان